۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

احتمال بازی جدید موسسات مالی غیرمجاز/ اعلام ورشکستگی برای فرار از تعهدات

احتمال بازی جدید موسسات مالی غیرمجاز/ اعلام ورشکستگی برای فرار از تعهدات
کد: 5253   تاریخ انتشار :۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۳

از سال گذشته موضوع برخورد جدی با موسسات مالی غیرمجاز مطرح شد اما به رغم گذشت یکسال و نیم هنوز این موسسات به حیات خود ادامه می دهند و این نگرانی ها وجود دارد که در صورت ورشکسته شدن آنها اقتصاد کشور با چه چالش های روبرو می شود.

به گزارش TSEpress    به نقل از خبرگزاری خانه ملت ؛ برخی ها پیش بینی حاکی از آن است که امکان دارد برخی موسسات مالی غیر مجاز به صورت خودخواسته اعلام ورشکستگی  کنند تا از این طریق به تعهدات خود پایند نباشند.ازآنجا  که دولت بر کنترل موسسات غیرمجاز تاکید کرده و آنها نمی توانند مانند گذشته به فعالیت های اقتصادی خود بپردازند این احتمال وجود دارد که برخی از موسسات که توان مالی خوبی ندارند بدون پرداخت سپرده های مردم موسسه خود را تعطیل کنند.از انجا که دولت هم تعهد و تضمینی برای پرداخت پول مردم ندارد قطعا سپرده گذاران که تعدادشان هم کم نیست به شدت متضرر خواهند شد،البته بنگاه های صنعتی هم هستند که برای دریافت سود بیشتر به سراغ موسسات غیرمجاز رفتند و اکنون سرمایه های آنها نیز در خطر است.در این خصوص با نمایندگان مجلس گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می آید:

دولت برای تعطیلی موسسات غیرمجاز جدیت نداشت

محمد علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت موسسات غیر مجاز و چرایی عدم برخورد با این مجموعه ها به خبرنگار ما گفت:یکی از دلایلی که بانک مرکزی اعلام می کرد با موسسات غیرمجاز نمی تواند برخورد کند نداشتن اختیارات قانونی بود.ازاینرو با طرح دو فوریتی که تصویب شد بانک مرکزی می تواند با موسسات غیرمجاز برخورد جدی کند.

وی افزود:چندی پیش موضوع اختیارات به بانک مرکزی برای برخورد با موسسات غیرمجاز مطرح شد اما شورای نگهبان ایراداتی از آن گرفت لذا با حل  آن در کمیسیون اقتصادی مجلس اختیارات بانک مرکزی در برخورد با موسسات مالی افزایش پیدا کرد.

علیپور خاطرنشان کرد:با مجوزهای ارایه شده بانک مرکزی دیگر نمی تواند در برخورد با موسسات غیرمجاز کوتاهی کند.این مجموعه می تواند موسسات غیرمجاز را تعطیل کند و یا حتی به مراجع قضایی شکایت های لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه مردم تنها کسانی هستند که از موسسات مالی غیر مجاز صدمه می بینند افزود:بارها از مردم خواسته شده است که در موسسات پولی و مالی غیر مجاز سپرده گذاری نکنند اما به رغم تمام این صحبت ها مردم پول های خود را به این بخش ها می برند چرا که آنها سودهای بیشتری را پرداخت می کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اذعان داشت:طی چند وقت اخیر در مورد تعطیلی  موسسات غیرمجاز صحبت شد اما به دلیل عدم برخورد قاطع دولت،‌ مردم به این باور رسیدند که بانک مرکزی  نمی تواند مانع فعالیت آنها شود.از اینرو اینگونه موسسات به جای آنکه تضعیف شوند و مردم به سراغ آنها نروند نسبت به گذشته قویتر شدند.

علیپور گفت:موسسات مالی هر زمان که بخواهند شکل می گیرند و هر موقع که بخواهند اعلام ورشکستگی می کنند لذا وجود چنین موسسه های ریسک بالای دارد و باید با آنها برخورد شود.هر یک روز که از حضور موسسات غیرمجاز بگذرد به اقتصاد ملی ضربه خورده است.

وی خاطرنشان کرد:در شرایطی که گفته می شود بانک مرکزی مسول ساماندهی موسسات غیرمجاز است اما این بخش هیچ اقدامی تاکنون انجام نداده است و این امر نگرانی ها را برای نمایندگان مجلس ایجاد کرده است.این تاخیر آثار منفی بر اقتصاد دارد.سال های گذشته وقتی قیمت ارز و طلا بالا رفت مشخص شد که موسسات غیرمجاز باعث آن بودند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت موظف نیست خسارت وارده به مردم ناشی از سپرده گذاری در موسسات غیرمجاز را پرداخت کند و اگر دولت هم بخواهد قطعا بودجه کشور به گونه ای نیست که بتواند چنین پوششی را انجام دهد. لذا دولت برای جلوگیری از اجحاف در حق مردم و ادامه ثبات در اقتصاد باید وضعیت موسسات غیرمجاز را مشخص کند.

