۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

چینی بی‌نام نشان با نامی ایرانی

چینی بی‌نام نشان با نامی ایرانی
کد: 5759   تاریخ انتشار :۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۰

به گزارش TSEpress به نقل از اقتصاد نیوز  سال 2005 زمانی که که تب طراحی خودرو با نشان ایرانی در شرکت سایپا با طراحی تیبا که ابتدا، s81 نامیده می‌شد بالا گرفته بود، یک شرکت خودروسازی در چین با نام زوتای (zotye) متولد شد. تولد این شرکت بیش از 40 سال بعد از تاسیس شرکت سایپا رخ داده بود. اما حالا پس از فروکش کردن تب طراحی خودرو با نشان ایرانی در گروه سایپا این شرکت به جایی رسیده است که با افتخار تولید خودرویی را با نام ایرانی اعلام می کند که در اصل خودرو همان خودروساز چینی است که در سال 2005 متولد شده بود. شرکت سایپا در حالی فروش خودرویی با نشان و برند سایپا را آغاز کرده که اشاره‌ای به سازنده اصلی این خودرو یعنی شرکت زوتای (zotye) چین نمی‌کند.سایپا این خودرو را آریو نام نهاده در حالی که اسم واقعی این خودرو z300 است. به نظر می‌رسد شرکت سایپا فعالیت گسترده ای را برای مونتاژ خودروهای چینی آغاز کرده است. جالب تر آنکه سایپا حتی در چین هم به سمت شرکت های درجه دو و تازه کار رفته است. زوتای شرکت تازه کاری است که در سال 2005 در شهر ژجیانگ چین تأسیس شده است و خودروهای مختلف خود را بر اساس پلت فرم های قدیمی و با طراحی کپی شده از سایر خودروها تولید می کند. در خودرو شرکت زوتای که سایپا شروع به مونتاژش کرده از موتور 1600 سی سی با قدرت 120 اسب بخار در کنار گیربکس 4 سرعته اتوماتیک استفاده شده است. شاید نقطه قوت این خودرو استفاده از موتور میتسوبیشی است . موتور میتسوبیشی این خودرو در یک کمپانی تحت نظارت خود میتسوبیشی در چین تولید می شود. اما نکته مهم این است که گیربکس استفاده شده در این خودرو هماهنگی با موتور ندارد. شاسی این خودرو هم بر گرفته از یکی از محصولات شرکت تویوتا است.

بررسی های اقتصادنیوز نشان می‌دهد؛ در اصل شرکت زوتای با تلفیق کپی یا اصل موتور، گیربکس و سیستم تعلیق شرکت های مختلف در مرکز تحقیق و توسعه تازه کارش با کمک مشاوران خارجی سعی در خلق محصولات جدید خود دارد. برای همین در محصولات این شرکت مشکلاتی دیده می شود که در این مدل ارائه شده توسط سایپا عدم هماهنگی موتور و گیبرکس از جمله آن است. خودروسازان چینی معمولا کپی کارهای خوبی هستند و با ترکیب موتور و پلت فرم های خودرسازان بزرگ که در این کشور تولید می شود سعی می کنند محصولات خود را که برخی کپی محصولات شرکت های بزرگ هستنند را خلق کنند. شرکت زوتای هم از همان اول همین رویه را در پیش گرفته به گونه ای که اولین محصول این شرکت با نام Nomad ،در سال 2006 یک شاسی بلند کپی شده از خودرو دایهاتسو تریوس بود.در آن سال زوتای از موتور کپی شده پژو tud5 ،بهره گرفته بود. زاتوی از سال ۲۰۰۹ تاکنون ۸ محصول جدید در کلاس های مختلف معرفی کرده که تقریبا همه آنها با استفاده از خرید امتیاز یا کپی برداری از محصولاتی چون سوزوکی، تویوتاو فیات بوده اند. زاتوی برای آینده ۴ محصول جدید دیگر را نیز در نظر دارد که آنها نیز خرید تکنولوژی از فیات و لانچیا هستند. خودرو زوتای که سایپا نام آریو (بر گرفته شده از آریو برزن سردار باستانی ایرانی) را بر آن گذاشته، کپی تویوتا آلیون با موتور میتسوبیشی است .قیمت اعلام شده توسط سایپا برای این خودرو 76 میلیون تومان است . این خودرو در کلاس خودروی سی قرار می گیرد و در میان خودرهای داخلی سورن و پژو پارس با این خودرو هم اندازه و هم کلاس هستند. در حالی که مدیران سایپا قبل‌تر بر افزایش داخلی سازی ، توسعه نشان و خودرو ایرانی و همکاری با شرکت های بزرگ خودرو سازی دنیا تاکید می کردند که طی دو سال اخیر بیشتر تمرکز خود را برای همکاری با خودرو سازان چینی برای مونتاژ محصولات درجه دو و سه چینی گذاشته اند. تولید خودوری زوتای در شرکت بن رو صورت می گیرد. بن رو یکی از شرکت های گروه سایپا است که چندی پیش توسط سایپا خریداری شده بود. به گزارش اقتصادنیوز، شرکت بن رو تا پیش از خرید توسط سایپا به تولید محصولات فیات می پرداخت و حتی زمزمه می شد با خرید این شرکت و همکاری بن رو با فیات و زامیاد دیگر زیر مجموعه گروه سایپا با ایویکو (بخش خودروهای سنگین فیات) در آینده یک اتحاد استراتژیک بین گروه فیات و گروه سایپا رخ می دهد.اتحادی که اکنون،تولید خودرو با سازندگان خودروهای چینی تازه کار جایش را گرفته است. البته مدیران سایپا وعده داده‌اند در آینده نزدیک سعی در داخلی سازی این محصولات چینی در ایران کنند و صرفا به مونتاژ این خودرو ها نپردازند .

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70