۵ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 24 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

چگونه نفت دوباره سقوط کرد؟وحشت کره جنوبی از کاهش قیمت نفت

چگونه نفت دوباره سقوط کرد؟وحشت کره جنوبی از کاهش قیمت نفت
کد: 13246   تاریخ انتشار :۲۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۰

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود، دلایل افت قیمت نفت در روزهای گذشته را تشریح کرد.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درباره روند تحولات بازار نفت، حاکی از کاهش بهای نفت‌خام در هفته منتهی به 6 دسامبر 2015 است.

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار نفت در هفته منتهی به 6 دسامبر نشان می‌دهد که متوسط بهای نفت‌خام پایه آمریکا نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 3.05 درصد کاهش یافت؛ به طوری که به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت‌خام پایه آمریکا در محدوده 41.85 - 39.94 دلار معامله شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 40.90 دلار قرار گرفت. وحشت کره جنوبی از کاهش قیمت نفت همچنین متوسط بهای نفت خام برنت دریای شمال در هفته منتهی به 6 دسامبر 3.61 درصد نسبت به هفته ماقبل کاهش یافت. هر بشکه نفت‌خام برنت به نرخ‌های پایان وقت بازار مذکور در دامنه 44.61 - 42.49 دلار معامله شد و متوسط هفتگی هر بشکه آن به 43.68 دلار رسید. بر این اساس، به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت‌خام اوپک در محدوده 39.30 - 37.89 دلار معامله شد. متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن نیز در سطح 38.65 دلار قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل 1.66 درصد کاهش داشت. روند تغییرات قیمت نفت بنا به گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به 6 دسامبر این‌گونه است؛ روز دوشنبه بهای جهانی نفت‌خام نوسان بسیار اندکی داشت. کارشناسان حوزه نفت پیش‌بینی کردند تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه نوامبر در مقایسه با ماه اکتبر، 130 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. تقویت دلار و گزارش دولتی آمریکا مبنی بر عدم کاهش معنادار در تولید نفت شیل، عوامل دیگری برای کاهش بهای نفت‌خام بودند. همچنین مجری بورس نیویورک (CFTC) روز دوشنبه اعلام کرد در هفته ماقبل میزان موقعیت فزونی در بازار نفت به پایین‌ترین سطح در 5 سال اخیر رسیده است. البته در طول ماه نوامبر بهای نفت آمریکا و برنت حدود 10 درصد در مقایسه با ماه اکتبر کاهش یافته است. روز سه‌شنبه بهای جهانی نفت‌خام باز هم کاهش یافت. در این روز پیش‌بینی می‌شد اوپک در نشست خود در وین سطح تولید را کاهش ندهد. همچنین پیش‌بینی افزایش ذخایر آمریکا وجود داشت. روز چهارشنبه بهای نفت‌خام بیش از 4.4 درصد کاهش یافت. موسسه مطالعات انرژی در آمریکا خبر داد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به 27 نوامبر، 1.17 میلیون بشکه افزایش یافته است. در این روز بهای نفت آمریکا با 4.6 درصد کاهش به زیر 40 دلار در هر بشکه رسید. با وجود افت بهای نفت در روز چهارشنبه، روز پنج‌شنبه برخی از فعالان بازار به فکر سودگیری و کاهش موقعیت‌های فروش افتادند. در این روز بهای جهانی نفت‌خام بیش از 2.9 درصد افزایش یافت. البته تضعیف دلار در این روز یکی دیگر از دلایل مهم افزایش بهای نفت بود. روز جمعه پس از این‌که اوپک سطح تولید خود را کاهش نداد، بهای جهانی نفت‌خام حدود 2 درصد کاهش یافت. در حال حاضر کشورهای عضو اوپک در مجموع بیش از 31 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. در حالی که سقف مصوب تولید اوپک 30 میلیون بشکه در روز است. این به معنای تداوم اضافه عرضه در بازار نفت است. بعد از نشست اوپک، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اظهار داشت ایران برای افزایش تولید نیاز به کسب اجازه از اوپک ندارد. وی عنوان کرد تولید نفت ایران به دلیل تحریم‌ها کاهش یافته بود و سایر کشورهای عضو با تصاحب سهم تولید ایران و حتی تولید بیش از سهم قانونی خود، سبب کاهش بهای جهانی نفت‌خام شده‌اند.
کاهش بهای نفت کره ای ها را به وحشت انداخته است که مبادا استمرار این شرایط ساختار صنعتی آنها را که سال سختی را پشت سر گذاشته اند، زمین گیر کند.

