۷ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 26 Mar
#
#
تحلیل ها

کارنامه فولاد سازان در ۸ ماه نخست ۹۷

کارنامه فولاد سازان در ۸ ماه نخست ۹۷
کد: 32745   تاریخ انتشار :۲۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۶

در گزارش زیر به بررسی عملکرد صادرات شرکت های تولید کننده محصولات فولادی پرداخته و عوامل تاثیر گذار را بررسی می کنیم .

  • فولاد مبارکه
  • به گزارش معدن ۲۴،فولاد مبارکه ، بزرگترین تولید کننده فولاد و محصولات فولادی ایران که حجم کمتری از بازار صادراتی دارد در آبان ماه سال جاری مجموعا ۲۰هزارو۶۴۰تن محصولات فولادی شامل ورق گرم و سرد، کلاف گرم، لاف و ورق گالوانیزه و … را صادر نموده است که که از لحاظ مقداری نسبت به ماه قبل ۸۵درصد کاهش را نشان می هد. در بعضی محصولات مانند کلاف گرم و تختال و بار ما شاهد کاهش نزدیک به ۱۰۰ درصدی در صادرات هستیم . از ابتدای سال جاری (۸ماه نخست ) هم فولاد مبارکه ۷۳۸هزارتن محصولات فولادی را صادر کرده است که از این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته در همه محصولات به جز کلاف سرد ما شاهد کاهش مقدار صادرات هستیم .
  • فولاد خوزستان
  • فولاد خوزستان بزرگترین صادر کننده فولاد کشور که در ۶ ماهه نخست سال جاری صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری را به ثبت رسانده بود در مقدار صادرات هم عملکرد خوبی را به ثبت رساند . در آبان ماه ۱۸۴هزار ۴۴۲تن بلوم و بیلت و اسلب از این شرکت صادر شده است که مجموعا نسبت به ماه گذشته ۹ درصد رشد را نشان می دهد . صادرات بلوم و بیلت رشد بیش از ۱۳۰ درصدی را در صادرات داشته اند و مجموعا ۱۶۰هزارتن صادرات را به خود اختصاص داده اند ولی در اسلب افت ۷۶ درصدی در صادرات را شاهد هستیم .
  • ذوب آهن اصفهان
  • ذوب آهن اصفهان در سال های اخیر به سمت رشد و سود آوری حرکت کرده است . در آبان ماه ۵۵هزارتن صادرات محصولات فولادی اعم از تیرآهن و میلگرد و شمش کالای داشته است که نسبت به مهر ماه ۶ درصد کاهش را داشته است . در ۸ ماهه نخست امسال هم ۶۶۱هزارو ۷۷۷تن محصولات را صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱درصد کاهش را داشته است . در کل ذوب آهن بازار صادراتی خود را خوب حفظ کرده است البته باید عملکرد آذر ماه ذوب آهن را هم دید تا بتوان به طور قطع مطمئن شد. سایر صبا فولاد، فولاد اکسین و فولاد آذربایجان در آبان ماه صادراتی نداشته اند .
  • فولاد هرمزگان ۴۱هزارتن اسلب، فولاد آلیاژی ایران ۴۴۰تن میلگرد، فولاد خراسان ۲۰هزارتن بلوم و ۱٫۹ هزارتن میلگرد و فولاد کاوه هم ۴۵هزارتن بیلت ار صادر کرده اند که در میان شرکت های ذکر شده همگی کاهش در مقدار صادرات را داشته اند .
  • جمع بندی : در آبان ماه صادرات فولاد شرکت های کشور نزدیک به ۳۷۰هزارتن بود که نسبت به مهر ماه ۳۶ درصد کاهش را نشان می هد و از ابتدای سال جاری الی آبان ماه ( ۸ماه نخست سال جاری ) ۴میلیون ۲۰۸ هزارتن جمع صادرات فولاد کشور بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته فقط ۸ درصد کاهش را داشته است .
  • به سبب اینکه تحریم ها از اواسط آبان ماه اعمال شده اند ۸ ماهه نخست و عملکرد آبان شرکت ها معیار مناسبی برای سنجش اثر گذاری تحریم ها نیست ولی نباید فراموش کرد که این شرکت ها در حین تحریم ها صادرات خود را داشته اند و صادرات محصولات فولادی به سبب سهولت در حمل نسبت به محصولات نفتی و پتروشیمی در دوران تحریم مزیت نسبی دارند. یکی دیگر از عواملی که می تواند در کاهش صادرات تاثیر گذار باشد افزایش هزینه های حمل و نقل دریایی و مشکلات بیمه کشتی ها می بادشد که همین تحریم ها مسبب آن است . به عنوان مثال از زمان خروج آمریکا از برجام ۴۷ درصد هزینه های حمل و نقل فقط سنگ آهن افزایش داشته است .

بورس تهران   فولادسازان   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219