۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

گله‌مندی رئیس سازمان بورس از حقوقی‌ها

گله‌مندی رئیس سازمان بورس از حقوقی‌ها
کد: 4856   تاریخ انتشار :۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۶

رییس سازمان بورس از افزایش دامنه نوسان و افشای مستقیم اطلاعات در سامانه کدال از اول خرداد‌ماه خبر داد. به گزارش TSEpress   به نقل از ایسنا، محمد فطانت در نشستی خبری با خبرنگاران گفت: بعد از انتشار شاخص‌های جدید و اصلاح حجم مبنا مقرر شده است تا دامنه نوسان قیمت سهام نیز با تغییراتی مواجه شود. بنابراین از ابتدای خرداد‌ماه دامنه نوسانات شرکت‌های بورسی با یک درصد افزایش از 4 به پنج درصد می‌رسد. وی افزود: بدین ترتیب روزانه قیمت سهام می‌تواند با پنج درصد افزایش یا کاهش مورد معامله قرار بگیرد که امیدواریم این تغییر بتواند در روان‌سازی بازار سرمایه و برگشت رونق به این بازار نقش موثری ایفا کند. رییس سازمان بورس اضافه کرد: همچنین از ابتدای خرداد‌ماه اطلاعات ناشرین به صورت مستقیم روی سامانه کدال قرار گرفته و سازمان بورس بررسی‌های خود را پس از انتشار اطلاعیه آن انجام می‌دهد. فطانت خاطر نشان کرد: بنابراین لازم است مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‌های بورسی با دقت بیشتری نسبت به ارائه اطلاعات اقدام کنند تا هیچ‌گونه نقصی در اطلاعات ارائه شده وجود نداشته باشد و اطلاعات با کمترین ابهام مواجه نشود. فطانت ادامه داد: همچنین در فرآیند‌های انتشار اوراق تسهیلاتی قائل شدیم تا شرکت‌های بورسی به آسانی و ضمانت بانکی بتوانند از طریق بازار و ابزار‌های تعریف شده معاملات خود را انجام دهند. رییس سازمان بورس خاطر نشان کرد: علاوه بر این در جهت افزایش شفافیت اطلاعاتی بازار از شرکت‌های مختلف درخواست کردیم تا آمار تولید و فروش خود را به صورت ماهانه و اختیاری منتشر کنند که در فاز اول شرکت‌های خودروسازی همچون ایران خودرو و سایپا اطلاعات خود را به صورت ماهانه منتشر می‌کنند که این موضوع را به بقیه شرکت‌ها تعمیم خواهیم داد که امیدواریم در جهت کمک به شفافیت بازار و عمق بخشیدن به خرید و فروش سهام شرکت‌ها اطلاعات خود را به صورت ماهانه منتشر کنند.

عدم ارائه اطلاعات از سوی برخی شرکت‌های بند 6 اصل 44

وی یادآور شد: طبق مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی برخی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی همچون موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای نظامی و انتظامی، سازمان‌ها و موسسات خیریه، سازمان‌های وقفی، کلیه صندوق‌های بازنشستگی، کشوری و لشگری و نهادهای وابسته به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلاب موظفند تا اعداد و ارقام خود را به سازمان بورس اعلام کنند، مگر این‌که هر کدام از این شرکت‌ها استثنا‌ بودن خود را از شورای امنیت ملی ارائه کنند. فطانت تصریح کرد: این در حالی است که علی‌رغم ارسال اطلاعیه‌های مختلف هیچ کدام از این شرکت ها تاکنون اطلاعات خود را به سازمان بورس ارائه نکردند و تمام مشمولین می‌توانند به صورت کاغذی و الکترونیک گزارش خود را به سازمان ارسال کنند، زیرا این شرکت‌ها در زمان برگزاری مجامع قرار داشته و صورت‌های مالی آنها در حال آماده‌ شدن است و لازم است هر یک از این شرکت‌ها وظایف خود را به نحو شایسته انجام دهند. رییس سازمان بورس با بیان این‌که افزایش قیمت نفت، کاهش نرخ سود بانکی و مذاکرات هسته‌ای خبرهای خوبی برای بازار سرمایه است، اظهار امیدواری کرد که این اخبار مثبت آثار و نتایج خود را در وضعیت بازار گذاشته و شاهد رونق بیشتری در بورس تهران باشیم. وی یادآور شد: در حال حاضر نرخ سود بانکی متناسب با تورم کاهش یافته و این کاهش نرخ براساس اعلام مقامات رسمی تداوم خواهد داشت و سیاست بانک مرکزی به طور مشخص نشان می‌دهد که نرخ‌های بالا که توسط بانک‌ها اعمال می‌شود در حال کاهش یافتن است که این تصمیمات آثار خود را در بازار بورس می‌گذارد.

