۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

آمادگی پتروشیمی ها برای خرید خوراک ٢۵ سنتی

آمادگی پتروشیمی ها برای خرید خوراک ٢۵ سنتی
کد: 5092   تاریخ انتشار :۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۰

پتروتحلیل- وزیر نفت با بیان اینکه بخش خصوصی فعال آمادگی دریافت خوراک پتروشیمی (گاز) به قیمت ٢۵ سنت را دارد، گفت: آنها معتقدند شرکت‌های خصولتی با این قیمت توان رقابت را ندارند و از میدان خارج می‌شوند.

به گزارش TSEpress     به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، بیژن زنگنه گفت: وزارت نفت در زمینه نرخ خوراک پتروشیمی ها نگاه بنگاه داری ندارد و همواره به دنبال منافع ملی در این بحث است؛ زیرا قیمت دریافتی برای خوراک پتروشیمی هر میزانی که باشد باید صرف پرداخت یارانه ها شده و از این رو برای کشور ارزش افزوده ای در بر ندارد.

زنگنه با تاکید بر این که تلاش ما این است صنعت پتروشیمی روی پای خود بایستد و با  رانت ادامه حیات ندهد، گفت: در اختیار قرار دادن خوراک از سوی  دولت به پتروشیمی‌ها در حال حاضر همانند حکایت استاد دانشگاهی است که به دانشجویان خود اعلام می‌کند هر کسی نمره ٧ بگیرد من به او ٢٠ می دهم. این کار استاد سبب می شود کسی از دانشجویان تلاشی برای درس خواندن نکند؛ به عبارت دیگر هم اکنون پتروشیمی‌ها با تکیه بر خوراک ارزان به دنبال افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده برای کشور نیستند.

وزیر نفت افزود: اخیرا بخش خصوصی به بنده رجوع و اعلام کرده نرخ خوراک تا ٢۵ سنت برای ما صرفه اقتصادی دارد. وقتی دلیل این موضوع را جویا شدم گفتند اگر قیمت به میزان یاد شده برسد شرکت‌های خصولتی توان رقابت را نداشته و از میدان خارج می‌شوند.

افزایش مشارکت افراد کم درآمد در بورس

وزیر نفت به فعالیت حداقل ۵ میلیون نفر از افراد حقیقی در بورس اوراق بهادار کشور اشاره کرد و گفت: در صورت افزایش مشارکت و حضور مردم  عادی در بورس شاهد تحولات مثبت در اقتصاد و سیاست کشور خواهیم بود.

وی با بیان این که درست نیست عده ای محدود اقتصاد کشور را در دست گرفته و هرچه هست بین خود تقسیم کنند، تصریح کرد: امروزه در کشورهای پیشرفته به عنوان مثال ژاپن همه چیز حتی ساختمان‌های دو طبقه نیز در بورس خرید و فروش می‌شود و مردم به صورت شرکت‌های سهامی عام در این معاملات حضور دارند.

زنگنه تاکید کرد: این که در جامعه برخی احساس کنند، یک عده همه اقتصاد را در دست دارند و آنها هیچ نقشی در آن ندارند موضوع خوبی نیست،  در این حالت در جامع توسعه اتفاق نمی افتد؛ زیرا نبود مشارکت آحاد مردم در اقتصاد همکاریهای جمعی را رقم نمی زند.

وی با اشاره به تلاش وزارت نفت برای حضور سرمایه های کوچک مردم در بورس اوراق بهادار گفت: هم اکنون سازمان بورس نیز علاقه مند به اجرا و همکاری در این زمینه است.

*برای افزایش درآمدهای نفتی برنامه‌ریزی کنیم

وزیر نفت با بیان این که با لغو تحریم‌های بین المللی و پیاده شدن برنامه ها و سیاست‌های تعریف شده درآمدهای نفتی ایران افزایش خواهد یافت، افزود: اگر درآمدهای نفتی بار دیگر روانه بودجه کشور شود و برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم، نه تنها مشکلات اقتصادی ما کم نخواهد شد، بلکه افزایش نیز خواهد یافت، به عنوان مثال با وجود رسیدن قیمت نفت به ١۴٠ دلار در سال‌های گذشته تغییری در کیفیت زندگی مردم ایجاد نشد.

