۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

خبرهای خوبی از ایران‌ خودرو در راه است

خبرهای خوبی از ایران‌ خودرو در راه است
کد: 36402   تاریخ انتشار :۱۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۵

مقیمی با مشکلات درونی و بیرونی صنعت خودرو آشناست. نخستین کاری که او در ایران‌خودرو شروع کرده، شناخت وضعیت موجود و تدوین برنامه‌های برون‎رفت از این وضعیت است

  • به گزارش TsePress تغییر و تحول در ایران‌خودرو موضوع مهم این روزهای صنعت خودرو در کشور است. حضور فردی در گروه صنعتی ایران‌خودرو که سابقه معاونت در وزارت صمت را داشته و البته پیگیر داخلی‌سازی و تعمیق ساخت داخل خودرو بوده است، می‌تواند زمینه‌ساز تغییراتی بزرگ باشد. آشنایی فرشاد مقیمی با وزارت صمت و نهادهای مختلف مرتبط با صنعت خودرو یکی از امتیازاتی است که مدیرعامل جدید ایران‌خودرو از آن بهره‌مند است.
  • مقیمی در نخستین فعالیت خود به عنوان مدیرعامل، «ستاد تعمیق ساخت داخل» را تشکیل داد، اقدامی که نشان از توجه ویژه به نحوه ارتباط با قطعه‌سازان دارد. همچنین تشکیل جلسات و هم‌اندیشی با قطعه‌سازان از راهبردهای اصلی او برای حل مشکل صنعت خودرو اعلام شده است. در همین زمینه با حسن وفادار ینگجه، نایب‌رئیس هیات‎مدیره ایران‌خودرو به گفت‌وگو پرداختیم. وی معتقد است انتخاب فرشاد مقیمی به‌عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو انتخاب صحیحی است. چراکه مقیمی به‎خوبی مشکلات داخلی و بیرونی خودروسازان را می‌شناسد.
  •  طی هفته‌ اخیر شاهد تحولات بزرگی در شرکت ایران‌خودرو بوده‌ایم و آقای مقیمی پس از معاونت صنایع وزارت صمت به ایران‎خودرو آمد. ارزیابی شما از این تغییر و تحولات چیست؟
  • پیش از هر صحبتی باید بگویم این انتخاب، انتخاب بسیار به‌‎جایی بود. چرا که به‎طور کلی مشکلات بسیاری در خودروسازی‌های کشور وجود دارد. برخی از این مشکلات در داخل و برخی بیرون از خودروسازی‌ها وجود دارد و به‎اصطلاح شرایط بیرونی است. آقای مقیمی که درحال‎حاضر مدیرعامل ایران‌خودرو هستند، با هر دو گروه از مشکلات این صنعت آشنایی دارند، یعنی هم  مشکلات درون و هم مشکلات بیرون خودروسازی‌ها را به‎خوبی می‌شناسند. این شاخصه بسیار کمک‎کننده خواهد بود.
  •  چه مشکلاتی در این خصوص وجود دارد؟
  • موضوعات داخل شرکت بیشتر به مسائل تولیدی، هماهنگی سازمان‌های داخل شرکت و همچنین تامین و تدارک و تامین مالی و مسائل این‎چنینی در شرکت‌های خودروسازی برمی‎گردد. آقای مقیمی به‎راحتی می‌توانند این مسائل را مدیریت کنند.
  • در همین چند روز اخیر هم نشان داده‌اند به قول معروف این‎کاره هستند. شرایط و مسائل بیرون از خودروسازی هم به تحریم‌ها برمی‎گردد و همچنین به سیاست‌گذاری‌ها و مذاکراتی که با بانک‌ها، گمرک و... وجود دارد. یعنی عواملی که چه به لحاظ کمی و چه از نظر کیفی بر بحث تولید تاثیرگذار هستند. اما ایشان باتوجه به ارتباطاتی که دارند، می‌توانند این بخش را هم جلو ببرند.
  • در گام نخست آقای مقیمی در ایران‌خودرو چه مساله‌ای را در پیش گرفته‌اند؟
  • نخستین کاری که ایشان در ایران‌خودرو شروع کرده، بحث شناخت وضعیت موجود و تدوین برنامه‌های برون‎رفت از این وضعیت است. ایشان به‎درستی این کار را آغاز کرده است و به کمک افرادی که در این کار خبره هستند، برنامه‌ریزی مناسبی در این خصوص انجام خواهد شد.
