۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 19 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس تحلیل ها گزارش روز - شنيده ها

احتمال افزایش ۹درصدی قیمت لوب‌کات در مهر ماه

احتمال افزایش ۹درصدی قیمت لوب‌کات در مهر ماه
کد: 46630   تاریخ انتشار :۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۹

هنوز امضای مصوبه افزایش قیمت روغن‌های موتوری خشک نشده است که بررسی‌ها از احتمال افزایش ۹درصدی لوب‌کات به‌عنوان ماده اولیه تولید روغن پایه خبر می‌دهد.

  • به نقل از روزنامه «دنیای‌خودرو» قیمت‌گذاری پالایشگاه‌های نفتی برای لوب‌کات یا برش نفتی بر مبنای قیمت‌های خلیج‌فارس و میانگین نرخ دلار انجام می‌شود. بر همین اساس همین پالایشگاه ها قیمت ماده اولیه تولید روغن پایه را که به‌عنوان خوراک ۴پالایشگاه روغن‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد طی بازه زمانی نیمه اول شهریور ماه در حدود ۱۰درصد بالا برده‌اند.
  • اگرچه قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای روغن‌های موتوری با لوب‌کات ۹هزارتومانی صورت گرفت اما در آخرین عرضه شهریورماه قیمت لوب‌کات سبک حتی به ۱۰هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که حکایت از تورم ۱۰درصدی در این بخش دارد. البته نباید از این مهم نیز غافل شد که در همین مدت زمان دو هفته‌ای که قرار است پالایشگاه‌های نفتی آن را ملاک عمل قرار دهند و قیمت لوب‌کات را بر مبنای نرخ ارز و قیمت جهانی نفت کوره تعیین کنند، بهای هر دو پارامتر تاثیر گذار یعنی دلار و نفت کوره نیز روند افزایشی داشته است. میانگین قیمت جهانی نفت کوره از ۴۱۸دلار به ازای هر تن به ۴۵۴دلار رسیده است و میانگین نرخ ارز نیز اگرچه بسیار اندک اما روند افزایشی را نشان می‌دهد.
  • تا جایی‌که نرخ ارز قابل محاسبه برای قیمت‌گذاری لوب‌کات به ۲۲هزار و ۹۰۰تومان رسیده، آنچه مشخص است عرضه لوب‌کات سبک و سنگین پالایشگاه‌های کشور با نرخ‌گذاری جدید همراه خواهد بود و به احتمال زیاد پالایشگاه‌های روغن‌سازی با افزایش ۸٫۷۴درصدی قیمت لوب‌کات مواجه خواهند شد.
  • بر همین اساس صنعت روانکارها باید هزینه‌های تولید خود را برمبنای لوب‌کات سبک ۱۱هزار و ۶۸۰تومانی و لوب‌کات سنگین ۱۱هزار و ۳۸۴تومانی محاسبه کنند تا با ۴۱درصد افزایش قیمتی که دو ماه پیش دریافت کرده‌اند، بتوانند در بازار روانکارها به حیات خود ادامه دهند.
  • با این حساب شرکت‌های پالایشگاهی و خصوصی تولید روانکار که حساب و کتاب فروش و تولید خود را با قیمت‌های مصوب سازمان هماهنگ کرده‌اند با بالارفتن قیمت لوب‌کات و درپی آن روغن پایه با چالش‌های جدیدی برای تامین نیاز بازار به روغـــــن‌های موتوری بنزینی و دیزلی مواجه خواهند شد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70