زنگنه با اشاره به درآمد ٧٠٠ میلیارد دلاری کشور از محل صادرات نفت در سال‌های گذشته گفت: اگر بخشی از این سرمایه از طریق صندوق توسعه ملی به بخش‌های خصوصی تاثیر گذار وام داده می شد اقتصاد کشور فعال می شد، به عبارت دیگر اگر این کار انجام می شد سرمایه زیرزمینی ما به سرمایه رو زمینی پایدار تبدیل می شد.

صادرات محور اصلی باشد

وزیر نفت در ادامه با اشاره به وجود استانداردهای جهانی و مزیت‌های کاربرد آنها در کشور گفت: اگر این استانداردها رعایت نشود، محصولاتی در کشور تولید می شود که جز ایران در هیچ جای جهان خریداری ندارد، امروزه تصور می شود که مازاد تولید در کشور باید صادرات شود در حالی که باید از ابتدا صادرات هدف اصلی قلمداد شود.

زنگنه در پاسخ به سوالی در باره وضع راندمان موجود وسایل گرمایشی تولید داخل گفت: هم اکنون حداکثر راندمان این وسایل در کشور ٣٠ تا ٣۵ درصد است درحالی که این راندمان در کشورهای پیشرفته به مرز ٨٠ درصد نیز رسیده است، از این رو وزارت نفت از سازندگان داخلی برای بالابردن راندمان وسایل گرمایشی حمایتهای همه جانبه می کند.

وزیر نفت با بیان این که قیمت پایین انرژی در ایران سبب شده مردم روی قیمت وسایل گرمایشی خود حساس نباشند، گفت: هم اکنون با توجه به افزایش نسبی قیمت برق، مردم کمی در مورد راندمان وسایل برقی و قیمت آن حساس شده اند.

خودروهای گاز سوز صرفه جویی بیشتری برای وزارت نفت دارد

زنگنه با بیان این که هم اکنون دولت برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی هیچگونه تعرفه ای دریافت نمی کند، گفت: بر اساس آخرین محاسبات انجام شده در وزارت نفت، خودروهای پایه گاز سوز به لحاظ اقتصادی صرفه جویی بیشتری نسبت به خودروهای برقی و هیبریدی برای کشور دارد.

وی با اشاره به برنامه های وزارت نفت برای نوسازی و گاز سوز کردن ناوگان خودروهای عمومی سبک و سنگین در کشور گفت: این وزارتخانه منابع لازم برای این پروژه را از محل صرفه جویی سوخت مایع در کشور پرداخت می کند.

زنگنه با بیان این که  وزارت نفت با در نظر گرفتن بودجه یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلاری شرکتهای اسکو را  (شرکتهایی که در زمینه صرفه جویی انرژی فعالیت می کنند) تشویق به فعالیت در حوزه موتورخانه‌ها و ساختمان‌ها کرده است، افزود: به طوری که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از محل گاز صرفه جویی شده در ٣٠ تا ۴٠ ماه، به ازای هر متر مکعب صرفه جویی گاز در این بخش وزارت نفت ۵٠٠ تومان به این شرکتها به عنوان حق الزحمه پرداخت می کند، اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد سرمایه اولیه برای شروع این کار است که متاسفانه وزارت نفت برای تهیه این سرمایه هنوز جوابی از بانکهای داخلی دریافت نکرده است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید کنونی نفت خام و میعانات گازی ایران گفت: با توجه به فناوری قدیمی به کار رفته و عمر طولانی میدان‌های نفتی ایران، تولید کشور نسبت به چند دهه قبل کاهش یافته است، اما بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است ظرفیت تولید نفت ایران ظرف سه سه سال آینده از محل میدانهای تازه نفس غرب کارون  ٧٠٠ هزار بشکه افزایش یابد.

زنگنه رکورد تولید نفت خام  ایران پیش از انقلاب اسلامی را پنج میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه  و تنها به مدت یکسال اعلام کرد و گفت: ضریب بازیافت نفت در مخازن ایران در آن زمان بالا بوده در حالی که هم اکنون به طور متوسط این ضریب به زحمت به ٣٠ درصد می رسد.

وزیر نفت با بیان این که وزارت نفت با مشارکت دادن دانشگاههای برتر کشور در طرحهای ازدیاد برداشت نفت قصد دارد از توان داخلی در این زمینه استفاده کند، افزود: با لغو تحریم های بین المللی شرکتهای خارجی نیز در کنار دانشگاههای کشور فعالیت خواهند کرد.

پاسخ دهید

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70