۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 17 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بازار ارز به سمت ارز تک نرخی

بازار ارز به سمت ارز تک نرخی
کد: 47094   تاریخ انتشار :۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۲۷

  • کاهش اختلاف ارز نیما و سَنا و حرکت به سمت ارز تک نرخی و مجوز فروش ارز صادراتی بنگاه‌های بزرگ در سامانه نیما به‌صورت رقابتی (مشابه سایر شرکت‌ها)، یکی از درخواست‌های اصلی فعالان اقتصادی در نشست مشترک این ماه با صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی بود که این موضوع خواسته اهالی بازار سرمایه نیز هست.
  • علی حیدری کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سِنا)، گفت: از آن جایی که بازار سرمایه به سبب حضور برخی صنایع صادراتی، به نرخ دلار واکنش نشان می دهد بهتر است که فاصله نرخ دلار نیما  با  نرخ دلار آزاد برابر شود و بطورکلی تک نرخی شود، چون در این صورت است که شاهد بهبود وضعیت p/e سهم های حاضر در بازار خواهیم بود.
  • وی در خصوص اقدامات دولت و وزارت اقتصاد برای بازگشت اعتماد مردم به بازارسرمایه، گفت: اگر نرخ گذاری های دستوری به طور کامل از تمام صنایع حذف شود به طور قطع شاهد بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه و تزریق نقدینگی به این بازار مالی  خواهیم بود.
  • حیدری در مورد تاثیر مصوبه آزاد سازی واردات خودرو بر سهم های خودرویی، اظهار کرد: مسئله ای که در بحث مصوبه آزاد سازی واردات خودرو وجود دارد این  است که در شرایط کنونی ابهامات چندانی برآن وارد است به گونه ای که امکان ایجاد رانت وجود دارد، اما درصورت شفافیت این مصوبه و آزاد سازی کامل قیمت خودرو می توان امیدوار بود که علاوه بر واقعی شدن قیمت خودرو و از بین رفتن رانت، در بلند مدت شرکت های خودرو سازی از زیان خارج شوند.
  • این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: در شرایط فعلی برای سر و سامان دادن به وضعیت بازار سهام و صنعت خودرو بهتر است مسئولان ذی ربط در مجلس شورای اسلامی همزمان با آزادسازی قیمت خودرو  قانونی را در راستای کاهش سطح تعرفه ها واردات خودرو مصوب کنند، این امر به مرور سبب  ایجاد رقابت بین خودروسازان داخلی  با خودرو سازان خارجی خواهد شد.
  • وی در مورد تاثیر افزایش نرخ سود بین بانکی بر بدنه بازار سرمایه، بیان کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته بین نرخ سود بین بانکی با شاخص بازار سرمایه همبستگی معکوس  دارد،  به گونه ای که طبق مستندات، هر زمان که نرخ سود بین بانکی افزایش پیدا کرده شاخص کل بورس و p/e سهام ها روند نزولی به خود می‌گیرند. بر این اساس سیاستگذاران اعم از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به منظور کمک به این بازار مالی باید اقداماتی را در راستای کنترل نرخ سود بین بانکی انجام دهند ،  زیرا در غیر این صورت ممکن است شاهد اتفاقات ناخوشایند در این بازار و به طور عام در اقتصاد کشور باشیم .
  • حیدری در خصوص تاثیر قطع گاز بر سهام شرکت های صنعتی ، اظهار کرد:  به طور حتم قطع گاز  بر تولید و درآمد بسیاری از شرکت های تولیدی به ویژه صنعت فولاد تاثیر خواهد داشت، همان گونه که در تابستان مشابه این اتفاق در پی قطع برق، بر صنایعی مثل سیمان  مشاهد شد. به گونه ای که حتی کاهش درآمد فروش بین ۵ تا ۱۵ درصدی در برخی شرکت‌های سیمانی صورت پذیرفت. بنابراین اکنون بهتر است مسئولان مربوط  برای جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه برنامه ریزی درستی را انجام دهند.
  • سنا

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219