۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 19 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس گزارش روز - شنيده ها

افزایش قیمت LNG در بازار جهانی

افزایش قیمت LNG در بازار جهانی
کد: 46211   تاریخ انتشار :۲۱ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۲

افزایش قیمت محموله های تک گاز طبیعی مایع (LNG) در هفته های اخیر به دلیل تقاضای قوی در آسیا و اروپا که با دمای گرمتر از حد معمول هوا روبرو شده اند، عنوان شده است اما این تنها عامل رشد قیمت نبوده است.

  •  تقاضای قوی مطمئنا تاثیر زیادی روی قیمتها دارد اما در این میان مسائلی که پیرامون عرضه LNG وجود دارد، نادیده گرفته شده است. کاهش حجم صادرات از سوی تولیدکنندگان بزرگ شامل استرالیا، قطر، آمریکا و روسیه عامل دیگری بوده که به افزایش قیمتها دامن زده است.
  • طبق آمار تحلیلگران داده شرکت کپلر، هر چهار صادرکننده بزرگ LNG کمتری در ژوئن نسبت به ماه مه صادر کردند و در بعضی از موارد حجم عرضه شده در ژوئن پایینترین میزان چند ماه گذشته بود.
  • قیمت اسپات هفتگی برای تحویل به شمال آسیا به ۱۲.۵۵ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (mmBtu) رسید که در مقایسه با ۱۴ دلار در هفته پیش از آن کاهش داشت.
  • با این حال بهای قراردادهای معاملات آتی هفته گذشته عملکرد مثبتی داشت و نهم ژوییه به ۱۳ دلار به ازای هر واحد mmBtu صعود کرد که دومین رشد روزانه متوالی بودند اما در مقایسه با رکورد ۱۳.۲۳ دلار در اول ژوییه پایینتر بود.
  • قیمت اسپات بر مبنای سالانه به میزان چشمگیری بالاتر است اما باید این حقیقت را در نظر داشت که تقاضا در اواسط سال میلادی گذشته که اقتصادهای جهان به دلیل شیوع همه گیری کووید ۱۹ به قرنطینه رفته بودند، ریزش کرده بود. شاید مقایسه با سال ۲۰۱۹ که قراردادهای جی کی ام در ژوییه ۴.۳۰ تا ۴.۹۰ دلار یعنی حدود یک سوم قیمت فعلی محموله های تک معامله می شدند مقایسه مفیدتر باشد. بهای معاملات جی کی ام از اواخر فوریه صعود چشمگیری پیدا کرده و حدود ۱۲۴ درصد از رکورد پایین ۵.۸۰ دلار در هر واحد mmBtu در ۲۵ فوریه رشد کرده است.
  • بخشی از علت افزایش اخیر قیمت شاید به این دلیل باشد که خریداران نمی خواهند دوباره با کمبود LNG مواجه شدند و مانند زمستان گذشته برای تامین نیازشان تقلا کنند. قیمتها زمستان گذشته در پی کمبود عرضه صعود کرد و بعضی از محموله ها تا رکورد قیمت بالای ۳۰ دلار به ازای هر واحد mmBtu مبادله شدند.
  • با این حال به نظر می رسد تقاضای قوی برای LNG با محدودیتهای عرضه مواجه شده است.
  • طبق آمار کپلر، استرالیا که با قطر برای جایگاه بزرگترین صادرکننده LNG جهان رقابت می کند، در ژوئن ۵.۸۰ میلیون تن LNG صادر کرد که پایینترین رکورد ماهانه از ژوییه سال ۲۰۲۰ بود.
  •  قطر ۶.۳۸ میلیون تن LNG در ژوئن صادر کرد که در مقایسه با ۷.۱۴ میلیون تن در مه کمتر بود و  اندکی بالاتر از آمار ۶.۳۳ میلیون تن آوریل بود که ضعیفترین آمار صادرات ماهانه از نوامبر سال ۲۰۲۰ بود.
  • آمریکا ۵.۴۳ میلیون تن در ژوئن صادر کرد که پایینترین حجم از فوریه و پایینتر از ۶.۵ میلیون تن در مه بود.
  • روسیه ۲.۵۹ میلیون تن در ژوئن صادر کرد که پایینترین میزان از فوریه و کمتر از ۲.۸۰ میلیون تن در مه بود.
  • فعالیتهای تعمیراتی در تاسیسات متعدد LNG در صادرکنندگان بزرگ، تولید را محدود کرده و احتمال دارد با پایان عملیات تعمیراتی، میزان عرضه افزایش پیدا کند. به عنوان مثال شرکت شورون در ۱۵ ژوئن اعلام کرد انتظار دارد واحد ۳ پروژه گورگون در استرالیای غربی که ظرفیت تولید سالانه ۱۵.۶ میلیون تن را دارد، در هفته های آینده مجددا راه اندازی کند.
  • آمار رهگیری کشتی نشان می دهد صادرات در ژوییه احتمالا افزایش پیدا می کند. طبق برآورد کپلر، صادرات استرالیا ماه میلادی جاری ۱۹.۳ درصد نسبت به ژوئن افزایش خواهد یافت و به ۶.۹۲ میلیون تن می رسد.
  • پیش بینی می شود صادرات قطر ماه میلادی جاری به ۶.۸۴ میلیون تن برسد که ۷.۲ درصد بالاتر از آمار ژوئن خواهد بود اما صادرات آمریکا به ۵.۳۲ میلیون تن می رسد که کاهش اندکی در مقایسه با ماه میلادی گذشته خواهد داشت.
  • شرکت کپلر پیش بینی می کند صادرات جهانی LNG ماه میلادی جاری به ۳۱.۱۶ میلیون تن بالغ شود که بالاتر از ۳۰.۳۸ میلیون تن در ژوئن خواهد بود. آمار ژوییه در مقایسه با رکورد ۳۴ میلیون تن در ژانویه و مارس امسال مطمئنا پایینتر خواهد بود اما نشانه بهبود عرضه محسوب می شود.
  • بر اساس گزارش رویترز، هنوز معلوم نیست عرضه بالاتر کمک می کند روند صعودی قیمت محموله های تک LNG مهار شود یا خیر اما مطمئنا عرضه بیشتر به متوازن شدن بازار کمک خواهد کرد.

پتروشیمی   گاز   نفت   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70