۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

گمانه زنی ها درباره قیمت جدید خوراک پتروشیمی :فرمول جدید جذاب خواهد بود؟

گمانه زنی ها درباره قیمت جدید  خوراک پتروشیمی :فرمول جدید  جذاب خواهد بود؟
کد: 14998   تاریخ انتشار :۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۲

درحالی دیروز معاون اول رپیس جمهور فرمول جدید خوراک پتروشیمی ها را مناسب ارزیابی و برای اجرا ابلاغ کرد که هنوز جزییات این فرمول مشخص نیست و قرار است از سوی وزارت نفت رسما اعلام شود.

به گزارش TSEpress و به نقل از صدای اقتصاد فرمول جدید خوراک پتروشیمی که از سوی معاون اول رئیس جمهور مورد موافقت قرار گرفت و برای اجرا ابلاغ شد، چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید منتظر انتشار جزییات از سوی وزارت نفت بود، روز گذشته معاون اول رئیس جمهور طی نامه ای که سایت دولت آن را منتشر کرد بدون اشاره به جزییات فرمول جدید خوراک پتروشیمی ها، آن را برای اجرا ابلاغ کرد. در بخشی از این نامه جهانگیری فرمول تعیین شده را مناسب ارزیابی کرده و اطمینان لازم را به سرمایه گذاران در صنعت پتروشیمی داده است. البته به جز این ابلاغیه وزارت نفت اعلام کرده باتوجه به اهمیت موضوع این فرمول به امضا وزیر دارایی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم قبل از اجرا خواهد شد.

اما چرا این ماجرا تا به این حد جدی و مهم شده است؛ چندین ماه است که بحث خوارک پتروشیمی ها به یکی از سر خط های اصلی اخبار حوزه انرژی تبدیل شده است و همه چیز از آن جایی شروع شد که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت گفت که دیگر حاضر نیست خرواک ارزان که بیشتر منظور گاز است به پتروشیمی ها بدهد و همین ماجرا و بحث گران شدن خوارک آسیب ناگهانی به صنایع پتروشیمی و بورس زد و سقوط شاخص شرکت های پتروشیمی را به دنبال داشت.

کارشناسان بعد از این اعلام کردند که مزیت اصلی پتروشیمی در ایران خوراک ارزان است و اگر خوراک گران شود دیگر سرمایه گذاری در این راه منطق خود را از دست داد و نه تنها برای سرمایه گذاران داخلی حتی برای سرمایه گذاران خارجی هم منطقی نخواهد بود که سرمایه چندین میلیون دلاری خود را به ایران بیاورند و در این بخش بعد از اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها سرمایه گذاری کنند.

همه این انتقادهای تند به وزارت نفت در نهایت باعث شد که مسئولان این وزارتخانه اعلام کنند به دنبال تعیین فرمول جدید خواهند رفت؛ البته با این وجود کارشناسان اعلام کردند که وزارت نفت به جای فرمول جدید فرمول قبلی را اجرایی کند؛ در فرمول قبلی وزارت نفت با در نظر گرفتن قیمت منطقه ای و شرایط شرکت های پتروشیمی و تولیدات داخل باید به عددی منطقی برای خوراک می رسید.

حالا با همه این ها باید دید در روزهای آینده این فرمول جدیدی که وزارت نفت اعلام خواهد کرد چیست و چه تاثیری بر آینده سرمایه گذاری و تولید مواد پتروشیمی در کشور خواهد داشت؛ کارشناسان می گویند اگر قیمت خوراک باتوجه به این که ایران منابع عظیم گازی دارد منطقی نباشد نباید امید چندانی به سرمایه گذاری در این بخش و ارزش افزوده داشت، اما از سوی دیگر مسئولان وزارت نفت هم می گویند آن ها دیگر اجازه نخواهند داد منابع بسیار ارزشمند کشور ارزان فروخته شود و در این زمینه رانت به وجود آید. حالا با توجه به این شرایط باید دید که سرانجام قیمت خوارک چه خواهد شد.

البته در ساعت های گذشته اظهار نظرهایی در این رابطه شروع شده است و در این بین مهم ترین آن مربوط به محمدعلی رجالی نایب رئیس‌ انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی است با مهر گفت و گو کرد و از تعیین قیمت ۸.۵سنتی برای هرمترمکعب گاز طبیعی به‌ عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی در فرمول جدید خبر داد و گفت این فرمول و نرخ فقط مانع ضرر و زیان واحدهای پتروشیمی می‌شود و برای سرمایه‌گذاری جذاب نیست و خواهان تغییر در فرمول جدید شد.

اقتصاد   اقتصاد ایران   بازار سرمایه   بانک مرکزی   برجام   خوراک   خوراک پتروشیمی   فرمول جدید   نرخ   نرخ خوراک   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70