۴ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 23 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

خبری خوب برای روانکارهای بازار

خبری خوب برای روانکارهای بازار
کد: 36718   تاریخ انتشار :۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۳

پالایشگاه‌های صنعت‌نفت با انتشار لیست قیمت خود درمهرماه مشخص کردند بالاخره پس از دوماه کش‌وقوس به‌مصوبه ستاد تنظیم بازار تن داده‌اند و قرار نیست سهمی درنابسامان شدن قیمت‌ها دربازار روغن‌های موتوری داشته باشند.

  • به گزارش TsePress سرانجام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت پس از  گذشت دوماه از عدم اجرای تصمیم ستاد تنظیم بازار برای بازگشت قیمت فروش لوب‌کات (خوراک تولید روغن‌پایه) به‌نرخ فروش تیرماه،‌ حاضر به‌عرضه این محصول بدون افزایش قیمت به‌پالایشگاه‌های روغن‌سازی شد. خبری خوب برای صنعت روانکارهای کشور و البته مصرف‌کنندگان انواع روغن‌های موتوری و صنعتی که ازعرضه مناسب انواع روانکارها دربازار و عدم‌افزایش قیمت‌ها نیز حکایت دارد.
  • به گزارش «دنیای‌ خودرو» داستان افزایش قیمت خوراک تولید روغن‌پایه درکشور به‌موضوعی مهم برای فعالان صنعت روانکار تبدیل شده بود و افزایش ماهانه نرخ لوب‌کات توسط پالایشگاه‌های صنعت‌نفت این احتمال را می‌داد تا روند تولید روغن‌های موتوری و صنعتی درکشور کاهشی چشمگیر پیدا کند.
  • حالا اما پالایشگاه‌های صنعت‌نفت با انتشار لیست قیمت خود درمهرماه مشخص کردند بالاخره پس از دوماه کش‌وقوس به‌مصوبه ستاد تنظیم بازار تن داده‌اند و قرار نیست سهمی درنابسامان شدن قیمت‌ها دربازار روغن‌های موتوری داشته باشند.
  •    داستان لوب‌کات یک‌هزار و ۶۰۰تومانی که چهارهزار تومان قیمت گرفت
  •   لوب‌کاتی که ابتدای سال گذشته تنها یک‌هزار و ۶۰۰تومان قیمت داشت، امروز با مصوبه دستوری ستادتنظیم بازار کیلویی سه‌هزار و ۹۰۰تومان به‌فروش می‌رسد. مهرماه سال۹۷ شوک اصلی به‌پالایشگاه‌های روغن‌ساز وارد شد.
  • آن‌هم زمانی‌که  مبنای ارزی محاسبه نرخ لوب‌کات از ارز دولتی به‌نیمایی تغییر کرد و اینجا بود که قیمت هرکیلو از این محصول از دوهزار و ۳۰۰تومان به چهارهزار و ۱۰۰تومان رسید. روندی که با شکایت روغن‌سازان به‌دولت متوقف شد و در آذرماه همان سال هیات‌دولت باتخصیص یارانه ۵۰۰میلیارد تومانی به‌روغن‌سازان سعی در جبران هزینه‌های این شرکت‌ها برای مدت پنج‌ماه کرد و باز هم مبنای محاسبه را به‌ارز نیمایی برگرداند.
  • ۵۰۰میلیارد تومانی که تنها کفاف خرید دوماه‌ونیم پالایشگاه‌ها را داد و روغن‌سازان برای ادامه تولیدشان مجبور به‌پرداخت زیانی معادل یارانه پرداختی ازسوی دولت شدند. حالا اما از ابتدای سال۹۸ نرخ لوب‌کات آزاد شده و شرکت پخش و پالایش هرماه به‌قیمت‌های خود اضافه می‌کند.
  • تا جایی که دراولین روز مرداد نرخ برش نفتی به‌یک‌باره ۲۰درصد گران شد و روغن‌سازانی که تنها موفق به‌دریافت مجوز افزایش ۷۰درصدی قیمت روغن‌های بنزینی و ۶۰درصدی روغن‌های دیزلی ازسازمان حمایت شده بودند، با شوکی بزرگ مواجه شدند که آیا می‌توانند با بالا رفتن سرسام‌آور هزینه‌های تولید به‌حیات خود ادامه دهند یا خیر؟
  •  مصوبه ای که اجرا نشد
  • اما این موضوع شش‌روز بعد به‌جلسه ستاد تنظیم بازار کشیده شد تا در جلسه هفتم مردادماه این ستاد مقرر شد تا زمان اخذ و ابلاغ تصمیمات جدید،‌ پالایشگاه‌ها لوب‌کات تولیدی خود را براساس قیمت قطعی عرضه این محصول دربورس طی ماه گذشته به‌واحدهای تولید روغن‌موتور عرضه کنند.
  • دراین مصوبه تاکید شده بود که دستگاه مجری این تصمیم پالایشگاه‌های عرضه‌کننده لوب‌کات هستند و این موضوع تااطلاع ثانوی قابل اجراست. البته دربند دیگر این مصوبه نیز آمده است که خوراک مواد اولیه مورد استفاده درپالایشگاه‌های تولید لوب‌کات نیز باید براساس نرخ ماه قبل توسط وزارت نفت تامین و دراختیارشان قرار گیرد. باوجود این مصوبه اما پالایشگاه‌های صنعت‌نفت تن به‌اجرای آن ندادند و این‌بار دراولین‌ماه پاییز نرخ لوب‌کات به‌یکباره افزایشی ۴۰درصدی را تجربه کرد. اتفاقی که فعالان صنعت روانکار را به‌شوک فرو برد.
  • وقتی پالایشگاه‌های نفت کوتاه آمدند
  •  اما ۱۳روز بعد بالاخره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تن به‌اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار داد و قیمت فروش لوب‌کات به‌عنوان ماده اصلی و خوراک تولید روغن‌پایه درکشور را به‌همان قیمت‌های تیرماه برگرداند.
  • درلیست قیمتی که توسط این انجمن منتشر شده است، هرکیلوگرم لوب‌کات سنگین ۳۷هزار  و ۸۷۸ریال قیمت‌گذاری شده و هرکیلوگرم لوب‌کات سبک هم ۳۸هزار و ۸۶۶ریال به‌روغن‌سازان فروخته می‌شود. ولی قیمت لوب‌کات سنگین مرغوب تهران و لوب‌کات سبک مرغوب تهران که توسط شرکت‌های نفتی ایرانول و بهران استفاده می‌شود، به‌ترتیب  ۳۸هزار و ۶۳۵ریال و ۳۹هزار و ۶۴۳ریال به‌ازای هرکیلوگرم آن  قیمت‌گذاری شده است.
  •  با این اتفاق چهار شرکت تولیدکننده روغن‌پایه درکشور بخش عمده‌ای از مشکلات خود را برای تولید روغن‌های موتوری و صنعتی حل‌شده می‌بینند و بازار نیز بدون نگرانی ازکمبود کالا و احتمال افزایش قیمت به‌ثبات خواهد رسید.

بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219