۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

راه اندازی صندوق مکانیزه فروش در دستور کار قرار گرفت

راه اندازی صندوق مکانیزه فروش در دستور کار قرار گرفت
کد: 41097   تاریخ انتشار :۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۲

راه‌اندازی و بهره‌برداری از پایانه‌های فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته است.

  • به گزارش اخبار بورس و به نقل از خبرگزاری میزان، بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، به منظور شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و سهولت در شناسایی درآمد واقعی مودیان و در نهایت، برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی در بخش صاحبان مشاغل، راه‌اندازی و بهره‌برداری از پایانه‌های فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته است.
  • براساس ماده ۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه اشخاص مشمول، مکلف‌اند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می‌کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام نمایند، در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور، مشوق‌ها و تسهیلاتی را در ازای بکارگیری این سامانه توسط صاحبان مشاغل در نظر گرفته است که در این یادداشت قصد داریم به آن‌ها اشاره کنیم:
  • براساس ماده ۱۷ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در پنج سال اول پس از استقرار سامانه مودیان، به منظور تشویق صاحبان مشاغلی که فروش‌های خود را با استفاده از پایانه فروشگاهی انجام داده و کالا‌ها و خدمات موردنیاز خود را نیز از واحد‌های اقتصادی عضو سامانه مودیان خریداری کنند، معادل بیست درصد (۲۰%) مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای که مودی در هر دوره به سازمان پرداخت می‌کند یا یک درصد (۱%) فروش وی (هرکدام کمتر باشد)، حداکثر تا شصت میلیون ریال (۶۰,۰۰۰,۰۰۰) در هر دوره مالیاتی به عنوان پاداش همکاری مودی، از مالیات بر ارزش‌افزوده دوره بعدی وی (و در صورتی که بیش از مالیات آن دوره باشد، دوره‌های بعد از آن) کسر کند.
  • لازم به ذکر است، پاداش مودیان موضوع این ماده که طبق قانون، مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نیستند، از مالیات عملکرد آن‌ها در همان سال کسر می‌شود. پاداشی که به این مودیان تعلق می‌گیرد، از پنجاه‌درصد (۵۰%) مالیات عملکرد ابرازی آنان بیشتر نخواهد بود.
  • مطابق ماده ۱۸ قانون مذکور، سازمان امور مالیاتی موظف است به منظور تشویق مصرف‌کنندگان نهائی (اشخاص حقیقی) که خرید‌های خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می‌دهند، از هر ده صورتحساب الکترونیکی صادرشده توسط پایانه‌های فروشگاهی، یک صورتحساب را از طریق قرعه‌کشی و به صورت برخط انتخاب کرده و دو برابر مبلغی را که خریدار براساس آن صورتحساب به عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت نموده است، به حساب بانکی وی واریز نماید.
  • در این راستا، مصرف‌کنندگان نهائی که از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی خرید می‌کنند، در صورت تمایل می‌توانند صورتحساب‌های خرید خود و جوایز تعلق گرفته را مشاهده کنند. گفتنی است، جوایز موضوع این ماده تا میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم برای هر شخص در سال از شمول مالیات و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به این جایزه، معاف است، همچنین مصرف‌کنندگان نهائی می‌توانند از اصالت صورتحساب‌های صادرشده توسط فروشندگان، اطمینان حاصل کنند.

ایران ارقام   بورس تهران   شاخص بورس   صندوق فروشگاهی   مرقام   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70