وی تاکید کرد:برخی از موسسات غیرمجاز حتی اگر دولت به آنها زمان هم  دهد  نمی توانند طبق ضوابط حرکت کنند از اینرو بادی حذف شوند.اما هستند موسساتی که با کمی تغییر می توانند مجوز بانک شدن را بگیرند.طی این مدت حداقل سه موسسه غیرمجاز مجوز بانک شدن را گرفت.

وی اذعان داشت:اکثر موسسات مالی و اعتباری فعالیت خود را  با پول مردم آغاز می کنند و خودشان هیچ سرمایه ای ندارند .لذا اینگونه موسسات باید تعطیل شوند .موسسان این موسسات نمی توانند پول مردم را تضمین کنند و هر لحظه امکان دارد اعلام ورشکستگی کنند.

علیپور با بیان اینکه اکثر موسسات مالی غیرمجاز  به فعالیت های غیراز بانکداری می پردازند تصریح کرد:متاسفانه موسسات در حوزه های طلا و ارز ورود کردند و اگر دولت میزان تقاضای ارز را کنترل نمی کرد مانند سال های گذشته شاهد نوسان قیمتی در این بخش بودیم.

وی گفت:مجلس مصرانه موضوع موسسات مالی غیرمجاز را پیگیری می کند و اجازه نمی دهد این بار موسسات به فعالیت های غیرقانونی خود ادامه دهند.لذا تا پایان سال جاری وضعیت اینگونه موسسات مشخص خواهد شد.

شناسایی موسسات مالی غیر مجاز آسان است

محمد حسن ن‍ژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز درباره وضعیت موسسات مالی غیرمجاز به خبرنگار ما گفت:متاسفانه برخی از مسولان اینگونه اظهار نظر می کنند که موسسات مالی غیرمجاز قابل شناسایی نیستند و ساماندهی آنها کار بسیار سخت و دشواری است.اما یقینا چنین امری قابل دفاع نیست.تمام موسسات غیرمجاز به راحتی قابل شناسایی است و دولت هر زمان که بخواهد می تواند آنها را تعطیل کند ولی در این بخش تعلل می کند.

وی افزود:بیش از 6 هزار موسسه غیرمجاز در کشور شکل گرفته است و اگر دولت نسبت به ساماندهی آنها اقدام نکند بر تعداد آنها افزوده خواهد شد.این موسسات باید زیر نظر بانک مرکزی فعالیت کنند.حتی اگر این موسسات نمی توانند بانک شوند حداقل باید برای ادغام آنها اقدامی صورت گیرد.

حسن نژاد تصریح کرد:موسسات مالی زیادی در کشور فعال هستند که سرمایه آنها بسیار جزیی است از اینرو می توان اینگونه موسسات را ادغام و یک بانک ایجاد کرد.خیلی از موسسات کوچک هم می توانند در این زمره قرار گیرند.دولت باید نشست های تخصصی با موسسان موسسات مالی بگذارد و آنها را مجاب به ادغام کند.

وی گفت:انحلال موسسات مالی غیرمجاز نمی تواند بهترین راهکار باشد.در ابتدا باید به آنها مهلت داده شود و طبق آن فعالیت های خود را قانونمند کنند اگر در مهلت مقرر موسسات نتوانند وضعیت خود را مشخص کنند آن زمان تنها راهکار انحلال موسسات غیرمجاز است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود:دولت از نظر قوانین توان مقابله با موسسات غیرمجاز را دارد اما به علت سپرده های مردمی تعلل می کند.

دولت یکبار تصمیم جدی بگیرد

رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز درباره موسسات مالی غیر مجاز و تعلل دولت در تعطیلی آنها  به خبرنگار ما گفت:دولت باید در برخورد با موسسات غیرمجاز تصمیم جدی بگیرد.اگر می خواهد موسسات غیرمجاز را تعطیل کند به یکباره چنین اقدامی را انجام دهد.

وی افزود:دولت از این موضوع نگران است که مبادا برخورد با موسسات غیرمجاز تبعات اقتصادی داشته باشد و بخش های مختلف با شوک روبرو شوند.احتمال دارد که در تعطیلی برخی از موسسات غیرمجاز قیمت ارز تحت تاثیر قرار گیرد به همین جهت اصرار دولت بر ساماندهی موسسات است.

زارع اذعان داشت:بانک مرکزی اگر توان مقابله با موسسات غیرمجاز را ندارد سایر بخش ها باید همراهی های لازم را انجام دهند.یکی از بخش ها که می تواند به بانک مرکزی کمک کند قوه قضائیه است.تا زماینکه این بخش وورد پیدا نکند وضعیت موسسات مالی غیر مجاز روشن نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که احتمال ورشکسته شدن موسسات مالی غیر مجاز وجود دارد گفت:اگر موسساتی احساس خطر کنند احتمال دارد به صورت صوری اعلام ورشکستگی کنند.لذا دولت باید بیش از گذشته بر این بخش نظارت کند تا چالش های اقتصادی گریبانگیر مردم نشود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70