۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 2 May
#
#
اخبار اقتصادی بورس تحلیل ها گزارش روز - شنيده ها

وظیفه سیاست گذار بورسی

وظیفه سیاست گذار بورسی
کد: 47890   تاریخ انتشار :۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۵

  بازار سهام در روزهای اخیر فضای سردی داشته است. طی ۱۳روز معاملاتی آذرماه، بازار سهام ۱۰روز مثبت و ۳روز منفی را پشت سر گذاشته است. به این ترتیب، بازدهی متوسط سرمایه‌گذاری در بورس تهران برای نخستین‌بار از ابتدای سال ‌وارد محدوده مثبت ۱۰درصدی شد. ارزش معاملات روزانه نیز با غلتیدن به سطح ۵هزار ‌میلیارد ‌تومان، نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از فروکش کردن هیجانات متقاضیان نسبت به خرید سهام در هفته قبل دارد.

  • پس از سردشدن تب اخبار مرتبط با «تجدید ارزیابی‌‌ها» که از ابتدای آذرماه اتفاق افتاد، کلیت بورس تهران مجددا با فشار فروش حقیقی‌ها روبه‌رو شد که منجر به عقب‌نشینی قیمت سهام به محدوده‌‌‌‌‌‌های پایین‌تر شد. به همین دلیل باید دید بازار حال که با نبود محرک قوی دست به گریبان است و از ناحیه قیمت ارز نیز حمایت مثبتی برای ورود به فضای بهتر ندارد، چگونه به استقبال زمستان خواهد رفت؟ بررسی رفتار معامله‌گران نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر عمده توجه بازار به گروه‌های کوچک و بی‌حاشیه بوده است ‌و روند شاخص هم‌وزن نیز بر همین موضوع تاکید می‌کند. با‌این‌حال یکی از نکات بارز در تالار شیشه‌ای به کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حجم بودن بازار بازمی‌گردد که ناشی از عدم‌‌‌‌‌‌اعتماد جریان پول به روند معاملات است. با توجه به اینکه کلیت بازار سهام و صنایع مختلف بارها تحت‌تاثیر اخبار گوناگون تغییر مسیر داده‌اند، می‌توان به صورت جدی دلیل «عدم نقدینگی کافی» در شرایط کنونی را به بی‌اعتمادی اهالی بازار سرمایه گره زد. در روزهای آینده بازار سهام وضعیت سرنوشت‌سازی برای جذب پول دارد.
  • در همین رابطه احمد اشتیاقی بیان کرد: خبردرمانی نمی‌تواند منجر به روند صعودی مستمر شود؛ به‌ویژه اینکه معمولا اخبار مثبت که شوک‌های آنی در پی دارد، به صورت کلی مطرح می‌شود و جزئیات آن مبهم است؛ از این‌رو ترمز بازار را می‌کشد. نمونه بارز این موضوع به اخبار تجدیدارزیابی‌ها بر‌می‌گردد. همان‌طور که مشاهده کردیم این اخبار از ابهامات فراوانی برخوردار است و سهامداران از جزئیات این اخبار بی‌خبرند. به گفته این کارشناس، با توجه به اینکه پول جدیدی از بیرون وارد بازار نشده است، سهامداران ریسک خرید سهام در سطح بالای قیمتی را نمی‌پذیرند. در مورد اخبار مرتبط با تجدیدارزیابی‌ها نیز باید به این موضوع اشاره کرد که تجدید‌ارزیابی‌ها اصولا زمانبر است. در واقع مدیران شرکت‌های بزرگ که قرار است تجدیدارزیابی را در دستور کار قرار دهند، با ابهاماتی از قبیل میزان سودسازی و قیمت کارشناسی مواجه هستند.
  • این پروسه برای رسیدن به عددی مشخص، پروسه‌ای ۶ماهه است. اما با توجه به اینکه تجدید‌ارزیابی هم نمی‌تواند سود عملیاتی خاصی برای شرکت در بر داشته باشد، قیمت سهام را رقیق خواهد کرد و اگر افزایش سرمایه‌ها بیش از ارزش بازار باشد، حتی می‌تواند قیمت سهام را به زیر ارزش ذاتی بازار سوق دهد. بنابراین این موضوع به صورت بنیادی توانایی هدایت بازار به ریل صعودی را ندارد‌.
  • او در ادامه اظهار کرد: واقعیت امر این است که خبر تجدید‌ارزیابی‌ها در مسیر انتشار گزارش ۹ماهه شرکت‌ها می‌تواند مانع از ریزش بیشتر بازار شود. در این میان ذکر این موضوع از اهمیت برخوردار است که با توجه به شرایط بازارهای موازی، همین که بازار منفی نباشد، جای امیدواری دارد. به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده در بهترین حالت بازار به سقف اردیبهشت‌ماه خواهد رسید‌. در این مرحله که بازار معضل کمبود پول و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را در پیش دارد، نباید انتظار داشت بازار وارد فاز صعودی شود. سناریوی محتمل در بورس تهران همان استراتژی محتاطانه معامله‌گران خواهد بود. اما سیاستگذار در این مرحله می‌تواند در مباحث مرتبط با قیمت‌گذاری دستوری ورود پیدا کند. چانه‌زنی سازمان بورس برای حذف قیمت‌گذاری دستوری در بخش دلار، بدون شک منجر به بازگشت اعتماد از‌دست‌رفته به بازار خواهد شد. با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، نحوه مدیریت نقدینگی و استراتژی بانک مرکزی برای خرید از بازار نیمایی، قطعا شرایطی فراهم می‌شود که مانع از ورود پول به بازار سهام خواهد شد. اما حمایت به صورت بنیادی هم می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند و هم روند بازار سرمایه را صعودی کند. حذف قیمت‌های دستوری مهم‌ترین خواسته اهالی بازار سرمایه است.
  • دنیای اقتصاد- پروانه کُبره

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.