۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 19 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس گزارش روز - شنيده ها

نامه انجمن فولاد به شورای عالی امنیت ملی؛ زیان ۶ میلیارد دلاری قطعی برق به صنعت فولاد

نامه انجمن فولاد به شورای عالی امنیت ملی؛ زیان ۶ میلیارد دلاری قطعی برق به صنعت فولاد
کد: 46570   تاریخ انتشار :۲۳ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۷

فولادسازان در نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی ۶ پیشنهاد را برای جبران خسارات قطعی برق ارائه دادند.

  • انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی، ۶ پیشنهاد را برای جبران بخشی از خسارات وارد شده به صنعت فولاد به دلیل محدودیت‌های برق ارائه کرد.
  • در این نامه آمده است: عطف به مصوبه ابتدای تابستان آن شورا در انتخاب صنایع سیمان و فولاد جهت اعمال خاموشی‌های اجباری با هدف حفظ توازن تولید و مصرف شبکه برق کشور و جلوگیری از خاموشی مشترکین مسکونی، به اطلاع می‌رساند این اقدام منجر به توقف کامل، ناگهانی و غافلگیرانه صدها واحد تولیدی در زنجیره تولید فولاد کشور از معادن تا تولید محصولات نهایی گردیده است. تا لحظه نگارش این نامه حداقل ۸۲ روز کامل تولید از دست رفته ناشی از خاموشی‌های برق از ابتدای سال جاری به صنعت فولاد تحمیل شده که طبق برآوردها زیان مستقیم این توقف تولید کارخانجات فولاد برای اقتصاد ملی بالغ بر ۶ میلیارد دلار می‌باشد. همچنین این خاموشی‌ها موجب شده اشتغال نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر پرسنل مستقیم و غیر مستقیم شاغل در زنجیره تولید فولاد به طور کامل از دست رفته یا دچار محدودیت شده است.
  • انجمن تولید کنندگان فولاد ایران ضمن احترام به تصمیم شورای امنیت ملی که قطعاً با لحاظ کلیه مصالح ملی اتخاذ گردیده است، درخواست دارد با توجه به غیر منتظره بودن خاموشی‌ها و این مهم که به طور خاص تنها صنعت فولاد (و سیمان) تحت تأثیر قرار گرفته و منجر به ضرر و زیان هنگفت ناشی از توقف تولید، خسارات تأخیر در تحویل کالای داخلی و صادراتی و دموراژ، انباشت هزینه‌های سربار تولید مانند نیروی انسانی، هزینه مالی، بانکی و دارایی و … گردیده است، نسبت به جبران بخشی از این موارد با استفاده از اختیارات شورای محترم امنیت ملی اقدام گردد.
  • لذا با توجه به موارد فوق پیشنهاد می‌گردد موارد ذیل بررسی و با نظر مثبت تصمیم گیری گردد:
  • ۱. معاف نمودن تولیدکنندگان فولاد از محدودیت‌های احتمالی مصرف گاز در فصول پاییز و زمستان. با توجه به کسری پیش بینی شده در بخش تولید گاز طبیعی برای این دوره‌ها پاییز و زمستان. لازم به ذکر است در صورت اعمال محدودیت مجدد تولید در صنعت فولاد، با توجه به اولویت تأمین نیاز داخلی نسبت به صادرات، برآورد می‌شود ارزآوری فولاد کشور بیش از ۲ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.
  • ۲. هماهنگی با بانک‌های عامل کشور و صندوق توسعه ملی در جهت امهال بازپرداخت اصل و سود تسهیلات بانکی حداقل به مدت ۶ ماه
  • ۳. هماهنگی با سازمان امور مالیاتی در جهت امهال پرداخت اقساط مالیاتی حداقل به مدت ۶ ماه و تسریع در پرداخت یا استرداد مابه التفاوت مالیات بر ارزش افزوده
  • ۴. بخشودگی جرایم برخی شرکتهای فولادی توسط سازمان تعزیرات حکومتی مربوط به پرونده سال‌های گذشته و بالاخص موارد مربوط به عرضه اجباری در بورس کالا که به دلیل صدور بخشنامه‌های مورد مناقشه و مبهم در سال‌های گذشته بیش از ۱۰۰ شرکت فولادی فاقد سابقه تعزیراتی قبلی را درگیر نموده است.
  • ۵. هماهنگی با شرکت توانیر در امهال پرداخت قبوض برق شرکت‌های فولادی حداقل به مدت ۶ ماه و پرداخت حق دیماند عدم تأمین برق به صورت فوری جهت جبران بخشی از هزینه‌های حقوق کارگری
  • ۶. امهال سایر دیون دولتی تولیدکنندگان فولاد که در بالا ذکر نشده حداقل به مدت ۶ ماه
  • باردیگر ضمن تشکر از توجه شورای عالی امنیت ملی به موارد اشاره شده متذکر می‌گردد اجرای پیشنهادات فوق فقط جهت جبران بخش کوچکی از خسارت وارد آمده به این صنعت کفایت می‌نماید و مواردی مانند افت اعتبار بین المللی صنعت صادرات محور فولاد ایران، کاهش تأمین نیاز ارزی کشور و کاهش اقبال سرمایه گذاران به این صنعت در دراز مدت نیازمند تصمیمات ژرف نگرانه تر و هماهنگی قبلی با صنعتگران و تشکل‌های تخصصی است.
  • ۶ پیشنهاد فولادسازان برای جبران خسارات قطعی برق/ امهال بازپرداخت
  • ۶ پیشنهاد فولادسازان برای جبران خسارات قطعی برق/ امهال بازپرداخت
مهر

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70