از حقوقی‌ها دلخور و گله‌مند هستیم

رییس سازمان بورس در ادامه‌ این نشست نسبت به رفتار برخی حقوقی‌ها انتقاد کرد و گفت: یکی از نکاتی که همواره مورد مطالبه فعالان بازار سرمایه است رفتار حقوقی‌ها در بازار است. این در حالی است که در سال جاری حمایت‌های بسیار جدی اشخاص حقیقی در بازار وجود داشته و حجم عمده‌ای از خرید و فروش‌ها توسط افراد حقیقی انجام شده است. فطانت عنوان کرد: رفتار برخی حقوقی‌ها در عرضه سهام روی بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد و تاثیر آن نابهنگام و منفی است. اما در خصوص این‌که حقوقی‌ها در بازار سرمایه عرضه‌ها را انجام ندهند و جلوی خرید و فروش آنها گرفته شود چنین ابزاری در اختیار ندارید و بازار تجربه خوبی از این سختگیری‌ها ندارد. وی عارضه جدی بازار سرمایه را رفتار حقوقی‌ها دانست و عنوان کرد: توصیه به سهامداران حقوقی خاص دائما در حال انجام بوده ولی رسیدگی به تخلفات آنها در قانون پیش‌بینی نشده است با این حال جلسات متعددی با حقوقی‌ها برگزار شده و موارد مختلفی را به آنها گوشزد کردیم. رییس سازمان بورس با بیان این‌که از حقوقی‌ها دلخور و گله‌مند هستیم، عنوان کرد: در برخی موارد تنها توصیه‌های اخلاقی کارساز نیست و ابزار دیگری نیاز است که در حال بررسی هستیم و با آنها مذاکراتی انجام شده تا از عرضه سهام‌ شرکت‌ها خودداری کنند. وی با بیان این‌که از خصوصی‌سازی نیز درخواست کرده‌ایم تا در بازار سرمایه عرضه نداشته باشند، عنوان کرد: بخش‌هایی همچون بانک‌ها و برخی حقوقی‌ها که به طور مشخص پول در اختیار دارند و از جاهای مختلف توصیه می‌شود که سهام شرکت‌ها را عرضه کنند برخورد لازم صورت گرفته وجلوی آنها گرفته شده است. فطانت خاطر نشان کرد: برای این‌که بازار به رونق جدی برسد نیازمند این هستیم که در کنار سهامداران حقوقی نقش پررنگ‌تری ایفا کنیم تا حقوقی‌ها بتوانند نقش مناسب‌تری در بازار داشته باشند و در روزهای بعدی شاهد حضور آنها در بازار باشیم.

عرضه‌های اولیه تا پایان خرداد متوقف شد

رییس سازمان بورس در ادامه نشست از توقف عرضه‌های اولیه تا پایان خرداد خبرداد و گفت: به دلیل سیاست‌های بازار بورس تا پایان خرداد‌ماه عرضه اولیه‌ای در فرابورس و بورس نخواهیم داشت که امیدواریم شرکت‌ها طی برنامه‌ای مناسب وارد بازار سرمایه شوند. وی افزود: در حال حاضر تعداد متقاضیان بورس تهران بسیار زیاد بوده و سیاست سازمان بورس این است که زیرمجموعه هلدینگ‌های بزرگ جهت افزایش شفافیت در تابلوی بورس پذیرش شوند، این در حالی است که کلیت عرضه‌های اولیه مثبت بوده و این عرضه‌ها قطعا در بازار ادامه خواهد داشت.

