۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

از تنفس تا سود در مجمع بانک‌ها

از تنفس تا سود در مجمع بانک‌ها
کد: 19086   تاریخ انتشار :۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۰۵

هفته اخیر روزهای پرتلاطمی برای شبکه بانکی در برگزاری مجامع عمومی سالیانه بود. برخی مجمع را برگزار کرده و سود تقسیم کردند، اما برخی دیگر بنابر دلیلی با تنفس همراه شدند.

به گزارش  TSEpress  و به نقل از ایسنا، در تیرماه عمدتا مجامع عمومی سالیانه بانک‌ها و سازمان‌های مختلف برگزار و طی آن ضمن بررسی و تصویب صورت‌های مالی، سود حاصل از عملکرد نیز بین سهامداران تقسیم می شود. این در حالی است که در سال جاری و طی برگزاری مجامع عمومی بانک‌ها، از بین بانک‌هایی که برای برگزاری مجمع ورود کرده‌اند، تعداد قابل توجهی نهایی نشده و به روزهای بعد موکول شده است. بنا بر آنچه در هفته گذشته و طی برگزاری مجامع عمومی سالیانه بانک‌ها و موسسات اعتباری گذشت، مجمع عمومی بانک‌های تجارت، صادرات، ملت، پست بانک، سرمایه، ایران زمین، رسالت، شهر، سامان، سینا، قوامین، کوثر، به دلایلی همچون آماده نبودن صورت‌های مالی و یا نرسیدن به حدنصاب نهایی نشد و به تنفس خورد  و بدون تقسیم سود به پایان رسید. مجامع برخی دیگر از بانک‌ها و موسسات نهایی شد و با تقسیم سود بین سهامداران به پایان رسید.  بر این اساس بانک دی برای هر سهم 120، عسکریه(ملل) ۲۵۵ ، حکمت ۵۰، کارآفرین ۲۰۰، خاورمیانه ۲۵۰، پاسارگاد ۱۶۰، مهر اقتصاد ۶۰، آینده ۱۳۷، انصار ۲۲۰، پارسیان ۵۰ ریال سود تقسیم کردند. اما در شرایطی که به تنفس رفتن مجامع عمومی برخی بانک‌ها با نظرات متفاوت و برخی حواشی در مورد اختلاف نظر برای صورت ‌های مالی  و انطباق آن با استاندارد (IFRS ) همراه شده است، توضیحات بانک مرکزی از این حکایت داشت که بانک‌ها باید طبق ابلاغیه بهمن ماه این بانک، صورت‌های مالی خود را بر اساس استاندارد بین المللی گزارشگری مالی(IFRS)  منطبق می کردند و اینکه در چند روز گذشته به آنها الزام شده باشد، درست نیست و زمان کافی برای این موضوع داشته‌اند. در عین حال که توضیحات دیگر حاکی از آن است که با توجه به لغو تحریم‌ها و حضور گسترده‌تر بانک ‌ها در مجامع بین‌المللی، تطبیق صورت‌های مالی در شبکه بانکی با استانداردهای بین‌المللی جزو الزامات اولیه بانک‌ها به شمار رفته و برای شفاف سازی صورت‌های مالی آنها و همچنین تسهیل امور برای برقراری ارتباط با بانک‌های خارجی و همچنین ایجاد روابط کارگزاری گسترده  ضروری است. ظاهرا تا کنون ۱۵ بانک خصوصی بورسی صورت‌های مالی خود را بر مبنای درخواست بانک مرکزی با( IFRS ) منطبق کرده و به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند که همگی مورد بررسی قرار گرفته و مجوز لازم برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه از سوی این بانک صادر شده است. اما در مورد بانک‌های دولتی و یا نیمه دولتی که موسسه حسابرسی آنها، سازمان حسابرسی محسوب می‌شود نیز برخی نظرهای متفاوت وجود داشته که اکنون بانک مرکزی و سازمان حسابرسی در حال رایزنی  برای رسیدن به یک نظر جامع و مشترک هستند و احتمالا به زودی توافقاتی در این زمینه ایجاد خواهد شد و مجوز برگزاری مجامع این بانک‌ها هم از سوی بانک مرکزی صادر می‌شود.

بانک   مجمع   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70