۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

واردات فولاد با ارز مبادله‌ای منتفی شد

واردات فولاد با ارز مبادله‌ای منتفی شد
کد: 3091   تاریخ انتشار :۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۴۷

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: بر اساس آخرین مصوبه دولت قرار بر این شده که به هیچ عنوان با ارز مبادله‌ای فولاد وارد کشور نشود. به گزارش TSEpress به نقل از ایسنا،مهدی کرباسیان امروز -دوشنبه- در مراسم امضای تفاهم نامه با خانه صنعت ومعدن اظهار کرد : در برخی از اقلام با ظرفیت سود بازرگانی بین 10 تا 20 درصد قرار داده شده که تا چند روز آینده نتایج قطعی آن ابلاغ خواهد شد. وی در خصوص صادرات فرآورده‌های معدنی با ارزش افزوده بالا اظهار کرد: این مساله در وزارتخانه بسیار مطرح است و در جلسه‌ای که هفته گذشته با فولادی‌ها برگزار شد، قرار براین شده که برخی از مشکلات آنها، همچون عدم فروش بعضی از محصولات و نقدینگی برطرف شود.

صادرات دو میلیون تنی فولاد

کرباسیان ادامه داد: این امر باعث می‌شود که ظرفیت تولید فولاد افزایش پیدا کند، ضمن این‌که سال گذشته تصمیم خوبی در خصوص آزاد‌سازی صادرات فولاد گرفته شد. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به آخرین وضعیت این مصوبه گفت: بر اساس این مصوبه رقم صادرات فولاد در سال 1393 بیش از دو میلیون تن بوده که این امر موجب حرکت رو به جلوی شرکت فولادی شد. وی با بیان این‌که در سایر حوزه‌ها نیز سیاست عدم خام‌فروشی وجود دارد، اظهار کرد: برخی از اقلام که هنوز ظرفیت تولید در داخل کشور را ندارد صادر می‌شوند و سیاستگذاری ما در این راستا این است که به جای پول صادرات در طرح‌های توسعه‌ای هزینه شود. کرباسیان با اشاره به طرح گل‌گهر و چادرملو گفت: این شرکت‌ها که صادرات سنگ آهن دارند پول صادرات را در طرح‌های توسعه‌ای گندله، کنستانتره و فولاد استفاده می‌کنند. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اظهار کرد: در حال حاضر سهم معدن از تولید ناخالص داخلی شش درصد است و این درحالیست که این رقم در کشور‌های معدنی از 16 درصد بیشتر است. وی با بیان این‌که ظرفیت ایران در حوزه معدن بسیار بالا است، گفت: باید در حوزه اکتشافات ذخائر معدنی بیشتری را کشف کنیم تا بتوانیم به یک عدد کیفی مناسب در این حوزه دست یابیم. کرباسیان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با خانه صنعت و معدن گفت: در راستای امضای این تفاهم‌نامه قصد داریم بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی ترغیب کنیم و فعالیت ها را در حوزه استخراج و فراوری مواد معدنی ارتقا بخشیم.

تزریق 1200 میلیارد تومان نقدینگی به طرح‌های فولادی

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در خصوص هفت طرح فولادی گفت: ال سی تمام هفت طرح فولادی باز و تامین مالی شده است. کرباسیان با بیان اینکه در سال 1393 نزدیک به 1200 میلیارد تومان نقدینگی در این پروژه‌ها تزریق شده است اظهار کرد: طرح‌های احیای آهن اسفنجی این طرح‌ها کم و بیش فعال شده‌اند. وی با بیان این‌که سه طرحی که در این زمینه متوقف شده بود در اواخر سال فعال شد، پیش‌بینی کرد: در انتهای سال 1394، چهار طرح آهن اسفنجی به بهره‌برداری می‌رسد. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان این‌که متاسفانه هنوز مشکلاتی در مبادلات مالی بین ایران و چین وجود دارد، ادامه داد:به همین دلیل هیاتی را به چین اعزام کرده‌ایم تا بتوانیم از منابع مالی ایران که در چین است استفاده کنیم.

اتمام اکتشاف دو هزار کیلومتر مربع

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه اکتشاف گفت: قرار براین بود که ایمیدرو تا دو هزار کیلومتر مربع اکتشاف را انجام دهد که باید این نوید را بدهیم که در حال حاضر این امر به‌طور کامل صورت گرفته و در مرحله‌ی بعدی قصد داریم قسمت‌های اکتشافی را به بخش‌های خصوصی معرفی کنیم. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: در این اکتشافات 200 میلیون تن ذخیره قطعی آهن و 120 میلیون تن ذخیره قطعی زغال سنگ اکتشاف شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 1394 به منابع بیشتری دست یابیم.

حمایت از بخش خصوصی کلید ارتقا اقتصاد کشور

در ادامه سهل‌آبادی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص ارائه‌ی تسهیلات ماشین‌آلات معدنی گفت: دولت مشکلات مالی زیادی دارد. به همین دلیل بخش خصوصی به جهت همکاری با دولت قسمت عمده تولید ماشین‌آلات کشور را برعهده گرفت. وی با بیان این‌که تولید ماشین‌آلات معدنی موجب ارتقا اقتصاد کشور می‌شود، اظهار کرد: باید طلب چین فراموش شود و از فعالیت شرکت‌های تولیدی حمایت شود. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به فعالیت و اقدامات خانه صنعت و معدن گفت: در حال حاضر در 30 استان خانه صنعت و معدن داریم که در بیشتر از 20 استان در تمام شهرستان‌های آن نیز این خانه فعالیت دارند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70