دوران نزول بورس به پایان می‌رسد

رییس سازمان بورس در ادامه‌ی این نشست به پتانسیل‌های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه پتانسیل بسیار بالایی داشته و بحث مذاکرات هسته‌ای و سایر عوامل تاثیر‌گذار در بورس شرایط بسیار خوبی را برای بازار فراهم می‌کند، اما خریدار و فروشنده براساس قیمت‌ها نسبت به خرید و فروش اقدام می کنند زیرا بازار سرمایه از بلوغ و تجربه بالایی برخوردار است. به‌طوری که سهامداران براساس تحلیل و استراتژی‌های خاص خود نسبت به خرید و فروش در این بازار تصمیم‌گیری می‌کنند.

انتقاد از سیاست بانک مرکزی

رئیس سازمان بورس در ادامه به سیاست های بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شاهد کمبود نقدینگی در بازار هستیم که سیاست‌های پولی و مالی دولت، سیاست‌های پولی بانک مرکزی، بالا بودن نرخ بهره و سپرده بین بانکی، نرخ شکنی برخی موسسات غیرمجاز باعث شده تا جذابیت بازارهای رقیب از جمله بورس کم رنگ شود. فطانت ادامه داد: این‌که گفته می‌شود شرایط بازار سرمایه پرپتانسیل است، تحلیل شخصی بنده بوده و لزوما به معنی حاکم‌شدن در بازار نیست، اما به اعتقاد من نقش شرکت‌های مشاوره در معرفی سهام ارزنده به مردم و نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری همواره مورد توصیه سازمان بورس بوده و خواهد بود. وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که کلیت بازار طبق قواعد حاکم بر خود همواره افت و خیز داشته و روند ریزشی بورس که از دی‌ماه سال 1392 آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد حتما به پایان می‌رسد و فصل رونق مجددا شروع می‌شود. وی در خصوص مطرح شدن طرح تحقیق و تفحص مجلس از بورس گفت: چنین چیزی مطرح نبوده و سوالات مجلس از بورس به صورت دائمی انجام می‌شود که این امر بسیار در روند بازار موثر است زیرا سازمان بورس برای بازگردان رونق به بازار سرمایه ابزار خاصی در اختیار نداشته و مهم‌ترین کار آن این است که ابهامات را برطرف کرده و شرایط بازگشت رونق به بازار را با بخش‌های اجرایی به صورت دائمی مطرح کنند. به گفته رییس سازمان بورس دغدغه‌ای که در حال حاضر در خصوص بورس وجود دارد، نشان می‌دهد که تصمیم‌گیران باید دقیق بوده و به عواقب تصمیم‌های خود در بخش‌های اقتصادی آگاه باشند که در نهایت تصمیمات پخته‌تری اتخاذ کنند.

ابهامات صندوق توسعه برطرف می‌شود

فطانت به عملکرد صندوق توسعه و انتقاد‌های مطرح شده در خصوص این صندوق پاسخ داد و گفت: صندوق توسعه مانند هر صندوق دیگری که در بازار می‌تواند شکل بگیرد براساس قواعد حاکم بر بورس فعالیت کرده و منابع صندوق که 600 میلیارد تومان بود در حال حاضر به صفر نزدیک شده است. لذا صندوق توسعه فعالیت کمی در بازار داشت و شفافیت آن با راه‌اندازی سایت صندوق و پاسخگو بودن مدیران آن بیشتر می‌شود. وی ادامه داد: سازمان بورس به شدت دنبال این است که در خصوص صندوق توسعه راه‌حل جدیدی پیدا کند تا شبهات و ابهامات آن برطرف شود، اما حد و اندازه صندوق و منابعی که دراختیار دارد اصلا به میزانی نیست که بحث‌های جدی در مورد آن مطرح شود. با این حال دغدغه فعالان بازار برای سازمان بسیار مهم است تا ابهامات به صورت ریشه‌ای برطرف شود. رییس سازمان بورس یادآور شد: صندوق توسعه از نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس بوده و اگر احساس شود که این صندوق ابهامی در بازار ایجاد می‌کند قطعا به آن رسیدگی می‌کنیم.این در حالی است که سهامداران و کسانی که منابع صندوق را تامین کردند کاملا مشخص بوده و به قصد کمک بازار و تامین نقدینگی به بازار کمک کرده‌اند. فطانت در خصوص تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی گفت: مجلس شورای اسلامی در لایحه‌ای این اختیار را به وزارت نفت واگذار کرده که نرخ خوراک را مشخص کند. این در حالی است که مشخص شدن نرخ خوراک مطالبه جدی بورس بوده و در خصوص رفع ابهام از صنایع پتروشیمی موثر است.

