۵ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 24 Mar
#
#
تحلیل ها

چند نکته مهم از تعدیل منفی 27 درصدی سیمان قاین

چند نکته مهم از تعدیل منفی 27 درصدی سیمان قاین
کد: 11180   تاریخ انتشار :۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۱

سیمان قاین در آخرین پیش بینی سود سال 94، دست به تعدیل منفی زد و سود سال 94 را از 2860 ریال به  2111 ریال کاهش داد  تا حدود 27 درصد تعدیل منفی را در گزارش شش ماهه به ثبت برساند. سقاین در شش ماهه  نخست حدود 92 درصد سود خالص هر سهم را پوشش داده است. توجه داشته باشید که پوشش بالای سود به معنای عملکرد عملیاتی مناسب شرکت نیست و حدود 83 درصد از سود اعلامی ناشی از سود حاصل از سرمایه گذاریها بوده است که تقریبا تمامی رقم در نظر گرفته شدهدر سرفصل سود سرمایه گذاری در بودجه سال 94 شرکت، در شش ماهه محقق شده است. تعدیل منفی انجام شده کاملا واقع بینانه است و سود اعلام شده احتمالا سود نهایی شرکت در 12 ماهه 94 خواهد بود.   در ادامه به بررسی مهمترین دلایل تعدیل منفی شرکت پرداخته ایم:

  1. فروش شرکت در پیش بینی جدید از 613 میلیارد ریال به 559 میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است که تقریبا معادل فروش سال گذشته شرکت می باشد. شرکت اعلام کرده است که به دلیل شروع فصل سرما و کاهش صادرات سیمان، پیش بینی فروش را با کاهش همراه کرده است. اما به نظر می رسد شرکت به خوش بینی خود در خصوص برآورد فروش سیمان پی برده است و در گزارش شش ماهه رقم برآوردی خود را اصلاح کرده است. عمده شرکتهای سیمانی به خروج مسکن از رکود در نیمه اول سال خوش بینی بودند اما با توجه به عدم خروج مسکن از رکود، اکنون بیشتر شرکتها سعی دارند تا بودجه های فروش واقعی‌تری را برای سال 94 درنظر بگیرند.

  2. مقدار تولید شرکت در شش ماهه نخست  سال 94 حدود 10 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است که البته عمدتا در تولید کلینکر اتفاق افتاده است. پوشش تولید مجموع محصولات شرکت حدود 55 درصد در شش ماهه نخست سال 94 بوده است. مقدار و تناژ فروش نیز حدود 9 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد. در شش ماهه نخست 417 هزار تن سیمان توسط شرکت به فروش رفته است.

  3. مبلغ فروش شرکت نیز اگرچه بعد از تعدیل منفی  و کاهش برآوردهای فروش سال 94، حدود 54 درصد پوشش نشان میدهد اما نسبت به سال گذشته حدود 9.5 درصد کاهش یافته است. با توجه به اصورتهای مالی شرکت شاهد کاهش قیمت فروش سیمان شرکت در شش ماهه نخست سال 94 نسبت به سال گذشته هستیم.

  4. شرکت حدود 45 درصد از محصولات خود را به خارج از کشور صادر می کند، این در حالیست که سال گذشته، فروش صادراتی حدود 56 درصد فروش شرکت را تشکیل می داد.  نکته مهم در صورتهای مالی شرکت نرخ تسعیر ارز می باشد که حدود 29000 ریال در نظر گرفته شده است که با نرخ بازار حدود 20 درصد اختلاف دارد.

  5. به دلیل کاهش شدید قیمت فروش سیمان شرکت در شش ماهه نخست، شاهد کاهش حاشیه سود عملیاتی در شش ماهه نخست هستیم که حدود 50 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان میدهد و از 32 درصد در شش ماهه 93 به 16 درصد در شش ماهه 94رسیده است.

  6. بهای تمام شده فروش رفته نیز با توجه به کاهش مقدار فروش طبیعتا با کاهش همراه بوده است اما شرکت عنوان کرده است که صرفه جوییهای شرکت باعث کاهش بهای تمام شده تولید شده است!

  7. هزینه های عمومی و اداری و تشکیلاتی حدود 20 درصد افزایش یافته اند و این در حالیست که شرکت مدعی است بخشی از کارکنان را تعدیل کرده است و هزینه ها را کاهش داده است!

  8. در نتیجه‌ی کاهش مبلغ فروش و با توجه به  افزایش هزینه ها، سود و زیان ناخالص شرکت با کاهشی 57 درصدی از 105 به 46 میلیارد ریال رسیده است!

  9. هزینه های مالی شرکت حدود 60 درصد سود عملیاتی می باشد که شرکت را در معرض ریسک مالی نسبتا زیادی قرار داده است.اما با توجه به سود محقق شده از سرمایه گذاریها و درآمدهای غیر عملیاتی  شرکت ( ناشی از فروش ضایعات) توانسته است به سود خالص دست یابد.

  10. سود حاصل از سرمایه گذاریهای شرکت نیز که عمدتا سود دریافتی از سایر شرکتهای سیمانی می باشد با 24 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل روبرو شده است.

  11. در نهایت شرکت در شش ماهه نخست 1939 ریال معادل 92 درصد از سود پیش بینی شده سال 94 را در شش ماهه نخست پوشش داده است.

    محسن عباسی، مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر/        تهیه کننده : الهام خورسندیان

    منبع:تدا

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70