۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

رشد سایپا دور از دسترس نیست

رشد سایپا دور از دسترس نیست
کد: 36498   تاریخ انتشار :۲۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۷

گزارش‎های سایپا درنیمه دوم سال نیز متفاوت از نیمه اول خواهد بود

  • به گزارش TsePress حدود دو هفته پیش، سایپا برای بیش از یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان از اموال خود اعلام مزایده کرد. براین اساس، این خودروساز پنج ملک خود شامل سه ملک درتهران، زمین ایزدشهر و ملک قائمشهر را درمجموع با قیمت پایه یک‌هزار و ۱۹۷میلیارد تومان برای واگذاری به مزایده گذاشت. ۶۰ درصد سهام شرکت فولادکارسیستم‌اسفراین به‌قیمت پایه بیش از ۳۴٫۲میلیارد تومان و صددرصد سهام شرکت خدماتیمسافرتی هوایی ایران به‌قیمت پایه ۱۴٫۹میلیارد تومان نیز از سوی سایپا به‌فروش گذاشته شد. توجه سایپا به‌این آگهی‌های فروش درکنار دو عامل دیگر که درادامه مطلب به‌آن پرداخته خواهد شد، نشان میدهد سایپا درمسیر بسیار درستی قرار گرفته است.
  • تاثیر فروش اموال و املاک مازاد
  •  فروش داراییهای مازاد که شامل املاک و شرکتهای زیرمجموعه است، چند تاثیر مهم بر روند فعالیت سایپا دارد. نخست اینکه سبب شناسایی سود فروش درمرحله اول خواهد شد. درمرحله دوم نیز سبب ورود جریان نقدینگی سنگینی به‌شرکت میشود که این امر خود چندین مزیت دارد؛ ابتدا سبب افزایش توان مالی شرکت و افزایش تولید و فروش محصول شده و سپس باعث کاهش اخذ تسهیلات درشرکت و درنتیجه کاهش هزینههای مالی خواهد شد.
  • انتشار گزارش مردادماه
  • سایپا با انتشار گزارش مردادماه سبب شد بازار شاهد تحول فروش دراین شرکت باشد. این تحول درفروش سبب اقبال به‌سهام شرکت و رشد قیمتی از یکسو و افزایش کف حمایتی درسهم از سوی دیگر شده است.
  • گزارش مردادماه سایپا نشان داد این شرکت باسرعت درحال تکمیل و تولید خودرو به‌منظور پاس کردن تعهدات پیشفروشی خود است. بنابر اعلام سایپا، این گروه خودروسازی تمام خودروهای معوق سال گذشته و تعهدات مرتبط با سال ۹۷ را تا پایان مهرماه به‌مشتریان تحویل خواهد داد. این مهم براساس تکمیل و تجاری‌سازی تعداد زیادی از خودروهای دارای کسری قطعات و همچنین اجرای موفقیت‌آمیز طرح عبور مستقیم و تولید تمام محصولات سایپا به‌صورت کامل تا پایان نخستین ماه فصل پاییز محقق خواهد شد.
  • گفتنی است خودروهای پرتیراژ قابل عرضه سایپا مشمول این طرح خواهند بود و ثبت‌نام‌کنندگان محصولات خانواده رنو، برلیانس و آریو که به‌دلیل بدعهدی و ترک ایران از سوی شرکای خارجی از خودروهای غیرقابل تولید هستند نیز درصورت مشارکت درطرح تبدیل، خودروهای تبدیلی خود را تحویل می‌گیرند. این درحالی است که سایپا به‌دلیل جایگزینی هریک از محصولات برند مشترک با دو یا سه محصول قابل عرضه خود، باافزایش تعهدات درخصوص تعداد خودروهای تحویلی مواجه شده بود که این امر، زمینه طولانی شدن روند تحویل محصولات را ایجاد کرد.
  • همچنین درچندماه گذشته، بخشی از محصولات خانواده پراید و تیبا به‌دلیل کمبود تعدادی از قطعات پیشرفته، به‌صورت ناقص تولید می‌شد که این روند با تلاش مدیریت ارشد سایپا درحالحاضر به روال عادی بازگشته و موجب تسریع درتحویل خودروها شده است. بدین‌ترتیب، درحالحاضر سایپا به‌طور همزمان، پاسخ‌گویی به‌پیش‌فروش‌های مربوط به سال ۹۷، فروش‌فوری و فروش‌اعتباری سال ۹۸ و همچنین اجرای طرح‌های جایگزینی خودروهای خارجی را دردستور کار دارد که مشمول حجم زیادی از محصولات قابل عرضه در رده‌های مختلف است
  • سایپا همچنین اعلام کرده است که پس از پایان تحویل خودروهای معوقه سال ۹۷، پاسخ‌گویی به‌تمام تعهدات سال جاری را نیز به‌سرعت آغاز خواهیم کرد تا هم میزان تقاضای موجود را به‌تعادل برساند و هم زمینه تنظیم بازار را فراهم کند. این امر یک نکته مهم دربر دارد؛ درنیمه دوم سال شاهد فروش عمده محصولات شرکت با قیمتهای جدید خواهیم بود و گزارشهای سایپا درنیمه دوم سال نیز متفاوت از نیمه اول خواهد بود.
  • برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی
  • درکنار تحول درتولید و فروش، برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی سایپا از محل تجدید ارزیابی داراییها هم جدیتر دنبال میشود و بازار به‌شرکتهایی که از این محل افزایش سرمایه دارند، روی خوشی نشان میدهد. وضعیت ترازنامه خودروسازان نیز با افزایش سرمایه و اصلاح ساختارهای مالی بهبود پیدا خواهد کرد و پس از مدت‌ها این شرکت‌ها شاهد خروج از زیاندهی خواهند بود.
  • از سوی دیگر، افزایش سرمایه شرکت‌های خودروساز از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها قطعا اثر مثبتی برقیمت سهم آن‌ها خواهد گذاشت پیش‌بینی می‌شود قیمت هرسهم سایپا پس‌از تجدید ارزیابی تا دو برابر افزایش پیدا کند.
  • ورود سایپا به‌مسیر نجات مالی
  • براساس عواملی که گفته شد، بهطور قطع میتوان گفت سایپا وارد مسیر نجات مالی شده است. چراکه فروش همهجانبه داراییها، سبب تحول شرکت شده و درپرتو تکمیل و تولید خودرو بهمنظور پاسکردن تعهدات معوق و برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی از محل تجدید ارزیابی داراییها، وضعیت دو عامل بازدارنده دیگر یعنی افت تولید و هزینههای مالی بالا نیز بهبود خواهد یافت و امیدهای زیادی را دراین شرکت رقم خواهد زد

بورس تهران   خساپا   سایپا   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70