۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بازار سرمایه نقشه راه توسعه سواد مالی و سرمایه گذاری را ترسیم می کند

بازار سرمایه نقشه راه توسعه سواد مالی و سرمایه گذاری را ترسیم می کند
کد: 23724   تاریخ انتشار :۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۵۵

دهمین نمایشگاه بین المللی بورس ،بیمه و بانک که در فروردین ماه برگزار شده به خوبی بهار امسال را بورسی کرده است و در دوره جدید و در ساختاری متمایز و متفاوت با دوره های قبلی به راحتی برای گسترش ارتباط با قشرهای مختلف اعم از دانش آموزان و دانش جویان و همچنین علاقه مندان این حوزه برنامه ریزی کرده است.
  به گزارش TSEpress  به نقل از خبرگزاری صدا و سیما  در این نمایشگاه که از روز شنبه آغاز به کار کرده است حدود ۸ هزار دانش آموز و چند هزار دانشجو از دانشگاههای تهران، شهید بهشتی و همچنین علم و صنعت و تربیت مدرس در کنار واحدهای تابعه دانشگاههای آزاد و تهران از این نمایشگاه بازدید کرده اند.کارشناسان معتقدند با برگزاری نمایشگاه هایی منظم، از آخرین رویدادها و دستاوردهای صنعت خود باخبر می­ شوند؛ بازارهای پولی و مالی نیز از این قاعده کلی مستثنی نیستند.
در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۷)، نسخه جدید تالار مجازی بورس رونمایی شد.
تالار مجازی بورس پیش از این شبیه سازی کاملی از بازار نداشت در نتیجه امکان آموزش برای کاربران به گونه ای که بتوانند در بازار واقعی نیز با همان رویه معامله کنند را فراهم نمی کرد.
در نسخه جدید با هم سو کردن سامانه با بازار واقعی چه از نظر نرم افزاری و ظاهری و چه از نظر وجود تمامی ابزارهای موجود در بازار یک فضای کاملاً واقعی در اختیار کاربر قرار گرفته تا کاربر بتواند همه آنچه که در فضای واقعی بورس وجود دارد را به طور مجازی و بدون ریسک آموزش ببیند.
این اقدامات و برون سپاری ها در جهت توسعه و گسترش فعالیت های بازار ادامه دارد و به مرور فعالیت هایی که فناوری اطلاعات سازمان بورس و شرکت های تابعه سازمان انجام می دهند به شرکت های فعال بازار سرمایه سپرده می شود.
نسخه اولیه تالار مجازی در سال ۸۶ نوشته شد و در ابتدای سال ۹۱ برای نخستین بار امکان استفاده از آن فراهم شد که با بزرگ شدن بازار سرمایه و تنوع در ابزارها ضرورت نسخه جدید تالار مجازی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.
سامانه قدیم از تمامی نمادها و ابزارها پشتیبانی نمی کرد علاوه بر این از نظر Interface مشابه نرم افزارهای واقعی نبود.
در نسخه جدید علاوه بر رفع این مشکلات و پشتیبانی از تمامی نمادها و اوراق بورس های چهارگانه، سامانه جدید اولین سامانه با تعامل تمامی شرکت های آی تی دارای مجوز بازار سرمایه است و توسعه پذیری آن نیز از طریق مشارکت سایر شرکت های آی تی بازار انجام می گیرد.
نمایشگاه همچنین می تواند مکانی برای جذب مشتریان جدید توسط ارکان درگیر در بازار هدف (کارگزاران در حوزه «بورس و بیمه و بانک­ها)، برای معرفی رخدادها و نوآوری های جدید بازار مالی، گردهمایی­ ها و مشورت­ های تخصصی، عرضه و تقاضای نیروی کار متخصص باشد و باید نقشه راه توسعه در ان ترسیم شود.
معرفی ابزارهای نوین مالی در بورس­های کشور در این نمایشگاه ارزشمند است.
فرهنگ سازی لازم برای بهره برداری از ابزار هایی همچون معاملات آتی سهام به ویژه معاملات آتی برای شاخص سهام ، فروش استقراضی و سایر ابزارهای مشابه باید تقویت
و برای عموم مردم شناخته شود.
در ان صورت می توان به افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه امیدوار بود که در حال حاضر ۱۴ درصد است اما در کشورهای پیشرفته تا ۷۰ درصد هم نزدیک شده است. بورس کشورمان سابقه ۵۰ ساله دارد و از طرف دیگر فراگیر شدن بازار سرمایه می تواند موجب رشد پایدار و واقعی اقتصاد ایران شود.
نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۷ این فرصت را فراهم می کند تا فعالان بورسی بتوانند با دست اندرکاران بازار سرمایه به صورت مستقیم گفتگو کنند و ارتباط بی واسطه ای داشته باشند.
