۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 17 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

کاهش نرخ ارز؛ فرصتی که بورس باید قدر آن را بداند

کاهش نرخ ارز؛ فرصتی که بورس باید قدر آن را بداند
کد: 31249   تاریخ انتشار :۱۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۱۱

در حالی که این روزها کاهش قیمت ها در بازار ارز شرایطی را ایجاد کرده که بسیاری از مردم اقدام به فروش ارز خود کرده و زمینه برای جذب این نقدینگی در بازار بورس فراهم شود، ولی همزمان افت قیمت ها در بازار بورس سبب شده که مردم تمایلی به سرمایه گذاری در این بازار از خود نشان ندهند؛ فرصتی که بسیاری معتقدند می توانست کاملا به نفع بورس باشد ولی این سازمان گویا قدر آن را نمی داند.

به گزارش TSEpress بیش از نیمی از شرکت ها در بورس ایران صادرات محور هستند و درنتیجه طبیعی به نظر می رسد که با افزایش قیمت ارز، بازار بورس مثبت و با کاهش قیمت آن، بازار بورس نیز منفی شود و به همین دلیل در این روزها با کاهش قیمت ارز شاهد صف های فروش سهام هستیم. در این راستا بسیاری معتقدند که بازار بورس می‌بایست از شرایط به وجود آمده در بازار ارز و کاهش قیمت ها در آن که منجر به خروج نقدینگی از آن می شود، نهایت استفاده را برده و با اعمال سیاست های درست اقدام به جذب نقدینگی می کرد، ولی ریزش همزمان شاخص بورس در این روزها باعث شده که مردم تمایلی به سرمایه گذاری در این بازار از خود نشان ندهند. در این مورد یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فراز و فرود قیمت‌ها در تاریخ بورس اظهار کرد: ما باید بدانیم که بورس یک بازار پرریسک است و بالا یا پایین رفتن قیمت‌ها در آن امری عادی است؛ در نتیجه نباید با بالا و پایین رفتن قیمت‌ها هیجانی شد. اما متاسفانه افت شاخص بورس درچند روز اخیر هم زمان با افت شدید قیمت دلار در بازار آزاد عجیب به نظر می‌رسد، چرا که هیچ یک از شرکت‌های بورسی با دلار آزاد محصولات‌شان را تولید نمی‌کنند. رضوی امیری افزود: به نظر من بازیگران بزرگ بورس می‌بایست کاهش قیمت ارز در بازار را به فال نیک می‌گرفتند و با خرید سهام باعث تشویق کسانی که از بازار ارز خارج شده‌اند، می‌شدند و با رفتار خود سرمایه آن ها را به بازار سهام جذب می‌کردند که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد. یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز در پاسخ به این سوال که چطور مسئولان بازار سهام می توانند از کاهش قیمت ارز به نفع ورود نقدینگی به بورس استفاده کنند، به ایسنا گفت: با آرام شدن فضای نوسانی در بازار ارز، یکی از بازار های متتشکل و نقد شونده، بورس است؛ چرا که یک عده از بازار ارز مایوس می شوند و بورس را گزینه ای بهتر برای سرمایه گذاری می بینند. فردین آقابزرگی تاکید کرد: از آنجایی که بورس در شش ماه اخیر به هیچ وجه به اندازه بازار ارز، سکه و طلا رشد نکرده، با آرام شدن بازار ارز همچنان سودده خواهد ماند. گفتنی است، در شش ماه گذشته بورس تهران توانسته حدود ۱۰۰ درصد سود عاید سهامداران کند. شاخص کل در این مدت تقریبا دو برابر شده و شرکت های پالایشی، پتروشیمی، فلزات اساسی و نفتی بیشترین سود را به سهامدارانشان داده اند. کارشناسان معتقدند رشد قیمت دلار در ماه های گذشته دلیل اصلی رکورد شکنی های بازار سرمایه بوده است.

بازار سرمایه   بورس   دلار   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70