۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

افزایش سرمایه بانک ها در حال پیگیری است

افزایش سرمایه بانک ها در حال پیگیری است
کد: 33329   تاریخ انتشار :۲۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۱

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی همفکران در خصوص آخرین وضعیت افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی گفت: چطور ممکن است پروژه‌ای که ۴ الی ۶ ماه است انرژی و هزینه صرف آن شده، تجدید ارزیابی دارایی و کارشناسی انجام‌شده، به این راحتی کنسل شود. چنین شایعاتی واقعاً بی‌پایه و اساس است.

به گزارش TSEpress مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی همفکران در خصوص آخرین وضعیت افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی گفت: چطور ممکن است پروژه‌ای که ۴ الی ۶ ماه است انرژی و هزینه صرف آن شده، تجدید ارزیابی دارایی و کارشناسی انجام‌شده، به این راحتی کنسل شود. چنین شایعاتی واقعاً بی‌پایه و اساس است.
  • افزایش سرمایه‌ها به‌طورجدی پیگیری می‌شود
  • بهروز خدا رحمی با اشاره به اینکه تعدادی از بانک‌ها در حال حاضر به‌طورجدی پیگیر برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هستند، گفت: واقعیت این است که بانک‌ها با سه مجموعه سازمان بورس، سازمان حسابرسی و بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر مواجه‌اند. هر تصمیمی که از جنس افزایش سرمایه و نرخ تسعیر ارز و یا تغییر گزارشی باشد باید هر سه این نهاد را هماهنگ و همراه کنند. این در حالی است که وقتی اتفاق جدیدی رخ می‌دهد همراه و هماهنگی این سه نهاد ناظر بر عهده خود بانک‌ها است. به این مفهوم که یک کمیته یا کارگروهی وجود ندارد که متشکل از هر سه این نهاد ناظر باشد تا نمایندگان آن‌ها باهم جمع شوند و برای موضوعی تصمیم واحد بگیرند.
  • وی ادامه داد: بنابراین وقتی بحث افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای بانک‌ها مطرح می‌شود باید جداگانه با هرکدام از این نهادهای ناظر هماهنگ شوند و نظرها را یکسان کنند.
  • وی این فرآیند را زمان‌بر دانست و افزود: معمولاً در این دوره، فرصتی پیدا می‌شود برای دامن زدن به شایعات بی‌اساس.
  • نتیجه‌ای واحد و مثبت برای افزایش سرمایه
  • خدا رحمی تأکید کرد: کلیه اخباری که راجع به افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی وجود دارد، درروند خوبی قرار دارد و خبرهای پیرامون آن‌همه مثبت است. به این مفهوم که تضادها و اختلاف‌نظرها کم شده و هر سه نهاد در حال رسیدن به یک نتیجه واحد هستند که در آن نتیجه واحد نفع سهامداران بانک‌ها لحاظ شده است. حال در میان این روند مثبت، پیشرفت‌ها و تلاش‌هایی که بانک‌ها برای انجام افزایش سرمایه در شرایط بهتر انجام می‌دهند، چنین شایعاتی واقعاً تأسف‌برانگیز است.
  • خبرهای خوب درراه است
  • خدا رحمی در ادامه به موضوع تعیین تکلیف نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این موضع نیز در مسیری مثبت و همراه با اخبار خوب برای سهامداران قرار دارد، گفت: سطح تصمیم‌گیری در حکایت تسعیر ارز و ملاحظات آن از سطح بانک مرکزی هم بالاتر است.
  • وی با اشاره به گرفتاری‌هایی که در حوزه ارزی و نوسانات ارزی در ۵ الی ۶ ماهه گذشته رخ‌داده است، گفت: این گرفتاری‌ها آن‌قدر به کشور و اقتصاد آسیب‌زده که به‌نوعی تصمیم در این رابطه حیثیتی است و کنترل آن باعث شده برخی نهادهای خارج از وزارت اقتصاد هم حساس و وارد میدان شوند.
  • مذاکرات به نفع سهامداران
  • وی طولانی شدن تصمیم‌گیری در خصوص این فرایند را طبیعی دانست و گفت: هدف این است که این تغییر به‌گونه‌ای رخ ندهد که مشکل گزارش گری بانک‌ها حل شود اما اثر روانی منفی ایجاد شود. چراکه وقتی این نرخ وارد صورت‌های مالی بانک‌ها شود به‌عنوان یک لنگر و تکیه‌گاه برای بازار ارز است که نسبت به آن تصمیم‌گیری کرده و برمبنای آن نرخ تعیین می‌کنند. به همین دلیل نرخ تسعیر ارز بانک‌ها حوزه خاصی است که علاوه برنهادهای ناظر معمول، برخی نهادهای خارج از وزارت اقتصاد هم برای اخذ بهترین تصمیم واحد، وارد این موضوع شدند. ولی روند چانه‌زنی و مذاکره کاملاً مثبت و به نفع سهامدار است.
