۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

پورمختار: پرونده رانت‌های اطلاعاتی بورس بررسی می‌شود

پورمختار: پرونده رانت‌های اطلاعاتی بورس بررسی می‌شود
کد: 4561   تاریخ انتشار :۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۹

عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی موضوع فساد اداری پرداختند.
به گزارش TSEpress   به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛"سید محمود احمدی" عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، "محمدعلی پورمختار" رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و "کاظم پالیزدار" دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 7 اردیبهشت ماه به بررسی موضوع فساد اداری پرداختند.
در ابتدای این برنامه احمدی، عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در تشریح راه اندازی سامانه مبارزه با مفاسد اداری در پاسخ به این سؤال که آیا افتتاح این سامانه دیر هنگام نیست اظهار داشت: در دوره جدید فعالیت ستاد مبارزه با مفاسد اداری دو رویکرد به طور عمده وجود دارد که یکی بحث مقابله‌ای است و دیگری پیشگیرانه است.
وی ادامه داد: بحث مقابله ای به این گونه است که در دستگاه های مختلفی که عضو ستاد هستند زمانی که از فسادی اطلاع پیدا می‌کنند و یا مدارکی از وقوع یک فساد دریافت می‌کنند مدارک و اطلاعات خود را در ستاد مطرح می‌کنند که پس از آن با هماهنگی توسط معاون اول رئیس جمهور ایجاد خواهد شد تا آن مورد خاص بررسی و کالبد شکافی شود تا کسانی که مرتکب خطایی شده‌اند به سزای عمل خود برسند.
عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ادامه داد: بحث دیگر بحث پیشگیرانه است که ستاد از این بابت در خود سازمان‌ها کارگروه‌هایی را ایجاد کرده تا این کارگروه را گلوگاه های فساد را در سازمان‌های خود شناسایی کنند چرا که خود دستگاه‌ها بهتر از هر کسی می‌توانند گلوگاه های فساد اقتصادی را شناسایی کرده و برای آن راه حل ارائه کنند و امکاناتی را نیز فراهم آوردند تا این فساد روز به روز کمتر شود.
احمدی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که این سامانه چه اقداماتی انجام می‌دهد گفت: در داخل ستاد کارگروه‌هایی ایجاد شده که این کارگروه‌ها در هر حوزه ای مانند حوزه بانکی، بیمه، مالیاتی و .... گلوگاه های فساد را در سازمان‌های خود شناسایی کرده و برنامه های خود را برای جلوگیری از این فساد معرفی می‌کنند و این سامانه برنامه‌ها را گرفته و مصوب می‌کند.
وی تصریح کرد: به طور مثال در شبکه بانکی 9 اقدام سیاسی و سامانه ای را ترتیب دادند که طی سال‌های 94 و 95 اجرایی خواهد شد.
سامانه مبارزه با مفاسد اداری مرجعی برای انعکاس تخلفات اداری از سوی مردم است
عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا فکر می‌کنید با این سامانه می‌توان مانع مفاسد اداری شد اظهار داشت: شکی نیست که اگر مردم حق و حقوق خود را بدانند و امکان پیگیری کارهای خود را داشته باشند و مرکز و مرجعی نیز وجود داشته باشد که بتواند دغدغه‌ها و مشکلات خود را مطرح کند تردیدی ندارم که این سیاست موفق خواهد بود به دلیل این که در این سامانه به زیرساخت‌ها توجه می‌شود و این سامانه سعی می‌کند با تدابیری که در سازمان‌ها تمهید می‌شود زمینه فساد را از اساس
از بین ببرد.
در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب محمد علی پور مختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا این ستاد می‌تواند سدی در مقابل فساد اداری باشد گفت: گرچه راه اندازی این سامانه دیر است اما اگر از همین جا مبارزه با فساد اداری را شروع کنیم و به نتیجه برسیم قطعاً موثر و مفید خواهد بود.
 فرهنگ سازی و برخورد قاطع با متخلفین از ملزومات مقابله با فساد اداری است
وی در ادامه تاکید کرد: به اعتقاد بنده این سامانه‌ها نتیجه بخش نخواهد بود به جز در جایی که کسانی که قرار است خدمات دهند صحت عمل داشته باشند چرا که اگر ما اصلاح  فرهنگی نکنیم، ریشه های طمع را نکنیم و با منفعت طلبان و متخلفین برخورد نکنیم این سامانه‌ها هر چقدر قوی هم باشند تأثیرگذار نخواهند بود چرا که متأسفانه خودشان در این قضایا عامل فساد هستند.
در ادامه برنامه امشب احمدی ، در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا آمار رسمی در رابطه با وقوع فساد اداری در کشور وجود دارد یا خیر نیز اظهار داشت: ارزیابی‌هایی که در این زمینه می‌شود خیلی قابل استناد نیست لذا یکی از کارهایی که این سامانه‌ها می‌تواند انجام دهند همین بحث‌های آماری است.
در ادامه برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی با مفاسد اقتصادی نیز در پاسخ به این سؤال که آیا نهادهای بین‌المللی درباره بحث فساد در کشور ما آماری را ارائه داده‌اند یا خیر گفت: بله، NGO هایی که در این خصوص فعال هستند اعلام نظر می‌کنند و مواردی را هم اعلام کردند که متأسفانه کشور ما در این موضوع طی سال‌های 88 تا 92 چندین پله سقوط را داشته اما در سال 92 از نظر امتیاز دو امتیاز و از نظر رتبه توانستیم 7 مرحله وضعیت خود را بهبود ببخشیم.
وی ادامه داد: طبق آخرین ارزیابی این NGO ها  انجام  دادند رتبه ما از بین 170 کشور رتبه 137 است.
