۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

چهار گام سایپا برای اصلاح و تقویت ساختار مالی

چهار گام سایپا برای اصلاح و تقویت ساختار مالی
کد: 35542   تاریخ انتشار :۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۵

این خودروساز به‎منظور کسب نقدینگی و افزایش تولید و همچنین چابک‌سازی گروه خود دست به اقدامات جدیدی زده است

تامین سرمایه، تامین نقدینگی، چابک‌سازی و کاهش هزینه‌های سربار این روزها به مباحث اصلی صنعت خودرو و تقریبا هر صنعتی تبدیل شده است. منابع بانکی  به‎منظور تامین نقدینگی مورد نیاز تولید ناکافی است و برای به‎دست‎آوردن آن زمان بسیاری باید سپری شود. بازپرداخت به بانک‌ها نیز مشکل دیگری است که صاحبان صنایع به‎خصوص خودروسازان با آن مواجه هستند.
  • بحث سود مرکب و سود روی سود آمدن، موضوعی است که کار را برای خودروسازان و البته برای بانک‌ها سخت کرده است. در این شرایط کسب نقدینگی برای خودروسازان بسیار سخت است و باید به فکر راه‌های جایگزین و البته پربازده و سریع‌الوصول باشند.
  • گروه خودروسازی سایپا چند سالی است که با انتشار اوراق صکوک مرابحه به جذب نقدینگی از بازار سرمایه پرداخته است. ضمن این‎که در سال جاری این خودروساز به‎منظور کسب نقدینگی و افزایش تولید و همچنین چابک‌سازی گروه خود دست به اقدامات جدیدی زده است.
  • عرضه ۴هزار میلیارد ریال اوراق بهادار
  • گروه خودروسازی سایپا که در سال جاری رتبه نخست تولید خودرو در کشور را به دست آورده است، به‎منظور افزایش هرچه بیشتر تولید اقدام به انتشار اوراق بهادار کرده است. آن طور که معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا می‌گوید، این شرکت در سه ماه نخست سال جاری ۴هزار میلیارد ریال اوراق بهادار منتشر کرده است.
  • مهدی محمدرضایی با بیان این‎که این اوراق به‌منظور تامین و پوشش کسری بخشی از نیازهای نقدینگی این گروه در حال انتشار است، می‌افزاید: «۴هزار میلیارد ریال اوراق بهادار مذکور با طول عمر چهارساله و با رکن ضامن بانک ملی و تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، عرضه می‌شود. این اوراق به عاملیت فروش کارگزاری بانک ملی ایران، نرخ سود سالانه ۱۶ درصدی و همچنین با دفعات پرداخت سود هر سه‌ماه یک‌بار عرضه می‌شود.»
  • به نظر می‌رسد سایپا از این طریق ضمن کسب نقدینگی ارزان‌تر از آن‎چه از نظام بانکی تامین می‎کند، اقدام به جمع‌آوری بخشی از نقدینگی سرگردان در اقتصاد کرده است. همچنین با کسب این نقدینگی قطعا در ماه‌های آینده تولید این شرکت و عمل به تعهدات قبلی آن افزایش پیدا خواهد کرد. این در شرایطی است که خودروسازان با مشکل شدید نقدینگی مواجه هستند و فعلا خبری از مابقی کمک دولت و بانک مرکزی به آن‌ها نیست.
  • سایپا طی این سال‌ها با عرضه اوراق اجاره، سلف موازی استاندارد و مرابحه بالغ بر ۲۸هزار میلیارد ریال کسب کرده است. این کار با هدف تامین منابع مالی برای کمک به رونق تولید و مقابله با محدودیت‌های این بخش، انجام شده است. کسب نقدینگی و چابک‌سازی با واگذاری شرکت‌ها
  • شرکت سایپا قصد دارد به‎منظور کسب نقدینگی و همچنین در راستای سبک‌سازی و چابک‌سازی خود اقدام به واگذاری برخی از زیرمجموعه‌های خود کند. در این راستا این شرکت در اولین اقدام قصد دارد تا سهام شرکت صنایع لنت پارسیان پیشرو را به‎صورت یک‌جا واگذار کند.
  • گروه خودروسازی سایپا قصد دارد تا ۱۰۰درصد از سـهام شـرکت صنایع لنت پارسیان پیشرو (سهامی خاص) را به‌صورت یک‎جا و نقد به قیمت پایه ۲۶۸،۵۶۶،۲۳۲،۷۶۷ ریال (هر سهم۶۸۱،۲ ریال) ازطریق مزایـده عمومی واگذار کند.
  • کسب نقدینگی مناسب از این طریق و کم‎شدن هزینه‌های سربار به‎وسیله واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه سبب می‌شود تا خودروسازان با فراغ بال بهتری به انجام کارهای توسعه‌ای و بحث تولید بپردازند. سبک ‌شدن خودروسازها و کنار گذاشتن شرکت‌های متعدد که اغلب زیان‌ده هستند، به‎طور قطع خودروسازان را از صورت‌های مالی زیان‌ده در پایان سال مالی می‎رهاند.
  •   واگذاری بیش از یک‎هزار میلیارد تومان املاک سایپا
  • گروه خودروسازی سایپا همچنین قصد دارد به‎منظور کسب نقدینگی نزدیک  به  ۱۲۰۰میلیارد تومان از املاک خود را به فروش برساند. این شرکت تعدادی محدود از املاک متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه خود را در تهران و سایر استان‎ها جمعا به مبلغ ۱۱،۹۹۴،۴۰۰ میلیون ریال از طریق برگزاری تشریفات مزایده عمومی واگذار خواهد کرد.
  • به نظر می‌رسد با به نتیجه رسیدن این سه اقدام از سوی سایپا و همچنین بحث افزایش سرمایه در بورس که گروه خودروسازی سایپا به عنوان اقدام بعدی پیگیر آن است، این شرکت برای امسال نه‎تنها از بحث ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شود، بلکه در پایان سال مالی به سوددهی بسیار مناسبی نیز برسد.
  • ضمن این‎که با کسب نقدینگی مورد نیاز این شرکت، به احتمال فراوان در سال جاری این شرکت رتبه نخست تولید خودرو را به دست خواهد آورد و بخش بزرگی از تولید خودرو در کشور را سایپا انجام خواهد داد.

بورس تهران   خساپا   سایپا   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70