۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
تحلیل ها

آیا تحریم ها موجب کاهش صادرات فولادی ها شده اند؟

آیا تحریم ها موجب کاهش صادرات فولادی ها شده اند؟
کد: 32089   تاریخ انتشار :۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۷

به گزارش TSEpress محصولات فولادی بعنوان زنجیره یی استراتژیک که ۲۲ درصد تولید ناخالص کشور را تشکیل می دهد از اهمیت بسزایی برخوردارند. انتشار داده های شش ماهه و گزارشات تولید و فروش شرکت های فولادی نشان دهنده ی کاهش میزان صادرات این شرکت هاست. در شرایط کنونی که اقتصاد کلان تحت تاثیر اخبار منفی تحریم ها و مشکلات ساختاری است، بسیاری کاهش صادرات را مربوط به اثرات تحریم ها می دانند. صرف نظر از اینکه به هر حال مجموعه ای از عوامل در کاهش صادرات فلزی معدنی نقش دارد. برای روشن شدن موضوع در این نوشتار به بررسی روند صادرات فولادی ها و بررسی عملکرد شرکت های بزرگ این صنعت در دو سال اخیر می پردازیم.

  • بر اساس داده های سازمان تجارت و سازمان ایدرو از تجارت خارجی، شرکت های فولادی در مجموع هفت ماه ابتدای سال ۱۳۹۷ معادل ۳۸۷۹۲۰۶ تن انواع محصولات فولادی صادر کرده اند که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳ درصد کاهش نشان می دهد. این در حالی است که میزان تولید در سال ۱۳۹۶ معادل ۳۹۸۱۲۰۰ تن بوده که نسبت به سال ۱۳۹۵ حاکی از رشد ۲۴ درصدی می باشد.
  • ولی در بررسی این نکته که سختگیری های اقتصادی در بازشروع تحریم های مالی ایالات متحده تا چه حد بر میزان صادرات فولادی کشور اثر گذاشته، مقایسه ی تغییرات صادرات مهر ماه در سال گذشته و امسال نتیجه جالبی دارد. در مهر سال جاری صادرات فولاد مبارکه ۶۶ درصد و صادرات فولاد خوزستان ۱۶ درصد افت کردند و با وجود رشد ۵۹ درصدی صادرات ذوب آهن، رشد ۳۹ درصدی فولاد هرمزگان، رشد ۷۳ درصدی خراسان و رشد سایرین که عملکرد چشمگیری را ثبت کردند، شرکت های فولادی تنها ۳۶۴۲۱۸ تن محصول صادر کردند که ۱۷ درصدی نسبت به دوره ی مشابه قبلی کمتر است.
  • مشابه همین روند درسال گذشته وجود داشته است. داده های صادرات شرکت ها نشان می دهد که میزان صادرات فولاد مبارکه در مهر ماه ۹۶ معادل ۱۴۴ درصد رشد داشته با این وجود بیشتر شرکت ها با کاهش میزان صادرات روبرو بوده اند. فولاد خوزستان ۱۴ درصد، ذوب آهن ۱۵ درصد و فولاد هرمزگان ۸۷ درصد افت صادرات را تجربه نمودند تا مجموع کل صادرات محصولات فولادی در مهر ۹۶ تنها به ۴۳۷۲۷۰ تن برسد و به عبارتی دیگر ۱۸ درصد نسبت به دوره ی قبلی کاهش یابد. با توجه به این امر نمی توان تا روشن شدن اثر قطعی وضع مجدد تحریم ها در یک دوره ی سه تا شش ماهه با قطعیت نسبت به اثر کاهشی تحریم ها و میزان آن اظهارنظر دقیقی کرد.
 
  • علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

اقتصاد مقاومتی   بورس تهران   تحریم   صادرات فولادی   فولاد   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.