۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

چالش جدید برای سنگ آهنی ها

چالش جدید برای سنگ آهنی ها
کد: 2520   تاریخ انتشار :۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۴۲

به  گزارش TSEpress به نقل از  ایران اکونومیست-این تصمیم در حالی از سوی بانک سپه اتخاذ شده است که بنا بر گفته سیدکامل تقوی نژاد، به دلیل دریافت بهره مالکانه سنگین از معادن سنگ آهن، اجرای طرح های توسعه این صنعت با مخاطره مواجه شده و فعالیت در این بخش دیگر اقتصادی نیست.
از همین رو آنچه که مسلم است با توجه به دریافت حق مالکانه دولت از این صنعت قطعاً نمی توان شاهد حضور بخش خصوصی فعال و واقعی در این بخش از صنعت باشیم و از آنجاییکه در شرایط فعلی هیچ دورنمایی از طرح های توسعه ای و تکمیل زنجیره تولید ر شرکت های فعال در این صنعت مورد تصور نیست، احتمال به زیان نشستن برخی شرکت های فعال سنگ آهنی در آینده نیز وجود دارد که این موضوع بیش از پیش صنعت مذکور را با مخاطره رو به رو خواهد کرد. به عبارت ساده تر صاحب اول و آخر شرکت های سنگ آهنی در شرایط فعلی خود بانک سپه خواهد بود.
در همین راستا سیدی مدیر مالی شرکت چادرملو با اشاره به احتمال خروج بانک سپه از سهام شرکت های سنگ آهنی اظهار داشت: بر طبق مصوبه دولت بانک ها باید به جهت افزایش میزان نقدینگی و اختصاص آن به ارایه تسهیلات به متقاضیان از بنگاه داری خارج شده و تصدی خود را در شرکت داری کاهش دهند اما این موضوع شاید بیشتر مشمول بانک هایی باشد که در پرتفوی سرمایه گذاری های خود با شرکت های زیان ده و یا با بازدهی اندک مواجه می باشند در حالیکه بانک سپه به عنوان یک بانک دولتی توانسته از محل سودهای دریافتی از دو شرکت چادرملو و گل گهر با واسطه شرکت سرمایه گذاری امید به هدف اصلی دولت برای افزایش میزان نقدینگی بانک ها به جهت افزایش سرمایه و ارایه تسهیلات بیشتر دست یابد و تاکنون حضور بانک سپه در این صنعت نظر دولت را تأمین کرده است و خروج از این صنعت یعنی کوتاه شدن دست بانک مذکور از سود این شرکت ها.
وی در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه گذار بخش خصوصی حاضر به خرید سهام سه شرکت مذکور در شرایط فعلی خواهد بود؟ گفت: صنعت سنگ آهن در شرایطی که مشکل خود در بحث حق انتفاع را حل نماید می تواند یکی از صنایع سودآور و جذاب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی گردد اما در شرایط فعلی که حاشیه سود این شرکت ها بنا به دلایلی همچون کاهش جهانی قیمت فروش محصولات، افزایش بهای تمام شده تولید محصول و از همه مهمتر دریافت حق مالکانه دولت کاهش پیدا کرده است، به نظر نمی رسد بخش خصوصی حاضر به خرید سهام این شرکت ها در حجم زیاد باشد مگر اینکه این اتفاق به صورت عرضه تدریجی و در غالب یک برنامه چند ساله دنبال شود.
سیدی به سود سال 94 شرکت های سنگ آهنی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به حق انتفاع 25 درصدی دولت و نیز محاسبه نرخ فروش محصولات ما که تابعی از نرخ فروش شمش فولاد خوزستان است به نظر می رسد سال آینده نرخ فروش شمش خوزستان نسبت به میانگین سال 93 کمتر شده و همین موضوع می تواند حاشیه سود شرکت های سنگ آهنی را دستخوش تغییرات منفی قرار دهد.
وی ادامه داد: تا سال 88 قبل از ورود شرکت های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به بورس دولت بر روی فروش محصولات سنگ آهنی نظارت داشت که این موضوع به مرور کمرنگ شد و در سال 88 شرکت ها به توافق رسیدند که نرخ فروش محصولات سنگ آهنی تابعی از نرخ فروش شمش خوزستان باشد لذا با توجه به اینکه این نرخ توسط بخش خصوصی و خود شرکت ها تعیین می شود احتمال تغییر فرمول محاسبه و ضریب مبنای تعیین قیمت سنگ آهن غیر ممکن است و هرگونه تغییر در نرخ گذاری باید توسط خود شرکت ها تصمیم گیری شود.
مدیر مالی شرکت چادرملو در پایان اظهار امیدواری کرد که با بهتر شدن وضعیت اقتصادی و به حرکت درآمدن چرخ های اقتصاد صنایع نیز با خروج از رکود این حرکت را تندتر خواهند کرد و آنچه مسلم است اگرچه اتفاقات اخیر بر حاشیه سود سنگ آهنی ها تأثیر منفی داشته اما این شرکت ها همچنان تا پنج سال آینده سودآور خواهند بود و موضوع به زیان نشستن آنها منتفی است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219