در بخش دیگری از این برنامه احمدی عضو ستاد هماهنگی مبارزه با فساد اقتصادی در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد در کارکرد نهادهای نظارتی نقدی وجود دارد که ما شاهد فساد اداری هستیم و برای این موضوع چه راهکاری اندیشیده شده است گفت: نهادهای نظارتی تا زمانی که اطلاعات را نداشته باشند و از آخرین اتفاقاتی که در یک سازمان می‌افتد مطلع نشوند هرگز نمی‌توانند نظارت موثری داشته باشند لذا ما به طور مثال در بحث نظارت بانک مرکزی اساس کار را بر این گذاشتیم که بتوانیم آمار و اطلاعات دقیقی از شبکه بانکی بگیریم.
وی ادامه داد: تنها در 5سال گذشته چک‌های برگشتی شبکه بانکی 27 میلیون برگ چک بوده است که از سال گذشته ستاد مصوب کرد تا امکاناتی را تعدیه کنیم که بتوانیم متوجه شویم که چه مقدار چک برگشت می‌خورد و اگر کسی به عنوان مشتری بانکی از این وسیله برای کلاه برداری استفاده می‌کند این امکان را از وی سلب کنیم.
عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی یادآور شد: ما در سال 84 یک میلیون چک برگشتی در سال 92، 5 میلیون چک برگشتی داشتیم که این آمار در سال 93 به 6 میلیون برگ چک می‌رسد لذا ما بر این اساس از سال گذشته سامانه چکاوک را در حدود 20 هزار شعبه راه اندازی کرده و بیش از صد هزار کارمند بانکی خود را در این رابطه آموزش دادیم.
پورمختار در ادامه برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا اسم بانک‌های متخلف نام برده شود گفت: با اعلام اسامی بانک‌های متخلف موافق هستم؛زیرا یکی از راههای پیگیری همین مسئله است.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل پرونده ویژه بورس در کمیسیون اصل 90 افزود: متأسفانه به صورت غیرواقعی منابع قلیل مردم توسط عده ای تاراجگر به یغما برده می‌شود.
پرونده رانت‌های اطلاعاتی بورس بررسی می‌شود
وی با تاکید بر این که برای مقابله با مفاسد اداری نیازمند برخورد قاطع هستیم ادامه داد: پرونده رانت‌های اطلاعاتی سازمان بورس اوراق بهادار در کمیسیون 90 بررسی می‌شود.
پورمختار  با اشاره به این که به مسئولان سازمان بورس وظیفه نظارت و برخوردشان با متخلفان را یادآور شده‌ایم گفت: انشا الله در خدمت رئیس جدید سازمان طی یکی دو هفته آینده خواهیم بود.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اظهار تأسف از پرداخت‌هایی که به صورت رشوه و زیرمیزی صورت می‌گیرد گفت: بر اساس قانون ارتقاء سلامت اداری وزرا ، مسئول اجرای این قانون است این در حالی است که متأسفانه وزرا درگیر مسائل اجرایی و روزمره هستند و نمی‌توانند به این امور بپردازند.
وی با تاکید بر این که برای مجلس نقش بالایی را در این حوزه قائل هستیم ،گفت:بسیاری از کسانی که به دنبال مبارزه هستند از تبعات این کار نگران به نظر می‌رسند.
پالیزدار طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سؤال مجری برنامه پیرامون فرار مالیاتی گفت: فرار مالیاتی جزء مصادیق اصلی فساد است
دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید بر این که طرح جامع مالیات در حال اجرا است افزود:این طرح 3ف 4 استان به طول کامل اجرا می‌شود.
میزان فرار مالیاتی در کشور متفاوت است
وی با بیان این که در این طرح ارتباط بین معدی مالیاتی و ممیز به طور کامل قطع می‌شود خاطر نشان کرد: میزان فرار مالیاتی در کشور متفاوت است.
پالیزدار با بیان این که در حوزه معوقات مالیاتی عددهای بزرگی داریم که سازمان مالیات نتوانسته آن‌ها را وصول کند ادامه داد: در این رابطه جلسه ای برگزار شد که رئیس امور مالیات گزارش‌های لازم را ارائه داد.
دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: طرح جامع مالیات ان شاالله عملیاتی خواهد شد.
احمدی با اشاره به این که کل بازار فاقد مجوز پولی در بستر شبکه بازار حرکت می‌کند گفت: شبکه های بانکی با مجوزهای فاقد جواز قرارداد می‌بندند ادامه داد: با سامانه شاپرک می‌توان متوجه شد که موسسه ای فاقد مجوز است یا خیر .
سامانه مبارزه با فساد اداری مرجعی برای تخلفات اداری است/ ارتباط مالی 4 بانک مجوز دار با موسسه های مالی غیر مجاز
عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به این که سامانه مبارزه با فساد اداری، مجوزی برای انعکاس تخلفات اداری در اداره‌ها از سوی مردم خواهند بود اظهار داشت: 4 بانک بزرگ به موسسه های فاقد مجوز سرویس می‌دهند.
وی با اشاره به این که این 4 بانک خصوصی هستند گفت: دو تا از بانک‌ها به دستور رئیس کل بانک مرکزی به هیأت انتظامی بانک‌ها معرفی شده‌اند  محاکمه خواهند شد.
احمدی با اشاره به این که ما نمی‌توانیم اسم بانک‌ها را بیاوریم ادامه داد: در راستای مطالعات معوق بانکی کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شده است به طوری که نمایندگان دادستان ، مجلس و دیوان محاسبات نیز در این کارگروه حضور دارند.
عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به این که در برخی جاها پرونده در خور قوه قضاییه بررسی می‌شود ادامه داد: اگر شفافیت در امور باشد و مردم با حق و حقوق خود آشنا باشند، بسیاری از مفسده‌ها کم می‌شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70