۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

پیش بینی سنگینیان از آینده قیمت دلار :روند افزایش نرخ ارز ادامه دار خواهد بود

پیش بینی سنگینیان از آینده قیمت دلار :روند افزایش نرخ ارز ادامه دار خواهد بود
کد: 12464   تاریخ انتشار :۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۵

به گزارش TSEpress   به نقل از صدای اقتصاد با گذشت حدود دو سال و نیم از آغاز به کار دولت یازدهم، دلار در بازار آزاد به همان نرخی رسید که 23 خرداد ماه 1392 در بازار معامله می شد، یعنی حدود 3630 تومان. طی این مدت بانک مرکزی توانست به کمک عوامل مختلف از جمله آثار روانی مثبت توافق هسته ای، مهار روند افزایشی نرخ تورم، آزاد شدن بخشی از منابع ارزی و اندک گشایش های حاصل در تبادلات ارزی دامنه نوسان قیمت ارز را به طرز محسوسی کاهش دهد. رییس کل بانک مرکزی نیز 28 خرداد سال جاری با اشاره به همین موضوع از کاهش 60 درصدی نوسان نرخ ارز خبر داده بود. ولی اله سیف گفته بود: در دو سال گذشته دامنه نوسانات نرخ ارز در ایران، حدود 60 درصد کاهش یافته است. اما این شرایط طی هفته های اخیر دچار تلاطم شده و نرخ ارز به ویژه دلار به روند صعودی خود ادامه داده است. علی سنگینیان، رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران درمورد نوسانات اخیر و افزایش نرخ ارز بر این باور است که انباشته شدن نرخ تورم در چند سال گذشته، افزایش جهانی نرخ ارز و کسری بودجه که احتمالا در بودجه امسال نیز دیده می شود از جمله عواملی هستند که روند افزایش قیمت ارز را ادامه دار خواهد کرد.

قیمت ارز در هفته های اخیر روند افزایشی به خود گرفته، فکر می کنید بانک مرکزی ادامه روند افزایشی را برای تحقق تک نرخی کردن ارز در پیش گرفته است؟

بسیار بعید می دانم که بانک مرکزی به دنبال این هدف باشد، هر چند که بدون شک یکی از مهمترین اهداف آن یکسان سازی نرخ ارز است. در این شرایط که عملا با کاهش درآمدهای ارزی مواجه شده ایم، بانک مرکزی فعلا نمی تواند ارز را تک نرخی کند. چرا که بدون داشتن درآمدهای ارزی، پشتوانه ای برای ادامه روند مثبت یکسان سازی قیمت ارز وجود نخواهد داشت.

دولت یازدهم در دو سال گذشته به خوبی توانست نبض این بازار را دست بگیرد و مانع نواسانات شدید آن شود و تلاش های بسیار هم کرده که تک نرخی کردن ارز را محقق کند اما در این شرایط بسیار بعید است.

آقای سنگینیان به نظر شما دخالت بانک مرکزی در این بازار درست است یا نه؟

طبیعتا حفاظت از ارزش پول کشور به عهده بانک مرکزی است. اما تجربه سال های گذشته نشان داده که فعالیت های بانک مرکزی در بازار ارز، ثبات ساز بلند مدت نبوده و تاثیرات بسیار کوتاهی داشته و به نوعی نباید به اینگونه جریانات آنچنان دل بست. با این حال دولت آقای روحانی توانسته در دو سال گذشته بسیار مثبت عمل کند و با سیاست های پولی و گسترش اطمینان و اعتماد در فضای عمومی کشور را ایجاد کند. تمام این عوامل دست در دست هم دادند تا در دو سال اخیر ما بازار ارز با ثباتی داشته باشیم.

پیش بینی شما از قیمت ارز چیست؟

انباشته شدن نرخ تورم در سال های گذشته، افزایش جهانی نرخ ارز و کسری بودجه که به احتمال بسیار زیاد در بودجه امسال هم دیده می شود از جمله عواملی است که باعث افزایش قیمت دوباره نرخ ارز خواهد داشت. به نظر من این روند افزایشی امسال نیز ادامه خواهد داشت.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219