۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 25 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

از تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه‏‎ها تا رفع محدودیت‏‎های خرید سهام در صندوق‌های با درآمد ثابت

از تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه‏‎ها تا رفع محدودیت‏‎های خرید سهام در صندوق‌های با درآمد ثابت
کد: 19839   تاریخ انتشار :۲۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۶

پس از بررسی‎های فراوان سقف صندوق‎های با درآمد ثابت را باز کرده‎ایم تا سقف 15درصد سهام خریداری کرده و 5درصد آن نیز به یونیت‎های تخصصی و خاص اختصاص یابد؛ یکی دیگر از برنامه‌های ما تمدید افزایش سرمایه معاف از مالیات تا انتهای سال 1395 است که در مراحل پایانی کار هستیم.

به گزارش TSEpress و به نقل از پاسارگاد تحلیل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در این بین با توجه به انعطافی که به وجود آمده محدودیت‎ها برداشته شده و فرآیند فعالیت این صندوق‎ها نیز آسان‎تر شده است.

محمدی در ادامه یکی دیگر از اولویت‎های خود را در سازمان بورس، اصلاح رویه‎های اجرایی در بورس و بازار سرمایه کشور ذکر کرد و اظهار داشت: بر این اساس در هفته اول ورود به سازمان بورس، سامانه زمان سنجی را مورد پیگیری و فعالسازی قرار دادیم.

محمدی در خصوص این سازمان گفت: با استفاده از سامانه زمان سنجی به طور دقیق ورود درخواست‎ها، فرآیند انجام شده بر روی این درخواست‎ها و نیز زمان پایان رسیدگی به درخواست‎ها ثبت خواهد شد و پس از آن متوسط زمان ثبت شده برای رسیدگی درخواست‎ها به شورای عالی بورس ارجاع می‌شود و مشخص خواهد شد که آیا توانسته‎ایم به درخواست‎ها در زمان مورد نیاز رسیدگی کنیم یا نه.

وی افزود: البته این سامانه محدود به سازمان بورس نخواهد بود و به تمامی نهادهای تحت پوشش سازمان و بورسها نیز به شکل تعدیل شده‌ای این سامانه داده می‎شود تا زمان رسیدگی به درخواست‎ها در تمامی بورسها مورد بررسی و ملاک عمل قرار گیرد.

رییس سازمان بورس، راه‌اندازی ابزارهای جدید را یکی دیگر از اولویت‎های خود در این سازمان برشمرد و اذعان داشت: راه اندازی ابزاهای جدید از جمله درخواست‎های بازار است که اختیار خرید و فروش از جمله آنهاست.

وی اضافه کرد: همچنین یکی دیگر از اقدامات واگذاری اختیارات به ارکان بازار است. مثلا در حوزه صندوق‎ها تغییر هزینه‎ها به آنها و یا موضوع امتحانات و آزمونهای بازار سرمایه به کانون کارگزاران واگذار شده است که البته باید در این زمینه فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد.

محمدی یکی دیگر از اقدامات که پیگیر آن است را تعامل بهتر با نهادها در راستای تعامل با بانک مرکزی و کمک به سیاستهای پولی از جمله کاهش نرخ سود بانکی ذکر کرد و در این زمینه سازمان بورس با درخواست‎هایی که به کاهش نرخ سود بانکی کمک کند موافقت خواهد کرد که بر این اساس صندوقها، سپرده خود در بانکها را از 70 به 60 درصد کاهش داده اند، آن هم با این استدال که با کاهش تورم و نرخ سود بانکی باید منابع کمتری در بانک‎ها سپرده‎گذاری شود.

وی افزود: تقویت فرآیند اطلاع رسانی و افشا اطلاعات نیز از اولین اقداماتی است که پیگیر آن هستیم که بر این اساس یکی از الزامات افشای اطلاعات در بورس، اعلام آمار مربوط به تولید و فروش بنگاههاست که باید هر شرکت به صورت ماهانه بگوید که چه مقدار تولید و چه میزان فروش داشته است که این اقدام تا دو هفته دیگر اجرایی می‌شود و عمل به آن می‌تواند از انباشت اطلاعات و نیز عدم شفافیت در ارائه اطلاعات جلوگیری کند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در سطح بین‎المللی نیز گفت: در هفته‎ای که گذشته توافقنامه‎ای را با آلمانی‎ها در خصوص همکاری در زمینه انتقال دانش مالی به کشور و نیز جذب سرمایه خارجی به امضا رساندیم.

محمدی همچنین با اشاره به این که باید در فرآیند پذیرش و شرکت‎ها و تاسیس صندوق‎ها در بورس تسریع شود گفت: در این راستا جلسات هیات پذیرش را افزایش داده ایم.

