۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 16 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نامه بیش از صد فعال سیاسی برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

نامه بیش از صد فعال سیاسی برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا
کد: 30460   تاریخ انتشار :۲۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۲

شمار قابل توجهی از شخصیت‌های ایرانی ساکن داخل و خارج از کشور از دولت و حکومت جمهوری اسلامی خواسته‌اند "با یک تصمیم ملی شجاعانه" آمادگی خود برای مذاکره مستقیم با ایالات متحده آمریکا را اعلام کنند.

به گزارش TSEpress در بیانیه این فعالان سیاسی و مدنی که متن آن روز شنبه، ۲۶ خرداد در شماری از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور منتشر شد آمده است: «ما افرادی از طیف‌های مختلف فکری و سیاسی براین نظریم که اینک وقت آن رسیده است که بر اختلاف‌های دیرینه ایران و آمریکا نیز نقطه پایانی گذاشته شود. از این رو خواهان "مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش شرط"ی از سوی طرفین هستیم.» امضاکنندگان بیانیه با اشاره به دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی که ۲۲ خرداد در سنگاپور انجام شد تاکید کرده‌اند که این اقدام مورد استقبال و حمایت بخش بزرگی از مردم جهان قرار گرفت و نشان داد که "عموم انسان‌ها نسبت به هر حرکتی که به آسایش و آرامش مردمان گوشه‌ای از جهان منجر شود، همدل و همراه اند". افرادی که نامشان در پای بیانیه یاد شده آمده معتقدند: «با توجه به وضعیت ناامن و پر خطر منطقه پیرامون ما و نیز بحران‌های مختلف و متراکمی که در داخل، زندگی روزمره بخش مهمی از مردمان و نیز سامانه اقتصادی و اجتماعی و حیات ایران و ایرانیان را تهدید می‌کند، ما اکنون نیازمند یک عزم جدی و مسئولانه برای تغییر سیاست‌ها هستیم. یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها به تنش‌های بین ایران و آمریکا بر می‌گردد.» شخصیت‌هایی چون احمد منتظری، عیسی سحرخیز، غلامحسین کرباسچی، حسین کروبی، عبدالعلی بازرگان، جمیله کدیور، رضا علیخانی، صدیقه وسمقی و علی کشتگر از جمله افرادی هستند که بیانیه حمایت از مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا را امضا کرده‌اند. اطمینان از استقبال مردم از مذاکره با آمریکا در بیانیه‌ی این جمع که تعداد آنها به بیش از صد نفر می‌رسد ضمن ابراز اطمینان از این که این اقدام "مورد حمایت قاطبه مردم ایران و افکار عمومی جهانیان قرار خواهد گرفت" پیش‌بینی شده که "دولت پر مسئله ترامپ نیز برای جلب افکار عمومی داخلی و بین‌المللی از این اقدام به عنوان یک امتیاز بزرگ و مثبت استقبال کند". فعالان سیاسی و مدنی ایرانی در بخش پایانی نامه مشترک خود نوشته‌اند: «ما امضاکنندگان این بیانیه در پشتیبانی از منافع ملی و بهبود زندگی مردم میهن و دفاع از استقلال و حفظ کیان ملی و سرزمینی مان؛ از گفتگوی مستقیم و رسمی و شفاف ایران و آمریکا حمایت می‌کنیم و آن را به نفع برقراری صلح و امنیت در جهان و منطقه و بهبود رفاه و آزادی و سربلندی ایران و ایرانیان می دانیم.» دونالد ترامپ ۱۸ اردیبهشت ماه (۸ مه) با امضای فرمان اجرایی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کرد که تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی حداکثر تا شش ماه دیگر دوباره اعمال می‌شوند. ترامپ از دوران مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ بارها توافق هسته‌ای با ایران را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده و خواستار مذاکره گسترده‌تری با جمهوری اسلامی شده که شامل مسائل مناقشه‌برانگیز دیگری نظیر "اقدامات بی‌ثبات کننده" تهران در منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک این کشور نیز باشد. با افزایش نگرانی از تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی شکننده جمهوری اسلامی، به خصوص پس از دیدار ترامپ با کیم جونگ اون در سنگاپور زمزمه ضرورت مذاکرات مستقیم میان تهران و واشنگتن بیش از پیش و از سوی کسان دیگری به گوش می‌رسد که نامشان در میان امضاکنندگان بیانیه نیست.

آمریکا   ایران   مذاکره مستقیم   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70