  •  آیا انتخاب ایشان مسائل بین خودروساز و وزارت صمت و دیگر نهادها را از بین خواهد برد؟
  • مساله‌ای در این میان وجود ندارد، بلکه بحث بر سر تعاملات تازه‎ای است که در این خصوص به‎وجود می‌آید. درست است که خودروساز به‎تنهایی نیز می‌تواند کارش را پیش ببرد و انجام دهد اما تولید خودرو، یک زنجیره است و این زنجیره را به‎هم ربط دادن بسیار مهم است. به‎خصوص ارتباطی که بین خودروساز و قطعه‎ساز است و تعاملاتی که بین این دو بخش می‌تواند اجرا شود.
  • این تعامل هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی بسیار می‌تواند ثمربخش باشد. بحث‌های نقدینگی هم در این بخش مطرح است. همچنین بحث قیمت‌گذاری‌ها بسیار مهم است. موضوع معوقات خودروسازی‌ها و بحث تعامل و حق دادن به مشتریان نیز بسیار اهمیت دارد. چراکه وجود خودروساز و بنگاه اقتصادی به وجود مشتریان وابسته است و باید احترام زیادی برای آن‌ها قائل شد.
  • این خصوصیات را در مدیریت جدید می‌بینیم و حس می‌کنیم بعد از مدت کوتاهی که مطالعات و برنامه‌ریزی ایشان کامل شود، یک جهش را در خودروسازی‌ها خواهیم دید. با توجه به تجربه ۳۰ساله ما در صنعت خودرو، راهی که ایشان در حال طی‎کردن آن است این حس را به ما منتقل می‌کند که اتفاق لازم برای خودروسازی کشور خواهد افتاد.
  • امیدواریم با کمک نهادهای بیرونی که می‌توانند این صنعت را کمک کنند، اتفاقات خوبی رخ بدهد. چرا که تا الان تنها حمله و هجمه دیده‌ایم. به‎هرحال همه در حال نقد هستند که بسیار هم خوب است اما اگر این نقد بیش‌از حد شود، می‌تواند نتیجه عکس بدهد. ان‎شاءالله با کمک این نهادها بتوان برنامه‌هایی که ایشان در ذهن دارد را بهبود داد و به نتیجه رساندن آن را سرعت بخشید.
  •  آقای مقیمی از سال گذشته که معاونت صنایع وزارت صمت شد، برنامه و تاکید ویژه‌ای بر داخلی‌سازی و تولید قطعه در داخل کشور داشت و در این بخش بحث میزهای تعمیق داخلی‌سازی را شروع کرد. با توجه به این پیشینه و تاکید قبلی آقای مقیمی بر داخلی‌سازی، باید منتظر چه تغییراتی در ایران‎خودرو باشیم؟
  • یک حسن دیگری که آقای مقیمی دارد، همین موردی است که شما اشاره کردید. از آن‎جا که ایشان از بدنه وزارت صنعت آمده است، سیاست‌گذاری دولت و تاکید وزارت صمت بر داخلی‌سازی که ماموریت ایشان در وزارت صمت بود را با خود به ایران‌خودرو آورده است.
  • طی روزهای اخیر آقای مقیمی، ستاد تعمیق ساخت داخل به‎خصوص برای قطعات «های‌تک» را تشکیل داده‌اند. برای این‎کار، هم دانشگاهیان را دعوت به همکاری کرده‌اند و هم متخصصان ساخت قطعه‌ را دعوت به کار کرده‌اند.
  • این ستادی است که می‌خواهد مدیریت و برنامه‌ریزی کند. بنابراین برنامه‌هایی را که آقای مقیمی در معاونت وزارت صنایع داشت، حالا دیگر خود ایشان به‌عنوان مجری پیگیری می‌کند. از این رو، فکر می‌کنم این بخش به‎خوبی پیش برود. به‎خصوص برای تولید قطعات «های‌تک» که ایشان برنامه‌های خوبی دارند. از این منظر هم شما به‎درستی اشاره کردید. این انتخاب، انتخاب درستی بوده است.
  • امیدواریم درصد ساخت‌داخل را بالا ببریم. این وابستگی هرچقدر کمتر باشد، هم ارزش افزوده محصولات بالا می‌رود و هم بحث اشتغال و قیمت تمام‎شده بهبود پیدا می‌کند. چراکه یک‎سری اشتغال‌ها در قطعه‌سازی‌ها وجود دارد و این مساله را نیز ایشان دنبال می‌کنند.

ایران خودرو   بورس تهران   خودرو   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70