۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

علت حذف نمایش سفارش‌ها در بازار پایه جدید

علت حذف نمایش سفارش‌ها در بازار پایه جدید
کد: 35351   تاریخ انتشار :۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۳

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران با بیان اینکه سفارش‌های خرید و فروش سهام در تابلوهای بازار پایه جدید به صورت مخفی (Hidden) خواهد بود، گفت: از نظر معاملاتی سفارش‌ها در بازار پایه جدید مشابه شرایطی است که در روش ثبت سفارش (Book Building) وجود دارد و در هر سه تابلو این بازار شامل زرد، نارنجی و قرمز، سفارش‌ها نمایش داده نمی‌شوند تا رفتارهای هیجانی بر اساس مدل عرضه و تقاضا شکل نگیرد.

به گزارش TSEpress بهنام محسنی امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به اهداف اتخاذ این تصمیم در بازار پایه جدید اشاره کرد و گفت: در اکثر بورس‌های معتبر دنیا موضوع کشف قیمت بدون نمایش سفارش‌های خرید و فروش یا با تاخیر در نمایش سفارش‌ها، صورت می‌گیرد و هدف از آن، این است که سرمایه‌گذار بر اساس تحلیل خود نسبت به خرید و یا فروش سهم در بازار اقدام کرده و به اصطلاح در بازار موج‌سواری نکند.  
  • به گفته وی نمایش سفارش‌های خرید یا فروش، می‌تواند منجر به ایجاد هیجان های کاذب حاصل از نحوه چیدمان سفارش‌های خرید و فروش در افراد شود و امکان القای ظاهر گمراه‌کننده از روند معاملات یک سهم فراهم شود که عدم نمایش آن، مانع از این موضوع خواهد شد.
 
  • محسنی در توضیح «القای ظاهر گمراه‌کننده از روند معاملات» که در قانون بازار نیز به آن اشاره شده است، گفت: این موضوع به این معنی است که یک نفر یا گروهی خاص بر پایه سفارش‌های خرید و فروش یک سهم که در تابلو معاملات نمایش داده می‌شود شروع به سیگنال‌دهی مثبت یا منفی روی یک سهم می‌کنند و از آنجا که این موضوع به ایجاد صف خرید و یا فروش در سهم مورد نظر می‌انجامد، موجب می‌شود به واسطه هیجانی که به بازار منتقل می‌شود فرد سیگنال‌دهنده منفعتی را دنبال کند.
 
  • سیگنال‌دهی در بازار پایه سخت‌تر می‌شود
 
  • وی با یادآوری اینکه ما در حال حاضر شاهد پدیده سیگنال‌دهی هستیم که اخیرا از طریق پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی شایع شده است در خصوص این پدیده افزود: پدیده سیگنال‌دهی به این صورت است که عده‌ای به عنوان لیدر یک گروه که به طور قطع صرفا منافع خود را لحاظ می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی شروع به ارائه سیگنال‌های مختلف روی سهام کرده و سهم را حسب منفعت به سمت تشکیل صف خرید یا فروش سوق می‌دهند.
 
  • معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس عنوان کرد: با نمایش سفارش‌های خرید و فروش لیدرها شروع به سیگنال‌دهی کرده و به نتایج سیگنال به چند روش استناد می‌کنند. به عنوان مثال در برخی موارد اقدام به تشکیل صف خرید می‌کنند و سپس لیدر به همان صف خرید استناد می‌کند و باقی افراد را ترغیب می‌کند که در صف خرید قرار بگیرند و این اتفاق در صف فروش نیز رخ می‌دهد.
 
  • وی با اشاره به اینکه گاها دیده می‌شود سیگنال‌دهنده‌ها برای آنکه اطمینان و اعتماد افراد را برای حضور در یک سهم جلب کنند اقدام به کدگذاری‌های خاصی می‌کنند، ادامه داد: مثلا با نوع سفارش‌های خاصی که از قبل اعلام شده به عنوان مظنه در در صف قرار می‌گیرند و به بقیه اعلام می‌کنند که در سهم مذکور با این مظنه نشانه‌گذاری‌شده حضور دارم و با جلب اطمینان به این موضوع، در زمینه خرید و فروش سهم آنچه را مدنظر دارند به افراد القا می‌کنند.
 
  • به گفته محسنی تمامی این موارد در حالیست که اگر نمایش سفارش‌های خرید و فروش را حذف کنیم بخش عمده‌ای از دستاویزهای اینچنینی از بین می‌رود و موضوع دستکاری قیمت و القای ظاهر گمراه‌کننده از روند معاملات به شدت سخت‌تر می‌شود و سهامدار به مراتب کمتر تحت تاثیر هیجانات قرار گرفته و ورود سفارش به میزان بیشتری در نتیجه تصمیم و تحلیل سرمایه‌گذار خواهد بود.
 
  • معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس با بیان اینکه مشکلاتی که در نتیجه و در بستر نمایش سفارش‌های خرید و فروش در بازار پایه به وجود می‌آید با عدم نمایش آن کمتر خواهد شد، اظهار کرد: با عدم نمایش سفارش‌های خرید و فروش، فرد سیگنال‌دهنده از آنجا که اطمینان کسب نمی‌کند که سیگنال او به تشکیل صف خرید یا فروش انجامیده است یا خیر، نمی‌تواند با اطمینان خاطر از حصول هدف سیگنال‌دهی، سفارش خود را پیش از زمان مچینگ معاملات حذف کند.
 
  • وی اعتبار کانال‌هایی را که در سهم‌های مختلف اقدام به سیگنال‌دهی می‌کنند تا حد زیادی وابسته و متکی به نمایش فهرست‌های خرید و فروش سهم‌ها دانست و یادآور شد: اعتبار این کانال‌ها ناشی از استناد به صف خرید و فروشی است که در بازار پایه نمایش داده می‌شود و به طور قطع با حذف آن، فضا برای ارائه سیگنال تا حد زیادی از بین خواهد رفت.
 
  • محسنی یادآور شد: در کنار این موضوع تمهیدات دیگری از قبیل عدم امکان حذف یا تغییر سفارش‌های وارد شده در مرحله پیش‌گشایش نیز قابل به کارگیری است، اما امکانات فنی موجود ما را به این تصمیم سوق داده است که برای پیشگیری از پدیده سیگنال‌دهی و القای ظاهر گمراه‌کننده از معاملات یک سهم، سفارش‌های خرید و فروش را نمایش ندهیم و در مرحله اجرایی شدن مقررات جدید بازار پایه این موضوع را عملیاتی خواهیم کرد.

بازار پایه   بازار فرابورس ایران   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70