۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

واگذاری مالکیت خط لوله اتیلن غرب به بخش خصوصی

واگذاری مالکیت خط لوله اتیلن غرب به بخش خصوصی
کد: 6163   تاریخ انتشار :۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۴

  • معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به برگزاری جلسه های منظم در زمینه سرنوشت خط لوله اتیلن غرب گفت: نتایج این جلسه ها برای واگذاری مالکیت این خط لوله به کمیسیون ترک تشریفات مزایده ارسال می شود.
  •  به گزارش TSEpress عباس شعری مقدم در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به برگزاری جلسه های مجمع عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینه واگذاری خط لوله اتیلن غرب گفت: به دنیال راهکارهای قانونی هستیم تا این خط لوله به صورت انحصاری به بخش خصوصی واگذار شود.وی افزود: همه مسائل و جوانب طرحی که از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای اجرا اعلام می شود، بررسی می شود؛ اما در طرحهای خط لوله اتیلن غرب و مرکز این موضوع انجام نشده است؛ بنابراین قصد داریم درباره نحوه واگذاری این طرحها به بخش خصوصی، چگونگی بازگشت هزینه‌های انجام شده در این طرح به بحث و تبادل نظر بیشتر بپردازیم. به گزارش شانا، بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته کارگروه ویژه ای متشکل از نمایندگان اعضای مجمع عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره واگذاری خط لوله اتیلن غرب به بخش خصوصی تصمیم گیری می کند. با توجه به شرایط خط لوله اتیلن غرب تنها مرجعی که می تواند در باره دولتی ماندن یا غیر دولتی بودن این خط لوله تصمیم گیری کند، هیئت دولت است، زیرا نگهداری، کنترل، حراست و مسئولیت در مقابل مصرف کنندگان اتیلن در خط لوله موضوع با اهمیت و حساسی است. هیئت دولت در سال ١٣٨١ ساخت خط لوله اتیلن غرب را  به وزارت نفت تکلیف کرد، در آن زمان قرار شد تنها در استانهای واقع در مسیر این خط لوله همچون کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان مجتمعهای پتروشیمی احداث شود، اما به مرور زمان استانهای دیگری مانند خوزستان، همدان نیز به مسیر این خط لوله اضافه شد. با اجرای اصل ٤٤ واحدهای موجود در مسیر خط لوله اتیلن غرب  به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شد، اما تکلیف این خط لوله برای واگذاری یا حاکمیتی ماندن آن در مصوبه هیئت دولت مشخص نشد، این موضوع هم اکنون یکی از مسائل پیچیده صنعت در مسیر این طرح عظیم است، زیرا نگهداری و تعمیر از این خط لوله به طول دو هزار و ٦٨٥ کیلومتر و اتیلن موجود در آن که ویژگی پلیمر شدن دارد، بسیار حساس و پر هزینه است؛ این خط لوله با این طول در جهان منحصر به فرد است. یکی از سناریوهای که از گذشته تاکنون در باره سرنوشت خط لوله اتیلن غرب مطرح است، واگذاری آن به پتروشیمی کاویان به عنوان تولید کننده اصلی اتیلن است، اما شرایط هم اکنون به گونه ای رقم خورده که در این پروژه تولید کننده و مصرف کننده نهایی اتیلن یک شرکت است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70