۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

کاهش بهای مس برای سومین هفته متوالی در بورس فلزات لندن

کاهش بهای مس برای سومین هفته متوالی در بورس فلزات لندن
کد: 1267   تاریخ انتشار :۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۱۱

چکیده: به گزارش ارانیکو به نقل از فایننشیال تایمز در پایان هفته گذشته بهای مس در بورس فلزات لندن به پایین‌ترین حد خود طی چهار سال و نیم گذشته رسید.

به گزارش TSEpress   به نقل از ارنیکو   فایننشیال تایمز در پایان هفته گذشته بهای مس در بورس فلزات لندن به پایین‌ترین حد خود طی چهار سال و نیم گذشته رسید. در هنگام پایان یافتن وقت معاملات آخرین روز هفته، جمعه دوم ژانویه 2015، بهای مس برای تحویل سه ماهه به 6260 دلار در هر تن کاهش پیدا کرد. بهای مس در سال گذشته 14 درصد تنزل یافته بود. کاهش میزان تقاضا از سوی بخش صنایع تولیدی چین، افزایش سطح ذخایر انبارها و همچنین مقررات جدید محدویت اعطای اعتبار از سوی دولت چین، عمده دلایل روند کاهش بهای این فلز عنوان شده است که تحلیلگران انتظار دارند تا حد 5800 دلار در هر تن نیز سقوط نماید. چین سالانه 40 درصد مس جهان را مصرف نموده و بازار این فلز وابستگی شدیدی به صنایع الکترونیک و ساختمان‌سازی این کشور دارد. براساس ارقامی که روز پنجشنبه گذشته انتشار یافت شاخص رسمی مدیریت تامین منابع (PMI) بخش تولیدی چین برای سومین ماه متوالی کاهش یافته و به 50.1 تنزل یافت که پایین‌ترین ارقام گزارش شده برای این شاخص در طی سال 2014 است. به گفته یکی از کارشناسان، کاهش ارقام مربوط به شاخص PMI که از سوی دو منبع معتبر (مقامات رسمی و بانک HSBC) اعلام گردیده، بیانگر آن است که صنایع تولیدی در چین ، بخصوص صنایعی که وابستگی بیشتری به صنعت ساختمان‌سازی دارند، بدلیل کاهش سطح تقاضا در بازارهای داخلی چین، در حال دست و پنجه نرم کردن با معضل رکود هستند. علاوه بر آن، مس با معضل تقویت ارزش برابری دلار نیز روبرو است. سال 2015 در حالی آغاز گردیده که ارزش برابری دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر جهان به بالاترین حد خود طی سالهای اخیر رسیده و این روند موجب گرانتر شدن بهای کالاهایی، از جمله مس، گردیده که با این ارز معامله می‌شوند. در نتیجه هرگاه ارزش دلار افزایش می‌یابد معاملات کالاهایی نظیر مس روند نزولی پیدا می‌کند. از سوی دیگر در تمامی سال 2014 بازار مس منتظر ورود مازاد تولیدی بود که از سوی شرکت‌های بزرگ معدنی قول آن داده شده بود و این خود فشار نزولی بیشتری را بر بهای این فلز وارد نمود. رسوایی سال گذشته در بندر کینگدائو در چین که منجر به متوقف شدن طرح استفاده از موجودی مس در این بندر بعنوان وثیقه برای اخذ اعتبار از بانکهای این کشور گردید، نیز عامل دیگری برای کاهش سطح تقاضا برای این فلز گردید. بانک کِرِدیت سویس تخمین زده که حدود یک سوم از کل واردات مس به چین در سال گذشته برای این منظور استفاده شده است. اما علیرغم اینکه بهای کالاها کاهش یافته، بازار سهام در چین با امیدواری نسبت به دخالت دولت و ارایه برنامه‌های مشوق اقتصادی، روندی در جهت مخالف یافته است. سال گذشته شاخص ترکیبی بورس شانگهای 53 درصد افزایش یافت. اگر تقاضا افزایش پیدا کرده و میزان مازاد عرضه، به دلایلی نظیر بروز وقفه در روند تولید معادن، کمتر از حد انتظار باشد آن وقت می‌توان به بازگشت روند صعودی قیمت‌ها در سال جاری امیدوار بود.
 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70