۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
تحلیل ها

افزایش بهای نفت در اولین هفته سال جدید میلادی

افزایش بهای نفت در اولین هفته سال جدید میلادی
کد: 33232   تاریخ انتشار :۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۰

امروز دوشنبه بهای نفت در بازارهای جهانی با رشد ۲ درصدی همراه شد تا افزایش قیمت خود را در اولین هفته از سال جدید میلادی نیز ادامه دهد. این افزایش قیمت در شرایطی است که هنوز چشم انداز قیمت در سال جاری تحت تاثیر افزایش عرضه و امکان بروز مازاد در بازارهاست. در جستجوی مهم ترین دلیل رشد قیمت نفت که از نیمه ماه گذشته میلادی به این سو ادامه یافته می توان به برنامه ی کاهش تولید اوپک اشاره نمود که با هدف کنترل عرضه از ابتدای ژانویه ( هفته ی قبل ) به موقع اجرا گذاشته شده است.

  • برای ترسیم شرایط نامتعادل و پر نوسان بازار کافی است نگاهی به روند قیمت داشته باشیم. در دنباله ی نوسانات شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی طی یک سال اخیر، بهای این کالای استراتژیک که در دسامبر گذشته به پایین ترین سطح یک سال و نیم اخیر رسید، در حالی که از دوشنبه ی گذشته تا امروز قیمت ها ۱۲ درصد افزایش داشته اند که بیشترین رشد هفتگی دو سال اخیر می باشد.
  • بهای هر بشکه نفت برنت در بازارت لندن امروز با یک دلار و ۳۵ سنت افزایش همراه شده و هر بشکه ۵۸ دلار و ۴۵ سنت داد و ستد می شود که نسبت به روز کاری قبلی ۲٫۵ درصد رشد نشان می دهد. در بازار نیویورک نیز نفت سبک تگزاس با رشد ۲٫۵۶ درصدی به ۴۹ دلار و ۱۹ سنت رسیده که حاکی از رشد ۱ دلار و ۲۳ سنتی است.
  • رشد بهای نفت برای ششمین روز متوالی ادامه دارد و می توان گفت که برنامه کاهش تولید اوپک مهم ترین دلیل آن است. داده های اوپک نشان می دهد که صادرات کشورهای عضو این سازمان در ماه گذشته میلادی ۴۶۰ هزار بشکه در روز کمتر شده و به ۳۲ میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه در روز رسیده است که بخش مهمی از آن ناشی از کاهش صادرات عربستان بعنوان بزرگترین تولید کننده اوپک است. البته مشکلات لیبی و ونزوئلا نیز در کاهش تولید موثر بوده اند. هدف برنامه کاهش تولید اوپک و متحدانش، خنثی کردن اثر افزایش تولید امریکا بر عرضه ی جهانی است. ایالات متحده با رشد ۲۰ درصدی تولید در سال ۲۰۱۸ که عمدتا از ناحیه ی تولید کنندگان شیل است فشار مضاعفی را بر قیمت وارد آورده و رشد تولید امریکا مجموع ذخایر نفتی این کشور را نیز ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش داده است.
  • بر این اساس تصمیم اولیه اوپک و نوپک در خصوص کاهش ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برای از بین بردن مازاد عرضه در سال جدید میلادی کافی بنظر نمی رسد. از اینرو انتظار می رود این سازمان با همراهی متحدان خودش از جمله روسیه برای شش ماه دوم سال میزان کاهش تولید را بیشتر کند. واضح است که میزان کنونی تولید نمی تواند مازاد عرضه در ادامه سال بویژه در شش ماهه دوم را مهار نماید.
  • نکته دیگری که باید در نظر داشت دور بودن اقتصاد جهانی از شرایط ایده آل است. بجز رشد عرضه، چشم انداز ضعیف رشد اقتصاد جهانی نیز مزید علت است که سرمایه گذاران را نسبت به ضعیف بودن تقاضای امسال مجاب کند. بطور نمونه داده های اقتصادی چین و داده های اقتصادی امریکا، عدم رشد مناسب اشتغال امریکا که طی هفته ی قبل اعلام شد و کمتر از سطح پیش بینی ها بود و کاهش PMI چین به کمتر از ۵۰ واحد که یک علامت هشدار برای دومین اقتصاد جهان است، نشان می دهد که سال جدید سال چالش برانگیزی برای اقتصاد است.
  • کاهش پیش بینی گلدمن ساکس از قیمت نفت در ۲۰۱۹
  • در همین راستا تازه ترین گزارش منتشر شده بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس نشان می دهد که تحلیلگران این بانک نیز انتظار دارند قیمت نفت فضای زیادی برای رشد نداشته باشد. بر اساس این گزارش گلدمن ساکس پیش بینی خود را از قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ بدلیل شرایط عرضه و تقاضا در بازار از ۷۰ دلار به ۶۲ دلار و ۵۰ سنت کاهش داده است. برخی دیگر از موسسات سرمایه گذاری و بانکی نیز پیش بینی های خود را از قیمت کاهش داده اند. بطوریکه در مجموع کسی بالاتر از ۶۵ دلار را برای متوسط قیمت نفت در سال جاری متصور نیست. البته این پیش بینی ها بر اساس شرایط کنونی اقتصاد و بازار است ولی نشان دهنده ی این است که اغلب فعالان بازار متقاعد شده اند که طرفداران رشد قیمت نفت که منطقاً تولید کنندگان بزرگ هستند باید برای رشد قیمت بیشتر از آنچه که تا کنون انجام داده اند عرضه را کاهش دهند. این مهم ممکن است در نشست آتی اوپک به بحث گذاشته شود. ولی تا آن زمان بنظر می رسد نفت، خود را به کانال ۶۰ دلار نزدیک خواهد کرد ولی ادامه ی روند صعودی پس از ۶۰ دلار با اما و اگرهایی روبروست.
علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

نظرات(1)

  1. مطالب بسیار جالبی دارید ممنونم ازتون

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70