 از زمانی که بهای نفت به زیر 40 دلار در هر بشکه رسید کره ای ها نگران شده اند که زیرساخت های صنعتی آنها فشارهای بیشتری را متحمل شود.

خبرگزاری رویترز امروز در گزارشی اعلام کرد که قیمت نفت خام در بازارهای جهانی همچنان حول و حوش پایین ترین سطح آن در هفت سال گذشته است و از اوایل سال 2009 تاکنون هرگز به این ارزانی نبوده است. وزارت بازرگانی، صنایع و انرژی این کشور که پیش تر نیز از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرده بود، اعلام کرد که این شرایط باعث شده تا میزان صادرات این کشور در ماه جولای (تیر - مرداد) سال جاری، 3.3 درصد نسبت به همین موقع در سال گذشته کاهش داشته و به 46.61 میلیارد دلار برسد. تداوم این روند باعث شده اینک برخی از رسانه های کره ای اعلام کنند که صنایع کشتیرانی، نفت، ساخت و ساز و پتروشیمی در این کشور، سال جاری میلادی را با بدترین شرایط و رکود سپری کردند و سفارش های آنها به پائین ترین حد خود رسیده است. با این حال رسیدن بهای نفت به مرز 38 دلار برای این بخش های صنعتی به معنای تداوم فشارها در ماه های آینده است. قیمت نفت در معاملات روز گذشته (سه شنبه ) بازارهای جهانی، در واکنش به احتمال افزایش عرضه آن از سوی تولیدکنندگان با کاهش یک درصدی همراه بود و شرکت ملی نفت کره جنوبی موسوم به «کی ان او سی» در گزارشی آورده که بهای نفت این هفته در بعضی مواقع به پایین ترین میزان در هفت سال گذشته رسیده و این مسئله شرایط را برای شرکت های این کشور سخت تر خواهد کرد. این گزارش می افزاید که ساختارهای صنعتی در صنعت نفت، پتروشیمی، کشتی سازی و کشتیرانی در این کشور پیشتر متحمل مشکلات زیادی شده و سال سختی داشته اند و هم اکنون نگرانی ها فزونی یافته است. روزنامه «جونگ آنگ» کره از قول «کو سامو» یک محقق مرتبط با شرکت ملی نفت کره جنوبی نوشته است: شاید برخی از پیش بینی ها مبنی بر اینکه بهای نفت تا 20 دلار هم پائین می آید، محقق شود. وی می افزاید: این مسئله از یک روند طبیعی شکل گرفته چرا که اعضای غیراوپک و اعضای اوپک مایل نیستند عرضه نفت را کاهش دهند. محقق اقتصادی کره ای تصریح کرد که اگر این کشورها همچنان به این میزان نفت تولید کرده و بفروشند آن زمان قیمت نفت در بازار جهانی کاهش بیشتری خواهد داشت و به قیمت 20 دلار در هر بشکه هم پیش بینی می شود. اعضای اوپک هفته قبل اجلاسی برگزار کردند اما نتوانستند در مورد کاهش تولید و سهمیه بندی در عرضه نفت به توافق برسند. آمار نشان می دهد که دنیا در روز به 94 میلیون بشکه نفت نیاز دارد در صورتی که اکنون رقم عرضه 95 میلیون و 700 هزار بشکه در روز است. گزارش ها حاکی است که پایین آمدن بهای نفت به کاهش تقاضا نیز مربوط است و این موضوع برای کشورهایی مانند کره که به صادرات کالا برای رشد اقتصادی وابسته هستند آسیب می رساند، زیرا کاهش تقاضا برای کالاهای آنها نیز وجود دارد. بسیاری از شرکت های کره ای در بخش های کشتی سازی و نفت و ساختمان از بالا بودن بهای نفت سود می برند و در آن زمان تقاضاهای بیشتری دریافت می کنند. یکصد و شصت و هشتمین نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین روز 13 آذر ماه جاری برگزار شد و تحلیلگران بر این اعتقادند که مهمترین هدف نشست اوپک ایجاد راهکاری برای رویارویی یا مقابله با کاهش قیمت های جهانی هر بشکه نفت از 112 دلار سال 2014 به کمتر از 47 دلار در اوت (9 مهر تا 9 آبان) 2015 بود و این موضوع می تواند برخی کشورها را دچار بی ثباتی سیاسی کند.

منبع: اقتصادآنلاین-  اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219