  • وی در خصوص اینکه اثر تورمی ارز در همه صنایع به‌جز کالاهای اساسی تخلیه‌شده و رییس‌کل بانک مرکزی بارها در خصوص افزایش سرمایه بانک‌ها از محل سود تسعیر ارز اظهارنظر مساعد داشته و از سویی دیگر یک فرد در سازمان مدیریت برنامه‌وبودجه نیز نرخ تسعیر ارز را برای همه حوزه‌ها به‌جز کالاهای اساسی در سال ۹۸، ۸ هزار تومان اعلام می‌کند و چنین آشفته‌بازاری از خبرها باعث دامن زدن به شایعات و افزایش ابهامات می‌شود، گفت: همه این خبرها نیز نشان می‌دهد که جهت و روند مذاکرات مثبت است و این آشفتگی اخبار بین مسئولان بانک مرکزی و نهادی مثل سازمان مدیریت برنامه‌وبودجه و امثال این‌ها از مهم‌ترین دلایل این تأخیر است.
  • جهت‌دهی مثبت مذاکرات برای تعیین تکلیف نرخ تسعیر ارز
  • مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات بازهم به جهت‌دهی مثبت این مذاکرات تأکید کرد و گفت: به‌طورقطع پیش از پایان سال جاری این ابهامات برطرف و همان‌طور که صورت‌های مالی بانک‌ها ازلحاظ ظاهری شفاف شده و به سمت استانداردهای بین‌المللی حرکت کرده، ازلحاظ ابهام‌زدایی نیز بستری فراهم خواهد شد که صورت‌های مالی بانک‌ها شفاف و نرخ تسعیر ارز تعیین تکلیف شود.
  • به گفته خدا رحمی تعیین نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در مسیر خوبی قرار دارد و به‌طورقطع به‌زودی خبرهای مثبتی از منابع رسمی منتشر خواهد شد.
  • داغ شدن بازار شایعات بی‌اساس
  • وی در ادامه با اشاره به داغ شدن فضای شایعه‌سازی در بازار گفت: متأسفانه این روزها دو اتفاق برای بازار در حال رخ دادن است. اول اینکه وقتی یک حرکت برمبنای شایعه‌ای موهوم و بدون پشتوانه منتشر می‌شود کل صنعت متأثر می‌کند. سهامدار پیگیری نمی‌کند که آن شایعه متعلق به کدام شرکت یا نماد است که همان سهم متأثر شود بلکه کل گروه را درگیر می‌کنیم.
  • وی با اشاره به اینکه اخیراً شایعات آن‌قدر بی‌بنیاد و بی‌اساس منتشر و بلافاصله تحلیل می‌شود، ادامه داد: به‌عنوان‌مثال وقتی اعلام می‌شود افزایش سرمایه فلان بانک کم یا زیاد شد، از همان دقایق ابتدایی بازار کل بانک‌ها متأثر می‌شوند یا مثلاً وقتی یک خبر مثبت راجع به یک بانک می‌آید همه بانک‌ها باهم مثبت می‌شوند.
  • دام سفته‌بازها در بازار
  • وی به موضوع دوم اشاره کرد و ادامه داد: موضوع دومی هم که آرام‌آرام پررنگ می‌شود و برخی حواسشان به آن نیست این است که برخی این روزها با عنوان روز معامله‌گر (day trader)، سفته‌باز و نوسان گیر که از قدیمی‌های بازار در نوسان گیری هستند در بازار آرام نمی‌توانند سود شناسایی کنند. اگر ذات بازار آرام باشد این گروه‌ها نوسان نخواهند داشت پس طبیعی است وقتی بازار در سهامی نوسان ندارد با ایجاد و انتشار شایعه در بازار باهدف گین گیری نوسان می‌سازند. این رفتار سنتی و قدیمی این گروه است که سهم را در قیمت بالا می‌فروشند، بعد با شایعاتی قیمت را منفی کرده و در نرخ پایین مجدداً بخرند تا از این نوسان منفعتی ببرند. شاید اگر در بلندمدت سهم در روندی باشد که این گروه بتوانند مثلاً ۲۰ درصد سود ببرند با چنین رفتاری چندین برابر سود شناسایی می‌کنند.
  • وی با اظهار تأسف به چنین رفتارهایی گفت: شایعاتی مثل مخالفت یا کنسل شدن افزایش سرمایه یک بانک خبری است که باید توسط یک‌نهاد رسمی اعلام و یا تأیید شود و آیا اصلاً چنین موضوعی امکان‌پذیر است نه اینکه با شایعات بی‌اساس عرضه‌های سنگین در بازار را شاهد باشیم.
  • توصیه‌هایی مهم به سهامداران بانکی
  • خدا رحمی در پایان به سهامداران توصیه کرد: فقط به اخبار رسمی توجه کنند و این موضوع را در نظر بگیرند که برخی اوقات چنین حرکت‌هایی در سهام، نوسان‌هایی است که حرفه‌ای‌ها از سهامداران تازه‌کار می‌گیرند. به شایعات کوتاه‌مدت توجه نکنند. وقتی می‌بینند بازار گردانی از سهم حمایت کرده و سهم را رها نمی‌کند دلیلی برای نگرانی ندارد. اگر شایعه‌ای شنیدند در قدم اول ۲۴ ساعت صبر کنند و اقدام به بررسی‌های لازم کرده تا ببینند مستندی برای آن شایعه پیدا می‌شود یا خیر، پس‌ازآن تصمیم‌گیری کنند. عجله نکنند و با هیجان از سهام خارج نشوند. وقتی سهام پشتیبان خوبی دارد در تصمیم‌گیری شایعات هیجان‌زده نشوند چراکه این رفتارها برای آن‌ها فقط ضرر به همراه دارد.

افزایش سرمایه   تسعیر ارز   گروه بانکی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70