۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

افزایش کرایه حمل و نقل بار

افزایش کرایه حمل و نقل بار
کد: 32273   تاریخ انتشار :۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۳

اگرچه بعد از تحریم‌ها، انتظارات نسبت به ارزآوری از محل صادرات غیرنفتی افزایش یافته، اما افزایش بی سابقه نرخ کرایه انواع شقوق حمل ونقل، صادرات را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش TSEpress با اوج گرفتن تحریم‌های نفتی و به تبع آن، محدودیت‌ها در نقل و انتقال منابع مالی ناشی از فروش نفت در دنیا که یکی از اهداف تحریم‌کنندگان ایران است، تمرکز بر روی راهکارهای درآمدزایی غیرنفتی افزایش یافته است. حال دولت بر این باور است که باید راهکارهای جایگزین را برای درآمدهای نفتی به کار ببندد و مهره‌های زمین بازی خود را به نحوی بچیند که اقتصاد ایران بهترین بازی را در زمین تحریم داشته باشدتمرکز بر روی صادرات غیرنفتی، از جمله ابزارهایی است که دولت را در حصول نتیجه یاری می رساند.

  • با این وجود، موضوع حمل و نقل و افزایش کرایه‌های سوخت نیز برای صادرکنندگان آزاردهنده شده و از همه بدتر، قدرت رقابت آنها در عرصه‌های رقابتی بازارهای جهانی را به شدت کاهش داده است. آنگونه که صادرکنندگان می‌گویند افزایش کرایه‌های حمل و نقل بار صادراتی، شرایط بسیار سختی را برای آنها به وجود آورده و زمینه را برای کاهش قدرت رقابتی آنها بیش از هر زمانی فراهم کرده است.
  • جزئیات افزایش کرایه حمل بار صادراتی
  • آنگونه که صادرکنندگان می‌گویند افزایش کرایه‌های حمل بار صادراتی، باعث کاهش قدرت رقابت آنها شده است، به خصوص اینکه برخی مقاصد بارهای صادراتی ایران، اکنون به دلیل محدودیت‌های تحریم، خریدهای خود را کاهش داده و شرایطی را پیش روی فروشندگان کالاهای ایرانی قرار می‌دهند که شاید ارسال محموله‌های کالایی صادراتی از ایران به آنجا خیلی مقرون به صرفه نباشد.
  • بر این اساس، محسن علوی یکی از صادرکنندگان ایرانی محصولات کشاورزی به هندوستان، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کشتی کانتینربر برای هر عدد کانتینر ۴۰ فوت (۲۰ تنی)، در ایام پایانی سال ۹۶ از بندر شهیدرجایی به مقصد هند، نرخی ۷۰۰ دلاری را از صادرکنندگان طلب می‌کردند، در حالیکه در مردادماه، این نرخ به ۱۲۰۰ دلار افزایش یافته و در مهر امسال به ۲۲۰۰ دلار رسیده است؛ اما طی هفته‌های گذشته، پای نرخ ۳۷۰۰ دلاری هم به میان آمده است.
  • وی افزود: از سوی دیگر، هزینه حمل ترانزیت داخلی هم افزایش یافته است، به نحوی که در سال گذشته کرایه حمل هر کانتینر ۴۰ فوت (۲۰ تنی) از آستارا به بندرعباس ۳.۵ میلیون تومان بود که اکنون به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است

حمل و نقل دریایی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70