۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

افزایش سرمایه ایران‎خودرو حداقل ۷۰۰ درصد خواهد بود

افزایش سرمایه ایران‎خودرو حداقل ۷۰۰ درصد خواهد بود
کد: 33929   تاریخ انتشار :۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۸

باتوجه به این‎که طی چند وقت اخیر، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها ازسوی شرکت‎های بازار سهام در دستور کار قرار گرفته است، در گروه خودرویی نیز شاهد هستیم ایران‎خودرو قصد چنین کاری را دارد.

به گزارش TSEpress  و به نقل از سایت تخصصی اخبار خودرو، شرکت‎های بورسی به دنبال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها هستند که این عامل می‎تواند قیمت سهام این شرکت‎ها را افزایش دهد. در گروه خودرویی نیز ایران‎خودرو به عنوان یکی از لیدرهای این صنعت بورسی آماده افزایش سرمایه می‎شود. حال کارشناسان بازار سرمایه در گفت‎وگو با روزنامه «دنیای خودرو» عنوان کردند «اگر افزایش سرمایه ایران‎خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها عملیاتی شود، میزان این افزایش سرمایه حداقل ۷۰۰ درصد و حتی بالاتر خواهد بود.»
  • باتوجه به قوانینی که در این باره وجود دارد، افزایش سرمایه ایران‎خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ۷۰۰درصد و بالاتر از آن خواهد بود و اگر از نظر قانونی این امر محقق شود، قطعا افزایش سرمایه با این درصد بر قیمت سهام ایران‎خودرو تاثیرگذار خواهد بود و روند صعودی به خود خواهد گرفت.
  • .
  • .
  • .
  • .
ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه:تامین مالی ارزان‎قیمت خودروسازان؛ در گرو توجه دولت در هفته گذشته دلار دوباره سیر صعودی گرفت و باتوجه به این موضوع، روز چهارشنبه شاخص‌کل رشد بالای ۲۰۰۰‌واحد را پشت سر گذاشت. آیا با ادامه افزایش نرخ دلار در ماه پایانی سال، شاخص‌کل باز هم در مسیر صعودی قرار می‎گیرد؟ با توجه به این‎که ۷۰، ۸۰ درصد بازار سرمایه ایران با نرخ ارز مرتبط است، بازار سرمایه نیز به تبعیت از آن رشد می‌کند. بر این اساس، اگر تا پایان سال و شب عید شاهد سیر صعودی دلار باشیم، شاخص بورس تهران هم روزهای بسیار خوبی را پشت سر خواهد گذاشت. اوضاع نقدینگی در بازار طی اسفندماه چه وضعیتی خواهد داشت؟ آیا به‌دلیل تسویه اعتباری کارگزاری‎ها، سهامداران به‌دنبال نقدکردن دارایی‎های خود هستند؟ با ‌توجه به این‎که عموم تسویه‎های اعتباری در نیمه‌دوم سال اتفاق می‎افتد و سال مالی حدود ۴۵درصد کارگزاری‎ها تا پایان اسفندماه است، این امر مانع از نقدکردن دارایی‎ها نخواهد شد. اما اگر پتانسیلی برای رشد بورس ایجاد شود، شاید این اتفاق روی ندهد. ازسوی‌دیگر، در مدتی که بازار متعادل بوده، بسیاری از نقدینگی بازار تبدیل به اوراق و همچنین در بانک ها سپرده‎گذاری شده است. به بیان دیگر، نقدینگی موجود در بورس به «اوراق با درآمد ثابت» تبدیل شده است. بنابراین اگر روند صعودی دلار ادامه پیدا کند و بورس نیز در مسیر رشد قرار بگیرد، دوباره این اوراق درآمد با ثابت، ازجمله سپرده‌های بانکی به بازار سهام تزریق خواهد شد. وضعیت گروه خودرویی در بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می‎کنید؟ باتوجه به مشکلاتی که خودروسازان با آن دست‎وپنجه نرم می‎کنند، آیا می‎توان به این صنعت بورسی امیدوار بود؟ خودروسازان با مشکلات تولید روبه‎رو بوده و در تلاش برای افزایش تولید خود در پایان امسال و همچنین سال آینده هستند و امیدواریم این امر محقق شود. ازسوی‌دیگر، مشکلات دیگری نیز بر سر راه آن‎ها وجود دارد که دولت باید آن‎ها را رفع کند. مشکلاتی که دولت باید آن‎ها را در صنعت خودرو حل کند، شامل چه مواردی است؟ مساله سرمایه در گردش خودروسازان باید توسط دولت رفع شود. یعنی اگر دولت، برای تامین مالی ارزان‎ خودروسازان اقدامی نکند، نمی‎توان چشم‎انداز چندان مثبتی برای آن‎ها متصور بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند هزینه‎های تولید خودرو بسیار بالاست. در این زمینه خودروسازان چه اقداماتی باید انجام دهند؟ این حرف درست بوده، هزینه تولید خودروسازان بالاست و آن‎ها باید برای پایین‎آوردن و منطقی‎کردن هزینه تولید به بهره‎وری، واگذاری شرکت‎های زیان‎ده زیرمجموعه و چابک‎سازی خود از لحاظ نیروی انسانی روی بیاورند البته این مورد آخر تنها با توسعه قطعه‎سازی‎ها و انتقال این نیروها از خودروسازی‎ها به قطعه‎سازی‎ها ممکن است. باتوجه به این‎که طی چند وقت اخیر، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎ها ازسوی شرکت‎های بازار سهام در دستور کار قرار گرفته است، در گروه خودرویی نیز شاهد هستیم ایران‎خودرو قصد چنین کاری را دارد. به‌نظر شما حجم این افزایش سرمایه تا چه میزان خواهد بود؟ باتوجه به قوانینی که در این باره وجود دارد، افزایش سرمایه ایران‎خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ۷۰۰درصد و بالاتر از آن خواهد بود و اگر از نظر قانونی این امر محقق شود، قطعا افزایش سرمایه با این درصد بر قیمت سهام ایران‎خودرو تاثیرگذار خواهد بود و روند صعودی به خود خواهد گرفت.

افزایش سرمایه   ایران خودرو   بازار سرمایه   بورس تهران   خودرو   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.