۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 17 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

چشم اندازه بازار سرمایه ایران تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

چشم اندازه بازار سرمایه ایران تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا
کد: 36005   تاریخ انتشار :۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۵۹

  • ?رضا خانکی تحلیلگر بازار سرمایه
  • ?پس از افت و خیز های فراوان نرخ ارز در سال ۹۷ رفته رفته با مدیریت صحیح بانک مرکزی و کنترل کردن نوسانات آن و همراه کردن نرخ صرافی ها با نرخ های نزدیک بازار آزاد، بازار بورس نیز همانند سایر بازارها در حال تخلیه اثر افزایش نرخ ارز است که فعالان بازار این موضوع را در سالهای ابتدایی دهه نود (جهش ارزی) به خوبی به یاد میاورند.
  • ?به این معنی که فاصله اثر قیمتی دلار تحلیلی با دلار بازار آزاد بر روی قیمت سهام به تدریج در حال برداشته شدن است. ذکر این توضیح به سوال جمع کثیری از عموم ضروریست که چرا با کاهش نرخ دلار از ۱۹ تومان به ۱۲ تومان فعلی شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار نیستیم و آیا در بازار بورس میبایست منتظر سقوط شاخص باشیم که در پاسخ به هردو سوال باید گفت بازارها همیشه با یک حافظه‌ی چند ماهه قیمت‌ها رو باور کرده و لحاظ میکنند (تعبیر بهتری سراغ ندارم) به این معنی که وقتی در بازه ی زمانی کوتاه نرخ دلار از ۴۲۰۰ به سرعت ۱۹ را لمس میکند بازار بصورت محافظه کارانه و طی مدت زمانی طولانیتر قیمت‌ها رو میپذیرد و به همین دلیل هم بسیاری از کالاها بر خلاف تصور عموم چون معادل افزایش دلار افزایشی نداشته اند (نسبت به پیک قیمت) طبعا با کاهش از آن نقطه نیز کاهش قیمتی ملموسی نخواهند داشت ( به جز کالاهایی با فرکانس معاملاتی بالا) .
  • ?درواقع دست پنهان بازار از ابتدا محتاطانه با لحاظ همه ی نیروهای وارد بر بازار در حال تخلیه اثر افزایش نرخ ارز میباشد. به شخصه تصورم این است که بازدهی دلار از اینجا به بعد (به شرط عدم تغییر شدید متغیرهای سیاسی) بالا نیست و تورم در رفته آن میتواند منفی نیز باشد و با نوساناتی در همین حوالی جذابیت‌هایش را به عنوان سرمایه‌گذاری برای عموم از دست خواهد داد و به فعالین آن سپرده خواهد شد.
  • ?از طرفی دیگر به نظر میرسد با توجه به کنترل شدید بانک‌ها بر روی تفاوت سود پرداختی به سپرده ها نسبت به تسهیلات اعطایی، کنترل نرخ سود بین بانکی توسط بانک مرکزی و کاهش بدهی بانک ها اینبار نیاز به تغییر معناداری در نرخ بهره ظرف یک سال آینده نیست (برخلاف دوره قبل افزایش نرخ ارز) و این حتما به تدریج باعث افزایش نسبت پی بر ای بازار بورس خواهد شد که در حال حاضر سهم های متعددی با نسبت های پی به ای تحلیلی حتی نزدیک به ۳ وجود دارد که این میتواند تا سال آینده به ۵ برسد.
  • ?نیروی موثر دیگر بر بازار در حال حاضر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی است که با شناخت کافی بر بروکراسی حاکم بر سازمان بورس انتظار سرعت زیاد در این مورد رو نمیتوان متصور بود اما به جهت بنیادی پتانسیل دو برابر کردن شاخص در آن مستتر است. هرچند شرکت‌هایی به این سمت و سو خواهند رفت (و طبعا سازمان بورس موافقتش را منوط به آن خواهد کرد) که این نوع از افزایش سرمایه مستقیم بر عملیات شرکت موثر باشد. بطور مثل تمامی و یا اکثر بانک‌ها با توجه به چند برابر شدن نقدینگی در این سال ها، مشکل کفایت سرمایه و توان تسهیلات دهی دارند و تصورم اینست که کل بانک‌ها امسال و سال دیگر به سراغ این گزینه خواهند رفت و به این جهت بازار بورس میتواند بازدهی خوبی در این خصوص به سرمایه گذاران دهد. به همین دلیل شاهدیم که بانک های زیانده با احتمال در دسترس بودن این نوع از افزایش سرمایه مورد اقبال بیشتری در بازار است.
