۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

٢٠ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می شود

٢٠ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می شود
کد: 1520   تاریخ انتشار :۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۴۲

  • سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفت: از مجموع درآمدهای نفتی ٢٠ درصد به صندوق توسعه ملی واریز، ١٤,٥ درصد به شرکت‌ نفت و حدود ٦٥ درصد برای انجام هزینه‌ها در قالب لایحه بودجه اختصاص می‌یابد.
  •  به گزارش TSEpress   به نقل   از شانا، محمد مهدی مفتح امروز (سه‌شنبه ٢٣ دیماه) در نشست خبری درباره محور تصمیم‌های روز گذشته کمیسیون تلفیق افزود: کمیسیون تلفیق از روز شنبه ٢٧ دیماه تا هشتم بهمن‌ماه فرصت دارد تا به بررسی بودجه بپردازد.

    وی با اشاره به گزارش روز گذشته معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری در کمیسیون تلفیق افزود: منابع عمومی در لایحه بودجه ٩٤، ٢٣٤ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده و پیش‌بینی بودجه در زمینه شرکتها و بانکهای دولتی ٢٦٧ هزار میلیارد تومان است.

    مفتح ادامه داد: در مجموع کل بودجه بالغ‌ بر ٧٣٨ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است.

    سخنگوی کمیسیون تلفیق به تشریح شاخصهای کلان اقتصادی در بودجه ٩٤ پرداخت و گفت: دستیابی به این شاخصها بر اساس مفروضاتی است که در لایحه بودجه پیش بینی شده است.

    مفتح افزود: بر این اساس صادرات نفت خام یک‌میلیون بشکه، صادرات میعانات ٣٠٠ هزار بشکه و فروش میعانات گازی به پتروشیمی‌ها ١٢٠ هزار بشکه محاسبه‌شده است.

    وی گفت: در مجموع ١,٥ میلیون بشکه صادرات با فرض قیمت ٧٢ دلار پیش‌بینی‌شده است که از منابع حاصل از آن ٢٠ درصد به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و ١٤.٥ درصد نیز سهم شرکت ملی نفت است؛ و با این حساب ٦٥.٥ درصد در بودجه هزینه خواهد شد.

    سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: با عنایت به مفروضات فوق، لایحه بودجه ٩٤ رشد اقتصادی را ٢,٥ درصد و نرخ رشد سرمایه‌گذاری را چهار درصد پیش‌بینی کرده است.

    وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا لایحه بودجه ٩٤ انقباضی و یا انبساطی است، گفت: بودجه جاری امسال حدود ٢١١ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده بود که این رقم در سال ٩٤ به ٢٢٤ هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته و این نشان می‌دهد که از بعد هزینه‌های جاری لایحه انقباضی نیست. ضمن این که برخی افزایش‌ها هم در بخش جاری مطرح است که کمیسیون تلفیق باید با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی ارقام بودجه را تنظیم کند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.