وی گفت: حمایتها از ابزارها برای تقویت بازار و بورس‎ها نیز از جمله موارد قابل پیگیری است که به عنوان نمونه در حوزه بورس کالا افزایش عرضه محصولات کشاورزی و محصولات پتروشیمی در این بورس و نیز راه اندازی ابزارهای جدید از جمله آپشن و سلف باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان بورس با اشاره به راه اندازی سامانه جدید در بورس طی دو ماه آینده اظهار داشت: در حال حاضر اگر معامله ای در بورس انجام شود، خرید و فروش سهام از طریق پیامک به معامله گران انتقال داده نمی‌شود که پس از راه‌اندازی این سامانه، این مشکل برطرف شده و علاوه بر آگاهی معامله‎گران از جزییات خرید و فروش سهام خود در بورس، امکان سواستفاده از کدهای معاملاتی کاهش یافته و به اشخاص نیز کمک می‌شود تا متوجه شوند در چه زمانی و چگونه از کد معاملاتی آنها استفاده شده است.

وی گفت: تقویت بازارگردانی هم یکی از موضوعات مهم و مورد توجه بازار است و بر این اساس باید جذابیت‎هایی در بازار ایجاد کنیم تا صندوق‎ها نیز بتوانند در این راستا اقدام کنند.

محمدی تصریح کرد: بهینه‎سازی مقررات از جمله مسایل مهمی دیگری است که در بازار سرمایه باید به آن بپردازیم و در این راستا باید مقررات زاید و دست و پاگیر را اصلاح و اگر قانونی جدیدی مورد نیاز بازار است تصویب کنیم.

وی با اشاره به این که سود سهام برخی سهامداران سال‎هاست که توسط شرکت‎ها به آنها پرداخت نشده است تاکید کرد: وظیفه سازمان این است که این موضوع را پیگیری کند که بر این اساس امیدواریم بتوانیم با وضع قوانین و پیگیری‎های لازم، در گام نخست پرداخت سودهایی که بیش از 2 سال است انجام نشده را عملی کنیم.

وی با اشاره به این که در خصوص پرداخت سود، پیگیری مطالبات سهامداران خرد در اولویت سازمان بورس قرار دارد گفت: برای ما پیگیری مطالبات همه سهامداران حقوقی و حقیقی در یک اولویت است اما چون سهامداران خرد امکاناتی چون گرفتن وکیل برای احقاق حقوق خود را ندارند از آنها حمایت بیشتری خواهیم کرد.

محمدی همچنین در خصوص شاخص‌سازی در بازار اذعان داشت: عملکرد شرکتها باید در قیمت سهام آنها منعکس شود و ملاک خرید و فروش سهام توسط معامله‎گران قرار گیرد.

وی گفت: آنچه ملاک تصمیم گیری و سود و زیان سهامداران است افزایش و کاهش قیمت سهام است نه بالا و پایین رفتن شاخص بورس.

رییس سازمان بورس ادامه داد: بازار سرمایه فرصتهای خوبی را پیش روی سرمایه‎گذاران قرار می‌دهد و بر این اساس باید بدون توجه به شایعات در بورس سرمایه‎گذاری کرد و در این راستا تحلیل‎های بنیادی می‌تواند راهنمای خوبی برای معامله‌گران باشد.

وی همچنین راه اندازی موسسات رتبه بندی را از دیگر اولویت‌های خود در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: در این راستا باید علاوه بر رتبه بندی محلی به رتبه بندی بین المللی نیز توجه شود.

اصلاح زیر ساخت‎های همچون حجم مبنا و دامنه نوسان

محمدی با اشاره به اصلاح زیر ساخت‎های بازار از جمله حجم مبنا و دامنه نوسان در صورت لزوم گفت: سلف موازی گندم در هیات پذیرش بورس کالا مطرح شده و مورد موافقت سازمان بورس نیز قرار گرفته است و باید تعهداتی برای پذیره نویسی آن منعقد شود که بر این اساس تا یکی دو هفته آینده معاملات سلف موازی گندم در بورس کالا انجام می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به تسنیم در خصوص انجام معاملات بلوکی در بورس گفت: معاملات بلوکی در بورس موضوع غیرعادی نیست و بر اساس دستورالعمل انجام می‌شود.

وی با اشاره به این که انجام معاملات بلوکی در بورس بر اساس ضوابط انجام می‌شود تصریح کرد: در صورتی که خارج از ضوابط بازار این معاملات صورت گیرد غیرقانونی است و با آنها برخورد خواهد شد.

محمدی در خصوص پرسش دیگری مبنی بر تاثیر شبکه‎های اجتماعی بر معاملات بورس گفت: به عقیده بنده هر چند همه رسانه‎های اجتماعی مفید هستند اما نحوه استفاده از آنها قابل بحث است. بر این اساس اگر شایعه‌ای در شبکه‎های اجتماعی مطرح می‌شود وظیفه رسانه‎هاست که اطلاعات و خبر صحیح را اعلام کنند تا با این اقدام اثر یکدیگر را تعدیل نمایند.

