۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

هدایت صحیح پول در بازار سرمایه با کاهش نرخ سود بانکی/ بورس حباب ندارد

هدایت صحیح پول در بازار سرمایه با کاهش نرخ سود بانکی/ بورس حباب ندارد
کد: 17432   تاریخ انتشار :۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۵۹

 به گزارش TSEpress   رضا راعی قائم مقام مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: پول همواره برای یافتن بازده به دنبال بازارهای برخوردار از بیشترین بازدهی است و از این رو کاهش نرخ سود بانکی فارغ از اینکه طی ماههای آتی از سوی شورای عالی پول و اعتبار می‌تواند باز هم کاهش یابد یا خیر، در صورت هدایت صحیح به سمت بازار سرمایه آثار مثبتی را برای اقتصاد ایران در بر خواهد داشت.

راعی افزود: باید همزمان با کاهش نرخ سود بانکی مسیر هدایت صحیح پول به سمت بازار سرمایه تسهیل و تبیین شود تا از این طریق امکان تامین مالی ارزان قیمت شرکت ها از طریق بورس فراهم شود، اما چنانچه این منابع به سمت شبکه های دلالی تجهیز و سوق داده شوند، برای اقتصاد بهره‌ای نخواهد داشت.

وی گفت: در این زمینه باید دید در فرایند خودکار هدایت پول به سمت بازارهای موازی تا چه میزانی از آن به سمت بازار سرمایه هدایت می شوند.

به گفته این مقام مسئول راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری پروژه در بازار سرمایه بهترین مکانیزم برای جذب و انتقال پول از شبکه بانکی و بازارهای غیر مولد به سمت طرح های توسعه ای و عمرانی خواهد بود به شرط آنکه رقابت پذیر بودن بازدهی این پروژه ها با سایر بازارهای سرمایه گذاری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: صندوق های سرمایه گذاری پروژه می توانند برای آن دسته از تولید کنندگان و صنعتگرانی که با بدهی های معوق و وجوه التزام ناشی از دیرکرد تسویه تسهیلات دریافتی خود در بانک ها مواجه هستند، با تامین مالی ارزان قیمت مورد توجه قرار گیرند. منتهی باید دید هر پروژه و طرح توسعه ای که به دنبال تامین مالی می گردد از چه میزان بازدهی و سود در پایان دوره بهره برداری برخوردار است.

راعی با اشاره به پروژه های عمرانی دولت گفت: متاسفانه بازدهی برای پروژه های عمرانی دولتی  در بودجه های سالیانه هیچ معنی و مفهومی نداشته و سرمایه گذاری ها در این بخش به مفهوم بازدهی سرمایه در پایان دوره بهره برداری تعریف نشده است.

قائم مقام مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: بر این اساس صندوق های سرمایه گذاری پروژه می توانند از طریق تجمیع منابع خرد مردم و تجهیز آن در طرح های عمرانی از اهمیت بالایی برخوردار باشند، منتهی باید قبل از هر چیز نرخ بازدهی طرح های توسعه‌ای برای صاحبان واحد های سرمایه گذاری این صندوق ها تعریف و واضح باشد.

وی با بیان اینکه صندوق پروژه می تواند برای اجرا و تکمیل طرح های توسعه ای صنایع پالایشگاهی،پتروشیمی ، معدنی، نفت و انرژی و طرح های ملی همچون پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس مورد توجه قرار گیرند عنوان کرد: صندوق های سرمایه گذاری پروژه به همراه خود ریسک پروژه را نیز به همراه دارد، برخی از این ریسک ها از جمله ریسک تکنولوژی در صورتی که امکان بومی سازی و یا خرید دانش وجود داشته باشد می تواند با کاهش مواجه شود. از سوی دیگر در صورت عدم بهینه شدن ریسک تجاری مدت زمان اجرای پروژه ها طولانی شده و با نوسانی شدن مدت اجرا و بهره برداری از این طرح ها توجیه اقتصادی خود را از دست خواهند داد.

عضو هیات مدیره شستا در واکنش به برخی انتقاد ها نسبت به احتمال حبابی شدن ارزش قیمت سهام در بورس گفت: برای قضاوت درباره وجود حباب نه تنها ارزش بازاری سهام در هر صنعت بورسی بلکه باید هر یک از شرکت ها نیز به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرند.

راعی یاداور شد: احتمال اینکه شرکتی با برخورداری از ارزش ذاتی پایین با رشد قیمت بازاری سهام در بورس مواجه شود، نه تنها ارزش قیمت سهام آن حبابی نیست، بلکه باید با بازدهی بالاتری نیز روبرو باشد.

راعی عنوان کرد: در مجموع شرایط فعلی بازار سرمایه ایران نشان می دهد قیمت سهام در بورس حبابی نبوده و به نسبت، اغلب قیمت ها کمتر از ارزش ذاتی خود قرار گرفته اند. منتهی آنچه که باعث افزایش نگرانی ها در بورس شده اینکه مردم می اندیشند، آیا آنچه که به عنوان دستاوردهای پسابرجام و یا وعده هایی که در افق اقتصاد عنوان می شوند، در آینده محقق خواهند شد و یا اینکه در چه زمانی این نگرانی ها برطرف می شوند.

وی گفت: متاسفانه در اغلب موارد دیده می شود که سهام به کمتر از قیمت واقعی خود در بورس عرضه می شود و حال آنکه نگرانی از بابت عدم رشد سوداوری شرکت ها به تبع کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا بازار به دید های نوسانی و کوتاه مدت به بازار نگاه کند. شرکت ها برای فروش کالاهای خود باید با افزایش قدرت خرید مردم روبرو باشند، در غیر این صورت با وجود صفر شدن قیمت روز سهام به نسبت ارزش ذاتی آن اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم فاقد خریدار خواهد بود.

عضو هیات مدیره شستا از دستور کار قرار گرفتن تحولات ساختاری در مجموعه سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شرکت های تابعه آن نیز سخن گفت و افزود: در سال جدید برنامه ریزی های ساختاری برای تعدیل برخی سرمایه گذاری ها و بهینه سازی سبد سرمایه گذاری های شرکت انجام خواهد شد، تا با اصلاح ساختار پرتفوی بتوان بهترین عملکرد را از طریق سازماندهی منابع در بازار سهام به دست آورد.

وی در خاتمه با ابزار امیدواری از به بهره برداری رسیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال جاری عنوان کرد: هنوز منابع تامین

اقتصاد   اقتصاد ایران   بازار سرمایه   بورس   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70