۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بازار سرمایه منتظر ابزارهای مالی جدید بماند

بازار سرمایه منتظر ابزارهای مالی جدید بماند
کد: 12030   تاریخ انتشار :۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۷

مدیر عامل یک شرکت تامین سرمایه گفت: در کنار افزایش تنوع ابزارهای تامین مالی باید فرهنگ تامین مالی از طریق بازار سرمایه را ترویج کرد

 به گزارش TSEpress   ولی نادی قمی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس از انتشار ابزارهای مالی متنوع در بازار سرمایه خبر داد و گفت: بر اساس مفاهیم اقتصادی، بخش واقعی اقتصاد مسئولیت تولید کالا و خدمات و بخش مالی وظیفه تامین مالی ظرفیت های تولیدی و خدماتی را به دوش می کشد. البته در حال حاضر بازارهای مالی مدرن علاوه بر وظیفه سنتی تجهیز و تخصیص بهینه منابع مالی، نقش های عملیاتی قوی تری نظیر مدیریت ریسک، کشف قیمت، افشای اطلاعات شفاف و سیستم کارآمد تسویه وجوه را به عهده دارند.

مدیر عامل تامین سرمایه نوین با بیان اینکه شرکت های ایرانی برای تامین مالی کوتاه مدت و بلندمدت خود عمدتا به نظام بانکی چشم دارند. در حال حاضر با توجه به مشکلات نظام بانکی که توانگری مالی بانک ها را تحت تاثیر قرار داده است، نقش بازار سرمایه در تامین مالی شرکت ها و پروژه‌ها می تواند برجسته تر از قبل شود.

وی گفت: به این منظور، در کنار افزایش تنوع ابزارهای تامین مالی باید فرهنگ تامین مالی از طریق بازار سرمایه را ترویج کرد. بعلاوه ، امکان فعالیت موسسات اعتبار سنجی باید فراهم شود و روان سازی ارایه مجوزهای تامین مالی از سوی سازمان بورس نیز دارای اهمیت است.

نادی قمی افزود: در حال حاضر ابزارهایی نظیر اوراق مشارکت، صکوک ( اوراق) اجاره ، صکوک مرابحه و صکوک سفارش ساخت ( استصناع) و سایر ابزارها جهت تامین مالی بلندمدت پروژه ها و نیازهای سرمایه در گردش شرکت ها وجود دارد. اما مشکل عدم انتشار وسیع اوراق بدهی به عدم آشنایی مدیران مالی و مدیران ارشد با این ابزارهای تامین مالی و نیز فرایند زمانبر دریافت مجوز انتشار (در حالت نرمال حدود ٤ ماه) باز می گردد.

نادی قمی بر این باور است که به جهت عدم حضور موسسات اعتبارسنجی در بازار مالی ایران جهت رتبه بندی اوراق ، بازار سرمایه از حیث انتشار اوراق بدهی به ضمانت بانکی بازار پول وابسته شده است. البته سازمان بورس این وابستگی را کاهش داده است. در حال حاضر این امکان وجود دارد که ضامن پرداخت اصل و فرع اوراق بدهی، یک نهاد مالی مثل تامین سرمایه ها، شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ باشند.

وی افزود: در همین زمینه صکوک سفارش ساخت شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی به مبلغ حدود ١۶٣٠ میلیارد ریال با ضمانت یک نهاد مالی بازار سرمایه (شرکت و بانک) امکان پذیر شده است.برنامه تامین سرمایه نوین حضور فعال در انتشار اوراق بدهی شرکتی و نیز فعالیت حرفه ای در حوزه ادغام و تملیک ( M&A) است.

نادی قمی گفت: از حدود پنج ماه پیش بزرگترین تامین مالی از طریق انتشار صکوک اجاره توسط تامین سرمایه نوین برای شرکت مخابرات صورت گرفت و در حال حاضر نیز انتشار نخستین صکوک سفارش ساخت نیز در دستور کار این تامین سرمایه قار گرفته است. با توجه به انگیزه بالای شرکت های تامین سرمایه در توسعه بازار سرمایه، انتظار می رود که ظرف چند ماه آینده ابزارهای جدید تامین مالی و مدیریت ریسک توسط سایر تامین سرمایه ها به بازار مالی کشور معرفی شود.

 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70