۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

افزایش نرخ اخیر پاسخگوی افزایش هزینه های صنعت سیمان تا پایان سال نخواهد بود

افزایش نرخ اخیر پاسخگوی افزایش هزینه های صنعت سیمان تا پایان سال نخواهد بود
کد: 35987   تاریخ انتشار :۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۳

افزایش نرخ اخیر به هیچ وجه پاسخگوی افزایش هزینه های این صنعت تا پایان سال نخواهد بود و در اولین مرحله از تعمیرات اساسی کارخانه های سیمان این معضل خودش را عیان خواهد ساخت

  • یادداشت – دکترعلیرضا امیر فراهانی – مدیر عامل شرکت سیمان سبزوار – چند نکته در مورد صنعت سیمان:
. ۱) افزایش نرخ اخیر به هیچ وجه پاسخگوی افزایش هزینه های این صنعت تا پایان سال نخواهد بود و در اولین مرحله از تعمیرات اساسی کارخانه های سیمان این معضل خودش را عیان خواهد ساخت.
  • ۲) برخلاف اظهارات برخی مدیران صنعتی و سیمانی، تحریمها به هیچوجه سبب رونق تولید و فروش در صنعت سیمان نشده است و کاهش معنادار حجم صادراتی سال نود و هفت به سال ماقبل موید این مطلب است ولی کاهش ارزش پول ملی سبب شده است علیرغم کاهش حجم صادرات رقم ریالی صادرات افزایش یابد که بطور کاذب باعث می شود احساس بهبود وضعیت در این صنعت به چشم بخورد.
  • ۳) یکی از دلایل مهم در عدم واقعی شدن قیمت سیمان پایین بودن سرمایه اسمی این شرکتها به دلیل عدم تجدید ارزیابی دارایی های این شرکتها است. این موضوع هم باعث می شود بطور کاذب سودآوری سهام این شرکتها به دلیل خاصیت اهرمی، بالا نشان داده شود و هم به دلیل کم بودن هزینه های استهلاک (به دلیل عدم تجدید ارزیابی دارایی ها) بهای تمام شده سیمان بصورت کاذب پایین نشان داده شود، لذا مهمترین راهکار واقعی شدن هزینه ها و قیمت تمام شده و نرخ نهایی سیمان استفاده از مزیت معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها می باشد.
  • ۴) اگر هلدینگ های دولتی و نیمه دولتی سیمانی از ظرفیت موجود استفاده نکنند به زودی سرمایه شرکتهای سیمانی بخش خصوصی بیشتر از سرمایه این هلدینگ ها می شود و عملا به جای اینکه این هلدینگ ها لیدر باشند مجبور خواهند شد از رفتار شرکتهای کوچکتر خصوصی تبعیت نمایند.
  • ۵) به دلیل برهم خوردن نسبت قیمتی بین فولاد و سیمان، علیرغم وجود رکود و عدم تخصیص مناسب بودجه عمرانی، تمایل به ساخت و ساز اسکلت بتنی افزایش یافته است و به همین دلیل است که این مرحله از افزایش قیمت سیمان با کاهش تقاضا روبرو نشده است و حتی می توان در نیمه دوم سال مرحله دوم افزایش قیمت را عملیاتی نمود.

بورس تهران   سیمان   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.