۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

برنامه وزارت صمت برای قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱

برنامه وزارت صمت برای قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱
کد: 47253   تاریخ انتشار :۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۷

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان با مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و حذف شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خودرو پیش بینی می شود که قیمت گذاری خودرو وارد فاز جدیدی شود اما یک مقام مسئول در انجمن خودروسازان معتقد است که به نظر نمی رسد با حذف شورای رقابت و واگذاری آن با هماهنگی ستاد تنطیم بازار به وزارت صمت تغییری در شیوه قیمت گذاری خودرو رخ دهد.

  • در روزهای گذشته شورای رقابت با مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، رسما از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شد.
  • براساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده است، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار فعلا بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.
  • هر چند از حدود نیمه آبان ماه سال جاری با انتشار قیمت‌های جدید خودروسازان، تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران، مبنی بر حذف شورای رقابت از تعیین قیمت خودرو و جایگزینی ستاد تنظیم بازار مطرح شد اما عملا این تصمیم از سوی دولت و وزارت صمت تایید نشد.
  • پس از وقفه ای یک ماهه و به دنبال مصوبه ستاد تنطیم بازار برای بازگشت افزایش قیمت های خودروسازان به نظر می رسد به واقع ورق برگشته است و با اطلاعیه مرکز ملی رقابت گمانه زنی ها و ابهامات برطرف و عملا شورای رقابت رسما از قیمت‌ گذاری خودرو کنار گذاشته شده است.
  • اما سوالی که با تصمیم اخیر سران قوا مبنی بر حذف شورای رقابت و از سویی تاکید وزیر بر حذف قرعه کشی خودرو از سال آینده مطرح می شود اینکه آیا این اقدامات زمینه ساز حذف قیمت گذاری دستوری و آزادسازی قیمت خودرو است یا با واگذاری این وظیفه به وزارت صمت و ستاد تنطیم بازار عملا متولی قیمت گذاری و نحوه محاسبه قیمت ها تغییر کرده است؟
  • در این زمینه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: روشی که پس از کش و قوس های فراوان برای اصلاح قیمت خودرو اتخاذ شد برگرفته از همان فرمول شورای رقابت و قیمت های دستوری است.
  • وی افزود: بنابراین به نظر نمی رسد با حذف شورای رقات و واگذاری قیمت گذاری به وزارت صمت و ستاد تنطیم بازار، شیوه قیمت گذاری خودرو تغییری کند بلکه همان روند دستوری گذشته تداوم داشته و تنها این اعمال قیمت ها با مصوبه ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد.
  • وی با این حال افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو را اقدامی قابل تقدیر ذکر کرد و گفت: اگر چه انتظار می رفت این اصلاح قیمت ها به نحوی باشد که خودروساز ناگزیر به عرضه خودرو زیر قیمت تمام شده نشود اما با این وجود مجوز افزایش ۱۸ درصدی قیمت ها نیز تا حدودی موجب کاهش زیان خودروسازان شده که مسلما این تصمیم وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار قابل تقدیر است.
  • پرشین خودرو

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70