  • ?در سمت دیگر بازار شاهد تحول در فروش شرکت های تولید داخلی (خصوصا اقلام مصرفی خانوار) هستیم که افزایش نرخ ارز به دو شکل به آنها کمک فراوانی کرده است. حذف رقبای خارجی به دلیل تحریم و عدم صرفه ی اقتصادی کالاهای وارداتی برای عموم مردم و باز شدن تمامی بازار بزرگ داخلی برای تولیدات و در ثانی استفاده از مزیت های نیروی کار با هزینه ی پایین در ایران فروش برای شرکت هایی که فروش داخلی مطمئنی دارند را به وضوح دگرگون کرده که در گزارش‌های ماهانه شاهد آن هستیم و امسال میتواند به حق سال شکوفایی این دست از صنایع تولید داخلی باشد.
  • ?ترس از رکود در این دوره عملا با لحاظ تورم ماهانه حدود ۰.۸ درصدی (که از پیک آن بازگشت داشته و عملا در حال تخلیه شدن هست) کمرنگ بوده و انتظار تثبیت مقادیر فروش‌ها تا پایان سال قابل باور است.
  • ?از ابتدای فصل زمستان هم در ایران درگیر انتخابات مجلس خواهیم بود و رقابت های انتخاباتی در آمریکا نیز رسما شروع خواهد شد و به شخصه تصور تغییر کلانی در سیاست داخلی و فشار خارجی نمیبینم و اگر امکان مذاکراتی را داشته باشیم بیشتر در‌ جهت خرید زمان تا انتخابات آتی آمریکا خواهد بود. البته شهریور ماه امسال در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل میتواند یک شگفتی رقم بخورد.
  • ?در خصوص شاخص کل بورس تهران بنظر میرسد با توجه به پایان رسیدن رشد جمعی شرکت ها میبایست منتظر گزارش‌ها و عملکرد تک تک شرکت‌ها باشیم و به همین دلیل به احتمال زیاد شاخص در همین حوالی نوسانی خواهد بود و بازده گرفتن بر روی شاخص به سختی امکان پذیر می‌شود. ?با گزارش‌های سالانه و ماهانه نیز به نظرم به تدریج این ترس روانی بازار از ریزش و اصلاح شدید تا حدود زیادی کاسته می‌شود و عملا گزارش‌ها کف شاخص رو تثبیت خواهند کرد و اصلاح شدیدی برای بازار و شاخص متصور نیستم.
  • ?در بازارهای جهانی نیز عمده تحلیلگران بر این باورند که دلار بیش از حد قویست و این موضوع با نزدیک تر شدن به انتخابات آمریکا و فشار ترامپ برای کاهش نرخ بهره انتظارات از فدرال رزرو را برای کاهش یک یا دوبار نرخ بهره زیاد کرده که میتواند بر بازار آمریکا و بطور خاص برای اقتصاد ما در کامودیتی ها موثر باشد.
  • ?سهم‌های بنیادی مانند فلزی، سنگ آهنی و برخی از پتروشیمی ها میتوانند شاهد افزایش بهبود قیمت ها فروش و طبعا سود سازی بیشتری تا پایان سال باشند.
  • ?در نقطه مقابل این وضعیت، اقتصاد آمریکا در تجارت جهانی خیلی موفق عمل نکرده و تراز تجاری حدود ۵۰۰ میلیارد دلار منفی بوده که احتمال توافق تجاری با چین را مشکلتر میکند و میتواند سمت تقاضا در دنیا را دچار اختلال کند.
  • ?ورود بوریس جانسون به عرصه سیاسی انگلیس و احتمال خروج سخت از اتحادیه اروپا طبعا نگرانی ها در سمت تقاضای جهانی را بیشتر کرده و احتمالا طلا به عنوان کامودیتی محبوب شاهد پرواز دوباره باشد.
  • ?در پایان این را هم میبایست اضافه کرد که محدودیت خریدهای اعتباری که در ابتدای اعمال آن بازار را تا حدودی کم رمق کرده بود اما رفته رفته به تحلیلی کردن بازار کمک شایانی کرده و فضا را برای نوسان گیری کاهش داده و چون سرمایه گذاران برای خریدهایشان نقدا واریز کرده اند برای فروش سهام عجله نخواهند کرد و برای بازده گرفتن صبور تر از گذشته خواهند بود و نوسانات غیر منطقی در بازار کم خواهد شد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219