۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

دریافت ۵۰ درصد مطالبات برقی ایران از عراق تا یک ماه آینده

دریافت ۵۰ درصد مطالبات برقی ایران از عراق تا یک ماه آینده
کد: 33562   تاریخ انتشار :۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۷

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با بیان اینکه خبرهای خوشی از بابت دریافت پول صادرات برق ایران به عراق در راه است گفت:۵۰ درصد پول برق صادراتی ایران به عراق تا یک ماه آینده از سوی این کشور پرداخت می شود.

به گزارش TSEpress مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که در سفر جدید وزیر نیرو به عراق آیا مشکلات  دریافت مطالبات ایران از عراق از بابت فروش برق به این کشور حل شد؟گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای پرداخت بدهی‌ها صورت گرفته و خبرهای خوبی در راه است که به زودی بخش عمده‌ای از مطالبات پرداخت خواهد شد.

  • وی در پاسخ به این سؤال که میزان بدهی عراق به ایران از بابت خرید برق ظاهرا ۹۰۰ میلیون دلار است، گفت: در همین حدود است و قول داده شده است که ۵۰ درصد آن را طی یک ماه آینده به ایران پرداخت کنند.
  • رجبی مشهدی در خصوص اینکه میزان صادرات برق ایران به عراق به چه میزان است، گفت: صادرات برق ایران به عراق حدود ۱۲۰۰ مگاوات است.
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ایران در طی سال‌های گذشته از بابت فروش برق به عراق یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار طلب داشت اما به دلیل عدم پرداخت این مبلغ ،دو سال پیش صادرات برق ایران به عراق متوقف شد تا تکلیف این بدهی مشخص شود.پس از رایزنی های صورت گرفته عراق قول داد در چند نوبت این بدهی را پرداخت کند اما تنها به پرداخت حدود ۳۵۰ میلیون دلار اقدام کرد و مابقی بدهی که حدود ۹۰۰ میلیون دلار بود در این دو سال گذشته علیرغم ادامه صادرات پرداخت نشده و متوقف مانده بود.
  • رجبی مشهدی در پاسخ به این سؤال که وزارت خزانه‌داری آمریکا حدود ۲ ماه پیش به عراق ۴۵ روز فرصت داد تا واردات برق از ایران را متوقف و یک کشور جایگزین پیدا کند، اما ظاهراً عراق با گذشت این زمان هنوز موفق به این کار نشده است،‌ اظهار داشت: جایگزین کردن کشوری به جای ایران سخت و دشوار است و بحث صادرات برق به سادگی امکان‌پذیر نیست.
  • معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با اشاره به اینکه ایران با عراق اهداف استراتژیک مشترک دارد، گفت: قطعاً هیچ خللی در صادرات برق ایران به عراق به وجود نخواهد آمد.
  • رجبی مشهدی در پاسخ به این سؤال که آیا از سمت عراق پیامی برای درخواست جدید این کشور از ایران در بخش برق شده است، گفت: به زودی قراردادهای جدیدی در این زمینه بسته خواهد شد و در حال حاضر شرکت‌های ایرانی در عراق در حال ساخت نیروگاه هستند و تبادلات انرژی با عراق کماکان پایدار خواهد بود.

ایران   صادرات برق   عراق   مطالبات برقی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70