اقدامات بورس برای جذب خارجی‌ها

رییس سازمان بورس در ادامه به اقدامات سازمان بورس برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: تاکنون در مورد جذب سرمایه‌گذاران مستقیم فعالیت‌های زیادی صورت گرفته ولی از نظر مقررات بسیار ضعیف هستیم که ساختارهای لازم حتما باید اصلاح شود. وی افزود: در این راستا باید صورت‌های مالی شرکت‌ها به زبان انگلیسی منتشر شده و انتشار اطلاعات شرکت‌ها به صورت چند زبانه در سامانه کدال فراهم شود. همچنین در سیستم بانکی افتتاح حساب برای سرمایه‌گذاران خارجی بخش مهمی را تشکیل می‌دهد که این امر نیز باید مطرح شود.

آزاد‌سازی سهام عدالت باید تدریجی باشد

فطانت در خصوص نحوه آزاد‌سازی سهام عدالت توضیح داد: آزاد‌سازی یک شبه سهام عدالت آثار غیرقابل انکاری خواهد داشت و حتما این آزاد‌سازی باید به صورت تدریجی صورت بگیرد و پیشنهاد سازمان بورس این است که آزاد‌سازی سهام عدالت از طریق صندوق‌ها باشد تا متناسب با تقسیم سود شرکت‌ها بتوانیم سهام عدالت را آزاد کنیم. رییس سازمان بورس با بیان این‌که نرخ سود سپرده‌های بانکی در بازار سرمایه نقش مهمی دارد، اضافه کرد: بازده بدون ریسک در فعالیت و تصمیم گیری سرمایه‌گذاران نقش اساسی داشته و خوشبختانه نرخ سود کاهش پیدا کرده و انتظار این است که نرخ سود بانکی مسیر کاهشی خود را ادامه دهد، زیرا برای رونق بازار ثانویه نرخ سود سپرده بانکی بسیار مهم است.

نظر سازمان در مورد تشکیل کانون سهامداران حقیقی

وی در مورد تشکیل کانون سهامداران با بیان این‌که بازار سرمایه و سازمان بورس به جد باید از بحث‌های سیاسی اجتناب کنند، گفت: تشکیل کانون سهامداران حقیقی در صلاحیت وزارت کشور قرار داشته و این تقاضا به وزارت کشور ارسال شده است و سازمان بورس هیچ نظری در مورد این موضوع ندارد، زیرا طبق قانون وزارت کشور باید به این موضوع رسیدگی کند، اما اگر نهادی با این عنوان آغاز به کار کند قطعا سازمان بورس با آن همکاری کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. آمار رئیس از عملکرد بورس رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به برخی از آمار مهم در بازار اشاره کرد و گفت: نسبت قیمت بر درآمد شرکتها در حال حاضر در بورس 5.22 مرتبه و در فرابورس 6.79 مرتبه است.این در حالی است که ارزش بازار بورس هم اکنون 282 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار فرابورس 59 هزار و 500 میلیارد تومان است. وی جمع دارایی شرکتهای بورسی را بر اساس قیمت های تاریخی800 هزار میلیارد تومان خواند و گفت: بخش بدهی های شرکت ها نمایانگر 637 هزار میلیارد تومان بدهی است که این اعداد حاکی از این است که بخش قابل توجهی از ارزش دارایی شرکتها از طریق بدهی تأمین مالی شده و 166 هزار میلیارد تومان مربوط به حقوق صاحبان سهام است. فطانت ادامه داد: اگر ما حقوق صاحبان سهام را با ارزش بازار مقایسه کنیم، ارزش شرکتها کمتر از دو برابر حقوق صاحبان سهام و حدود 1.7 برابر است. رییس سازمان بورس در خصوص ارزش دارایی های فرابورس گفت: جمع دارایی شرکت های فرابورسی 86 هزار و 800 میلیارد تومان است که بخش بدهی ها به رقم 65 هزار و 600 میلیارد تومان می رسد و جمع حقوق صاحبان سهام 21 هزار میلیارد تومان است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70