۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

کرد‌زنگنه: اشتباه روحانی برای دعوت مردم به بورس؛ فطانت نمره قبولی نگرفت

کرد‌زنگنه: اشتباه روحانی برای دعوت مردم به بورس؛ فطانت نمره قبولی نگرفت
کد: 13964   تاریخ انتشار :۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۳

 به گزارش TSEpress غلامرضا کرد زنگنه رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» در خصوص دلایل عملکرد ضعیف بازار سرمایه در دولت یازدهم اظهار کرد: دلیل افت شاخص و وضعیت بحرانی بورس در دو سال گذشته دو مسئله محرز است. دلیل اول این است که متاسفانه دولتمردان خون جدیدی را به بورس تزریق نکرده اند و در این دو سال معمولا عرضه های اولیه خیلی کم شد.

سازمان بورس برای عده ای از کارگزاری ها و افراد خاص انحصار درست کرده است

وی افزود: معمولا عرضه اولیه می تواند رونق را به بورس بیاورد و شاخصها را تکان دهد. دلیل دیگر هم انحصاری است که متاسفانه سازمان بورس برای کارگزاری ها و عده ای دیگر درست کرده است. با وجود این انحصار برخی از کارگزاری ها و افراد سودجو که تنها به سود خودشان فکر می کردند، به بازار سرمایه ضربه وارد کردند.

فطانت در یک سال اخیر نمره قبولی از بورس نگرفت

رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی با انتقاد از عملکرد فطانت فرد در یک سال گذشته عنوان کرد: آقای فطانت فرد تا زمانی که تحولی در بورس ایجاد نکند، ساختار بورس را تغییر ندهد و بورس را به بعضی از بورسهای جهانی وصل نکند، و همچنین بازار سرمایه را از حالت جزیره ای خارج نکند نمی تواند کاری برای بازار سرمایه انجام دهد و در حال حاضر هم نتوانسته نمره قبولی بگیرد.

کرد زنگنه تصریح کرد: بهتر است آقای فطانت فرد هماهنگی بیشتری با سازمان خصوصی سازی برای عرضه های اولیه بیشتر انجام دهد و ناهماهنگی های موجود را به حداقل برساند. ساختار بورس ساختار غلطی است و آقای فطانت هم با وجود زحمات زیادی که کشیده اند کاری برای اصلاح ساختار بورس نکرده اند.

وی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در دولت قبل نیز به نسیم گفت: برای حضور مردم در بازار سرمایه باید اعتماد سازی انجام شود. قبلا وقتی که همه بورسهای دنیا سقوط کردند و بحران در اقتصاد جهان وجود داشت بورس ما به قدری در وضعیت خوبی قرار داشت که همه دنیا از این اتفاق تعجب کرده بودند. در آن زمان با وجود تحریمها و مشکلات و همچنین بحران جهانی، بورس ما در وضعیت خوبی قرار دارد.

رئیس سابق سازمان خصوصی سازی گفت:  دلیل این مسئله این بود که ما در دولت قبل برای حضور مردم در بورس اعتماد سازی کردیم. در آنها سالها هماهنگی خوبی که بین بازار سرمایه و سازمان خصوصی سازی بود و در کنار این مسئله، تلاش آقای صالح آبادی برای هم افزاییی بین این دو نهاد باعث می شد که عرضه های اولیه داشته باشیم و خون جدیدی به بورس تزریق شود، در دولت قبل بورس خیلی با نشاط پیش می رفت.

رئیس جمهور با دعوت مردم برای حضور در بورس کار درستی نکرد

کرد زنگنه با انتقاد از دعوت رئیس جمهور برای حضور مردم در بازار سرمایه بیان کرد: من در جریان مسائل پشت پرده دولت یازدهم نیستم اما چیزی که در ظاهر دیده می شود ناهماهنگی های زیاد در تصمیم گیری های اقتصادی دولت یازدهم است. رئیس جمهور با دعوت کردن مردم به حضور در بازار سرمایه کار درستی نکردند، زیرا هرگونه اقتصاد دستوری، قواعد اقتصاد در کشور را بهم می زند.

وی عنوان کرد: نباید با اقداماتمان به فضای رقابتی اقتصاد کشور خدشه وارد کنیم. حضور مردم در بازار سرمایه به خودی خود رخ می دهد و لازم نیست که مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت کنیم. مردم اگر خودشان خواستند به بازار می روند.

مردم در سالهای فعالیت دولت یازدهم ضرر زیادی در بورس کرده اند

معاون وزیر سابق اقتصاد خاطرنشان کرد: ما اگر بسترها را فراهم کنیم و در روند خصوصی سازی مانعی قرار ندهیم مردم خودشان برای سرمایه گذاری در بورس پیش قدم می شوند. افت شاخص بورس و ضرر و زیان مردم بعد از درخواست رئیس جمهور برای سرمایه گذاری در بورس نشان دهنده شکست اقتصاد دستوری است. با بررسی افت شاخص بورس در دو سال اخیر می توان فهمید که مردم در بازار سرمایه طی سالهای فعالیت دولت یازدهم ضرر و زیان فراوانی را داده اند.

مسئولان بازار سرمایه دست روی دست گذاشته اند و فقط نظاره گرند

کرد زنگنه با انتقاد از انفعال مسئولان سازمان بورس در وضعیت فعلی به نسیم گفت: مشکلات بازار سرمایه ربطی به رکود ندارد، مسئولان بازار سرمایه نباید دست روی دست بگذارند تا با ایجاد رونق در اقتصاد کشور وضعیت بورس هم بهتر شود.

وی افزود: در زمانی که ما در سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی بودیم، بحران جهانی در اقتصاد دنیا حاکم بود و تحریمهای بسیار سفت و سختی هم علیه اقتصاد ایران اتخاذ شده بود، پس چرا شاخص بورس در زمان فعالیت ما وضعیت بهتری داشت؟ در حال حاضر که با توجه به خوش بینی ناشی از اجرای برجام باید وضعیت بازار سرمایه بهتر باشد، اما چرا بازار همچنان در وضعیت بدی قرار دارد؟

بعد از برجام هم اتفاقی در بازار سرمایه نمی افتد

معاون وزیر سابق اقتصاد گفت: اگر زمینه ها و بسترها درست شود بورس در هر حالتی حرکت می کند. آقای فطانت فرد هم باید به همین سمت حرکت کند. کند شدن خصوصی سازی وضعیت بازار سرمایه را بسیار بد کرده است. اگر ساختار بورس اصلاح نشود بعد از برجام اتفاقی برای بازار سرمایه نخواهد افتاد و همین مشکلات همچنان پا برجا می ماند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70