#
#
اخبار اقتصادی بورس

ابهام توضیحات پالایشگاه لاوان درباره قرارداد فروش فرآورده به ویتول

ابهام توضیحات پالایشگاه لاوان درباره قرارداد فروش فرآورده به ویتول
کد: 20437   تاریخ انتشار :۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۳۷

به  گزارش TSEpress به نقل از خبرگزاری فارس پس از انتشار خبر "جزئیات جدید از فروش فرآورده به شرکت سوئیسی/ تخفیف 55 میلیارد تومانی از جیب سهامداران پالایشگاه لاوان"  پالایشگاه لاوان با ارسال یه جوابیه کوتاه، توضیحاتی را به خبرگزاری فارس ارسال کرده و طی آن مدعی شده است که اولا امور مربوط به عرضه و فروش نفتگاز تولیدی پالایشگاه لاوان توسط خودِ آن شرکت انجام نمی شود [بلکه توسط امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران انجام  می شود].

ثانیا بهای محصولات فوق الذکر با نرخ معین (فوب خلیج فارس) در حساب شرکت‌های پالایشی [از جمله پالایشگاه لاوان] منظور می‌شود، لذا قراردادهای فروش تأثیری در حقوق شرکت‌های پالایشی ایجاد نکرده و هیچ گونه خسارتی متوجه پالایشگاه‌ها و به تبع سهامداران نمی‌شود.

پاسخ کوتاه شرکت پالایش نفت لاوان، به زبان عامیانه و همه­ فهم به این معناست که: بدون توجه به اینکه شرکت ملی نفت ایران، گازوئیل تولیدی آن پالایشگاه را با چه قیمتی به مشتریان خارجی –در این مورد به ویتول و با تخفیف یک دلار و نود سنت در هر بشکه نسبت به قیمت فوب خلیج فارس- بفروشد، تسویه حساب با شرکت پالایشگاه نفت لاوان بر اساس قیمت فوب خلیج فارس خواهد بود.

یعنی شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارگزار پالایشگاه لاوان در فروش نفتگاز تولیدی،ما به التفاوت قیمت فروش با قیمت فوب خلیج فارس،که در این قرارداد مسئله دار یک دلار و نود سنت در هر بشکه است، را خود پرداخت می کند.

ادعای پالایشگاه لاوان: سوبسید شرکت ملی نفت ایران به شرکت خارجی ویتول

شرکت پالایش نفت لاوان در پاسخ کوتاه خود به گزارش خبرگزاری فارس در مورد تضییع حقوق سهامداران پالایشگاه، مدعی شده است که شرکت ملی نفت ایران، سوای آنکه گازوئیل را به چه قیمتی قرارداد کرده و با چه تخفیفی – نسبت به قیمت فوب خلیج فارس- به شرکت ویتول می فروشد، از بودجه خود و از جیب خود، آن تخفیف را برای پالایشگاه لاوان جبران کرده و درآمد فروش را برای پالایشگاه لاوان با قیمت فوب منظور خواهد کرد.

به دیگر سخن یعنی اینکه شرکت ملی نفت ایران، گازوئیل تولیدی پالایشگاه لاوان را به قیمت فوب خلیج فارس، از پالایشگاه خریداری کرده و هر بشکه آنرا یک دلار و نود سنت ارزانتر به یک شرکت خارجی می فروشد.

اما در  آیین‌ نامه اجرایی رابطه مالی‌ دولت و وزارت نفت  ابلاغی در سال 93 و همچنین براساس ابلاغیه هیأت وزیران در جلسه 1395/4/13 مبنی برقانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در تبصره ماده 5 این قانون آمده است قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی موضوع این ماده بر اساس میانگین قیمت محموله‌های وارداتی یا صادراتی و در صورت نبودن قیمت وارداتی یا صادراتی، متوسط ماهانه قیمت محموله‌های صادراتی فوب خلیج فارس در آن ماه بنابر اعلام وزارت نفت خواهد بود.

بنابراین باید گفت قیمت فروش فراورده نفتگاز پالایشگاه مذکور به شرکت ویتول سوئیس مشخصا همان چیزی است که شرکت ملی نفت در فاکتور به مجموعه لاوان اعلام کرده است و ظاهرا ادعای روابط عمومی پالایشگاه لاوان خلاف واقع است زیرا براساس بند هایی که امده است تنها زمانی قیمت فروش محصولات براساس فوب محاسبه می شود که این فراورده صادر نشده باشد.

بنابراین دیگر نیاز به توضیح نیست که این ادعای روابط عمومی پالایشگاه لاوان نمی تواند پایه‌ و اساس داشته باشد.

شاوان   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.

#
#
#
#
آخرین اخبار
پورشه هشدار داد
۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۷
تپسی همچنان در مسیر صعودی!
۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۵
طلای جهانی پشت چراغ قرمز
۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۳
اخبار بیشتر