۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

واحد احیاء مستقیم آهن اسفنجی چادرملو آماده افتتاح شد

واحد احیاء مستقیم آهن اسفنجی چادرملو آماده افتتاح شد
کد: 33567   تاریخ انتشار :۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

با بهره برداری از واحد مگامدول احیاء مستقیم چادرملو تولید شمش فولاد این کارخانه برای اولین بار در کشور به روش شارژ داغ یا (‌هات شارژ ) تولید می شود

به گزارش TSEpress مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با ویژه‌نامه همایش چشم‌انداز فولاد با اعلام این خبر گفت: در طراحی و ساخت کارخانه فولاد چادرملو با ظرفیت تولید سالانه ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن شمش فولاد و نیز کارخانه احیای مستقیم این مجتمع، برای اولین بار در کشور از آخرین فناوری روز جهان یعنی تکنولوژی (‌هات شارژ ) استفاده شده است . مهندس محمود نوریان، افزود: در این روش آهن اسفنجی پیش از سرد شدن و با دمای حداقل۶۵۰ درجه، به طور مستقیم وارد کوره‌های ذوب در کارخانه فولاد می شود و در نتیجه موجب صرفه‌جویی ۳۵ درصدی مصرف برق می‌شود.
  • نوریان گفت: در روش قدیمی که در بیشتر واحدهای تولید شمش فولاد مرسوم است، آهن اسفنجی به صورت کاملا سرد وارد کوره‌های ذوب می‌شود که برای ذوب آن نیاز به مصرف برق بیشتری است، اما در روش ‌هات شارژ، آهن اسفنجی قبل از سرد شدن و با دمای ۶۵۰ درجه وارد کوره می شود و در نتیجه مصرف برق کاهش می‌یابد. علاوه بر آن در مصرف سایر اقلام از جمله الکترود که یکی از گران‌ترین تجهیزات ذوب فولاد است و نیز نسوز‌ها، صرفه‌جویی می‌شود. مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های دیگر در طراحی این واحد تولیدی، پیاده‌سازی سیستم خنک‌کننده‌های مدار بسته است که از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند، با اجرای این روش بالغ بر ۴۵ درصد در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود. مهندس نوریان در ادامه افزود: واحد مگا مدول احیاء مستقیم چادرملو قرار بود تا پایان شهریور ماه امسال به بهره برداری برسد، اما به دلیل مشکلات ترخیص کالا در گمرکات کشور بخشی از تجهیزات این واحد با تاخیر تحویل شد، اما خوشبختانه در حال حاضر همه تست‌های اولیه با موفقیت انجام شده و این واحد آماده افتتاح رسمی است.
  • وی با یادآوری اینکه هر دو واحد فولادسازی و احیای چادرملو در اوج تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور ساخته شده و بخش اعظم تجهیزات آن با بهره‌گیری از توان متخصصان و تولیدکنندگان داخلی بومی‌سازی شده است، افزود: کارخانه فولاد چادرملو در سال گذشته به بهره برداری رسید و تا پایان سال‌جاری بیش از ۸۰۰ هزار تن شمش فولاد تولید خواهد کرد که این میزان بیش از برنامه پیش‌بینی شده است. وی اظهار امیدواری کرد با وارد مدار شدن واحد احیای مستقیم چادرملو در سال آینده ظرفیت تولید شمش فولاد چادرملو نیز از مرز یک میلیون تن عبور کند. نوریان مهم‌ترین دستاورد این اقدامات توسعه بخش را خود اتکایی چادرملو در تامین مواد اولیه در هر مرحله تولید، کاهش هزینه‌های حمل و نقل مواد اولیه و صرفه جویی در انرژی عنوان کرد و گفت: همه این اقدامات موجب افزایش راندمان و کاهش هزینه تولید و در نتیجه، افزایش سودآوری شرکت خواهد بود که اتفاق مبارکی برای سهامداران حقیقی و حقوقی این شرکت است .

بورس تهران   چادرملو   کچاد   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70