۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تنها سناریوی قیمت گذاری جدید خودروها اعلام شد/ بهای تمام شده همراه با سود ۵ درصدی گزینه اصلی قیمت گذاری

تنها سناریوی قیمت گذاری جدید خودروها اعلام شد/ بهای تمام شده همراه با سود ۵ درصدی گزینه اصلی قیمت گذاری
کد: 47193   تاریخ انتشار :۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۰

مدیرکل دفتر نیرومحرکه وزارت صمت از تعیین تکلیف قیمت جدید خودروها در جلسه روز چهارشنبه ستاد تنظیم بازار با یک سناریو خبر داد.

  • سهیل معمارباشی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با بیان این خبر افزود: به هیچ عنوان موضوع نزدیک شدن قیمت خودروها به قیمت بازار مطرح نیست و یکی از گزینه ها بهای تمام شده خودرو همراه با ۵ درصد سود خواهد بود که هیچ کدام از گزینه ها در مورد تعهدات جدیدی که خودروسازان ایجاد می کنند نخواهد بود.
  • وی تصریح کرد: شرکت نباید زیان ده باشد بنابراین یا باید بر روی یک محصول ۱۰ درصد سود ببرد و بر روی یک محصول دیگر به تناسب بازار سودی دریافت نکند چرا که هم اکنون برخی از خودروها قیمتی معادل قیمت بازار دارند که افزایش آن توجیهی نخواهد داشت.
  • معمارباشی ادامه داد: براین اساس سناریوی دیگری وجود ندارد یا باید بر اساس تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی و فرمول شورای رقابت نسبت به تعیین قیمت اقدام شود یا ستاد تنظیم بازار نسبت به تعدیل درصدها اقدام کند که به زودی در این باره تصمیم گیری خواهد شد.
  • وی در خصوص احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت ها اظهار کرد: وقتی تورم بخشی ۱۸ درصد اعلام می شود افزایش ۱۰ درصدی قیمت ها به معنای تداوم زیان است که در نهایت منجر به شوک قیمتی جدیدی خواهد شد بنابراین این موضوع باید به صورت بسته دیده شود و اگر به افزایش قیمت فکر می شود باید به افزایش عرضه نیز توجه شود که در بسته جدید به این موضوعات توجه شده است.
  • مدیرکل دفتر نیرومحرکه وزارت صمت یادآور شد:ستاد تنظیم بازار به عنوان تعیین کننده قیمت جدید خودروها از فرمول شورای رقابت و میزان تعیین شده قیمت های جدید قانع نشد و همان رویه قبلی در خصوص تعهدات ایجاد شده شرکت ها ادامه خواهد یافت.
  • معمارباشی ادامه داد: صورت های مالی خودروسازان از زیان عملیاتی حکایت دارد چرا که قطعه ای را با قیمت ۱۰۰ هزار تومان خریداری و با اعمال هزینه های سربار، استهلاک ماشین آلات و نیروی انسانی با قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش می رساندند. وی افزود: با زیاندهی فعلی خودروسازان ادامه فعالیت با قیمت های فعلی امکانپذیر نیست چرا که تولید با زیان هیچ توجیهی ندارد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.