۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 26 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس تحلیل ها

چشم انداز طلای سیاه؛ سقوط ۸ درصدی قیمت نفت

چشم انداز طلای سیاه؛ سقوط ۸ درصدی قیمت نفت
کد: 32304   تاریخ انتشار :۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۸

کاهش قیمت نفت بر ای هفتمین هفته ی متوالی ادامه یافت و به پایین ترین سطح سیزده ماه اخیر رسید. قیمت نفت پس از آنکه روز چهارشنبه ی گذشته ۲ درصد افزایش یافت، طی دو روز آخر هفته ۷٫۷ درصد سقوط آزاد را تجربه کرد. بدین ترتیب هر بشکه نفت برنت، در آخرین جلسه معاملاتی بازار لندن با از دست دادن ۵٫۵ درصد از قیمت خود، ۳ دلار و ۳۸ سنت ریزش داشت و با شکسته شدن حمایت با اهمیت ۶۰ دلار به ۵۹ دلار و ۲۲ سنت فروریخت. نفت خام وست تگزاس نیز با سقوط مهیب ۷٫۷ درصدی ۴ دلار و ۲۱ سنت از قیمت هر بشکه را از دست داد و به ۵۰ دلار و ۱۶ سنت رسید که تنها چند سنت با حمایت ۵۰ دلار فاصله دارد. کاهش قیمت در آخرین روز معاملاتی بازارها از سال ۲۰۰۸ بی سابقه بوده و در طول سه هفته ی اخیر قیمت نفت نزدیک به ۳۰ درصد سقوط کرده است. مهم ترین دلیل افت قیمت عدم کاهش عرضه در حد پیش بینی قبلی سرمایه گذاران قلمداد می شود. رشد قیمت نفت در ماه گذشته با در پیش بودن تحریم نفتی ایران، موجب شده بود تا قیمت برنت به ۸۰ دلار برسد ولی با افزایش تولید عربستان و معافیت هشت خریدار بزرگ نفت ایران عملا بازار با شوک عرضه مواجه شد که شرایط کنونی را بدنبال داشت.

  • تازه ترین گزارش های نفتی
  • تازه ترین گزارش های نفتی حاکی از وجود عرضه و تقاضای قدرتمند در بازار است. موسسه نفت امریکا و سازمان اطلاعات انرژی در تازه ترین گزارشات خود میزان تغییر در موجودی و ذخایر تجاری نفت را اعلام نمودند.
  • تازه ترین گزارش موسسه نفت امریکا از تقاضای سالم و قدرتمند برای نفت حکایت دارد. بر اساس این گزارش، سطح موجودی نفت خام در هفته ی قبل ۱ میلیون و ۵۴۵ هزار بشکه کاهش یافته که پس از چهار هفته ی پیاپی از افزایش موجودی صورت می پذیرد. رشد تقاضا که بخش قابل توجهی از آن مربوط به تقاضای پالایشی است نگرانی از مازاد عرضه ی بازار و فشار بر قیمت را قدری تعدیل نمود.
  • گزارش با اهمیت دیگر، مربوط به سازمان اطلاعات انرژی امریکاست که سطح ذخایر تجاری را اعلام می کند. پیش بینی ها بر این امر قرار داشت که میزان ذخایر تجاری که بر اساس موجودی انبار شرکت ها محاسبه می شود در هفته ی گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یابد ولی بر اساس این گزارش میزان موجودی رقم قابل توجه ۴ میلیون و ۸۵۱ هزار بشکه افزایش یافته است.
  • نشست اوپک و پیش بینی بازار ۲۰۱۹
  • بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس در گزارشی سقوط دوباره نفت را ناشی از مازاد عرضه آن دانست. تحلیلگران این بانک بر این نظرند که نگرانی از مازاد عرضه در سال ۲۰۱۹ نیز وجود خواهد داشت و علاوه بر آن ممکن است کاهش رشد اقتصادی و فروش دارایی ها نیز به قدرت تقاضا در پوشش عرضه منجر شود و این عوامل دست به دست هم می دهند و به فشار بر قیمت نفت دامن می زنند.
  • البته باید توجه داشت که دراین میان ممکن است، اوپک بتواند همچون سال ۲۰۱۷ از قیمت حمایت کند. اعضای اوپک در نشست ماه آینده که کمتر از سه هفته ی دیگر در وین برگزار خواهد شد، کاهش عرضه را بررسی می کنند. قرار است اوپک در این نشست عرضه ی نفت را بین ۱ تا ۱٫۴ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. با توجه به گزارش ماهانه اوپک از عرضه و تقاضای جهانی، بازار انتظار دارد میزان تولید تا ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. از اینرو می توان گفت که این کاهش، مقدار محتاطانه ای است و تنها می تواند از سقوط نفت و تکرار روند ۲۰۱۴ جلوگیری کند.
  • در خصوص موجودی جهانی نفت این نکته اهمیت دارد که در بازار لندن قیمت نقد برنت از قیمت تحویل یک ماهه و سه ماهه بیشتر است در نتیجه تمایل به ذخیره کردن و افزایش موجودی را کاهش داده بر این اساس در سه ماهه دوم ۲۰۱۹ با ادامه کاهش قیمت، تمایل برای ذخیره سازی و افزایش موجودی بیشتر می شود. بر اساس نظر گلدمن ساکس، برای تقویت قیمت ها لازم است که قیمت آتی نسبت به قیمت نقد افزایش داشته باشد که در حال حاضر شاهد این امر نیستیم. ازینرو می توان گفت برای پیش بینی برگشت قیمت ها هنوز زود است. علاوه بر این بحث افزایش تولید امریکا نیز مطرح است. که با رسیدن به رکورد ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز، رقابت جدی ای را برای افزایش سهم بازار خود از طریق توسعه زیرساختهای صادرات دنبال می کند.
  • با توجه به مجموع عوامل موثر بر بازار نفت، پیش بینی می شود تا زمان برگزاری نشست اوپک روند نزولی قیمت ادامه داشته باشد.
علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.