پی‌گیری بازگشای نمادها بانکی توسط سازمان بورس

وی گفت: آنچه عموم رسانه‎ها بیان می‌کنند باید مبنای تصمیم‎گیری معامله گران قرار گیرد و بر این اساس سرمایه‎گذاران نباید به شایعات توجه کنند؛ چرا که آن چیزی که با خرید سهام شرکتها به عنوان سود در جیب سهامداران قرار می‌گیرد وضعیت مناسب بنگاه‎هاست.

رییس سازمان بورس همچنین در خصوص بازگشایی نماد بانکی‎ها در بورس تصریح کرد: با توجه به اختلاف نظر بانک مرکزی و سازمان حسابرسی، پیگیری حل این مشکل هستیم تا در اولین فرصت نماد بانکی‎ها در بورس بازگشایی شود.

وی در خصوص راه اندازی اوراق سلف گندم در بورس کالای ایران گفت: این یکی از اقدام‌های موثر در فرهنگ سازی بورس کالا است و این اوراق تا هفته آینده راه اندازی خواهد شد و تنها در انتظار امضای قرارداد بین GTC و بانک کشاورزی هستیم و در مجموع بازار سرمایه آمادگی لازم را در جهت کمک به تسویه با کشاورزان دارد.

محمدی در توضیح معاملات بلوکی در بازار سرمایه گفت: معاملات بلوکی از معاملات مجاز بازار سرمایه است و لزوم این معاملات، قیمت و شاخص شفاف است که تعیین قیمت‌ها در بازار سرمایه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تصریح کرد: برای راه اندازی بورس ارز در انتظار یکسان سازی نرخ ارز هستیم و بازار سرمایه آمادگی لازم را برای راه اندازی این بورس دارد.

وی با اشاره به اهمیت اصلاح رویه‌های بورس گفت: در جهت اصلاح رویه‌ها در بازار سرمایه، سامانه زمان سنجی سازمان بورس فعالیت خود را اغاز کرده و این سامانه محدود به سازمان بورس نخواهد بود و در تمام شرکت‌های زیر محموعه سازمان همچون بورس های کالا، انرژی و فرابورس اجرایی خواهد شد.

محمدی در خصوص راه اندازی سامانه اختیار خرید و فروش در بازار سرمایه یادآور شد: با راه اندازی سامانه خرید و فروش شفافیت موجود در معاملات افزایش می‌یابد و این سامانه تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: استفاده از ابزارهای مالی اسلامی در اولویت سازمان بورس است و ما در حال حاضر اوراق بسیار زیادی در بازار داریم و این در حالی است که اوراق مرابحه راه اندازی می‌شود و سلف موازی در حال پیگیری است.

رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از تمرکز این نهاد بر اداره بازار سرمایه بر اساس اقتصاد مقاومتی خبر داد.

وی همچنین مقاوم سازی بازار سرمایه ، ارتقا سامانه تسویه و پایاپای و معاملاتی و استفاده از توان داخلی برای بومی سازی سامانه معاملاتی سه برنامه مهم و دارای اولویت نهاد ناظر بازار سرمایه اعلام کرد:

محمدی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما تمدید افزایش سرمایه معاف از مالیات تا انتهای سال 1395 است که در مراحل پایانی کار هستیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: سامانه زمان سنجی سازمان فعالیت خود را آغاز کرده است که ورود درخواست‌ها و فرآیندهای روی درخواست ها و زمانی که طول می کشد فرآیندها انجام شود را مشخص می‌کند. گزارش‌های آن هم رصد می‌شود که محدود به سازمان بورس نخواهد بود. بورس‌ها، فرابورس، بورس کالای ایران و بورس انرژی هم به شکل مختلف این سامانه را خواهند داشت. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و فناوری هم باید این سامانه زمان سنجی را عملیاتی کنند.

محمدی تاکید کرد: تقویت فرآیند اطلاع رسانی و افشای اطلاعات در دو هفته آینده الزامی خواهد شد که اطلاعات مربوط به تولید و فروش ماهانه شرکت‌ها که قبلا به صورت اختیاری منتشر می‌شد به صورت مرتب ارایه می‌شود تا مانع از انباشت آن شود.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اطلاع رسانی بین المللی و ارایه صورت‌های مالی شرکتها طبق استاندارد IFRS نیز انجام خواهد شد. این در حالی است که ۲۰شرکت از جمله بانک‌ها و شرکت‌های مشمول تلفیق در سال ۹۶ باید گزارش‌های سال ۹۵خود را طبق این استانداردهای بین المللی ارایه کنند.

البته وی با اشاره به اینکه اصلاح حجم مبنا و دامنه نوسان در حال پیگیری است، گفت: اوراق جدید و اختیار خرید وفروش راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه پرداخت سود باید قانون‌مندتر شود، به سهامداران توصیه کرد: تحت تاثیر شایعات خرید و فروش نکنند.

بورس تهران   سازمان بورس و اوراق بهادار   

نظرات(1)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.