۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 27 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تغییر می‌کند

قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تغییر می‌کند
کد: 31074   تاریخ انتشار :۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۷

بیژن نامدار زنگنه در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه ایران پلاس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا درخصوص پیام نتیجه نشست اوپک روز گذشته در الجزایر به آمریکا اظهار داشت: اوپک سازمان مستقلی است و شاخه‌ای از وزارت انرژی آمریکا نیست. این صحبت ترامپ که گفته امنیت و بقای کشورهای منطقه خلیج فارس بستگی به حمایت و تلاش آمریکا دارد، بزرگ‌ترین توهین به ملت‌ها و کشورهای دوست آمریکاست.

عرضه محموله‌های ۴۰ هزار بشکه‌ای در بورس

زنگنه درباره عرضه نفت در بورس گفت: با عرضه نفت در بورس، هیات دولت موافقت نکرده اما سران سه قوه با آن موافق هستند. گفته شده که ۲۰ درصد عرضه به صورت ریالی و ۸۰ درصد ارزی خواهد بود. عرضه در بورس به طور آزمایشی انجام می‌شود سپس نتایج آن ارزیابی شده و تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

وی یادآور شد: عرضه به صورت محموله‌های ۴۰ هزار بشکه‌ای است.

مقام عالی وزارت نفت درباره گله‌مندی واحدهای پایین دستی پتروشیمی تصریح کرد: گله‌بندی‌ها بیشتر مربوط به بازرگانی پایین‌دستی پتروشیمی است که چندان ربطی به شرکت‌های پتروشیمی ندارد چون به آنها ابلاغ شده که محصولات خود را در بورس عرضه کنند و قیمت‌ها هم مشخص است.

وی ادامه داد: اخیرا یک امکاناتی داده‌اند تا رقابت بهتری انجام شود.

زنگنه گفت: طی یک تا دو ماه گذشته تقریبا عرصه فعالیت دلال‌ها بود و کالا به دست مصرف کننده مواد اولیه و تولیدکننده واقعی نمی‌رسد مثلا ما سال گذشته ۲۵۰ هزار تن پت عرضه کردیم و بازار هم در تعادل بود اما امسال به همان میزان سال گذشته عرضه داشتیم ولی بیش از یک میلیون تن تقاضا وجود داشت، این تقاضا رانتی است و برای تولید نیست.

وی خاطرنشان کرد: سامانه‌ها هم به خوبی نمی‌توانند مصرف‌کننده واقعی را شناسایی کنند.

احتمال کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در بورس

زنگنه در ادامه اظهار داشت: قرار شده که از نظر قیمتی صف رقابت در بورس حذف شود تا عادلانه‌تر توزیع صورت گیرد و تصور بر این است که قیمت نهایی برای مصرف‌کننده پایین بیاید.

زنگنه همچنین گفت: البته قرار است خوراک واحدهای پتروشیمی نیز متناسب با تغییرات قیمت ارز تغییر کند.

زنگنه   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.