توسعه بازار سرمایه به فرهنگ سازی و افزایش سطح آگاهی جامعه نیاز دارد و نمایشگاه بورس، بانک و بیمه مسیر آن را هموار می کند.
سواد مالی و سرمایه گذاری finance literacy
سواد مالی و سرمایه گذاری finance literacy ؛ مهارتی است همچون سواد خواندن و نوشتن که آموخته می شود و نیاز به آموزش دارد.
این مهارت کمک می کند مناسبات نهادها و خدمات گیرندگان ان به خوبی ساماندهی شود و اثربخشی خدمات رسانی سازمان ها نیز به حداکثر می رسد.
سواد مالی و سرمایه گذاری شهروندان می تواند به بهبود شاخص های توسعه و پیشرفت کشور هم کمک کند.
فناوری های نوین مانند اینترنت، تلفن های هوشمند، شبکه های اجتماعی و از این قبیل، محیط را تغییر داده و آن را آکنده از فرصت ها و تهدیدها کرده است.
با توجه به اینکه طرف های مخاطب سازمان بورس و اوراق بهادار کشور همه مردم هستند به ویژه اینکه طرح توزیع سهام عدالت هم حدود ۵ میلیون مخاطب مستقیم برای این بورس ایجاد کرده است ؛ اموزش سواد سرمایه گذاری متوجه همه و همه مردم است
تا توانمندی انها در دریافت خدمات بازار سرمایه افزایش یابد.
سواد سرمایه گذاری آموزش مهارت تولید ثروت واقعی از فرصت هاست و فراگیرنده را توانمند و ذهن وی را باز می کند تا در محیط اقتصادی پیرامون و جامعه را به بازیگر موفق تبدیل شود.
تقویت جریان آموزش سواد مالی و سرمایه گذاری در ایران به ویژه در مسیر اقتصاد مقاومتی ضروری است.
این روند کمک می کند مهارتهای تولید ثروت افزایش یابد به ویژه در عصر اقتصاد دانش بنیان.
سواد مالی و سرمایه گذاری را می توان مهارت شناخت مبنی ثروت ؛ فقه کار با منابع سرمایه ای دسترسی، تحلیل، ارزیابی و تولید اطلاعات در باره فرصت های تولید ثروت دانست و با بهره برداری گسترده فناوری های نوین و هوشمند هم این فرصت ها بیشتر شده است.
این روند به افزایش توان حرفه ای و اقتصادی ما در دنیای نوین هم کمک خواهد کرد.
فناوری های نوین مانند رسانه های اجتماعی و بازی های دیجیتالی هم باید فرصت تلقی شود.
برای بهره مندی از امکانات و فرصت هایی که فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی فراهم آورده است، مجبوریم به شهروندان باسواد دیجیتالی تبدیل شویم و فناوری و مهارت مالی و سارمایه گذاری هم ضروری است تا توانمندی شهروندان را در مسیر
رقابت پذیری و نوآوری در اقتصاد نوین افزایش دهیم.
سواد مالی و سرمایه گذاری با اقتصاد دانش بنیان و دانش همبستگی خوبی می تواند داشته باشد تا هموطنان از منافع اقتصاد دانش هم بهره ببرند و خلاقیت ها افزایش دهند
که برای بقا در شرایط اقتصادی نوین لازم و ضروری است.
سواد مالی کمک می کند که چه وقت و چگونه از منابع و توانمندی های خود در مسیر تولید ثروت استفده کنیم.
کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی به عنوان طبقات اثر بخش حوزه شناختی در تقویت سواد مالی مهم است تا به درک و استنباط دقیق از مفهوم سرمایه گذاری و تولید ثروت هم کمک شود.
همچنین نیاز است این مفاهیم برای هر مقطع تحصیلی و همچنین هر قشری ، دسته بندی شده و به فراخور سن و پایه تحصیلی آنان تنظیم و عرضه شود.
بسیاری از اندیشمندان عرصه علوم انسانی، توسعه اجتماعی را در گرو تربیت نسلی که کنجکاو و پرسشگرا ست دانسته اند، نسلی که خود می تواند پویا و همچنین مولد فکر و اندیشه و تولید کننده ثروت و ثروت شناس باشد.
با فراگیر شدن بورس کشور در مسیر موفقیت طرح توزیع سهام عدالت در میان همه جمعیت و خانوارهای ایرانی ایجاب می کند سواد مالی هم توسعه یابد که البته در چارچوب مسئولیت اجتماعی بورس مد نظر است.
بازار سرمایه کشور در حال حاضر شامل بورس اوراق بهادار، بورس کالا ، فرابورس
و بورس انرژی است و ابزارهای معاملاتی هم به تدریج توسعه یافته و در حال توسعه است.
یکی از مهم‌ترین اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی،مردمی کردن اقتصاد وتامین منابع مالی لازم برای امکان پیشرفت است که به طور حتم با توسعه بازار سرمایه امکان پذیر می شود.
خوشبختانه امکان خوبی برای توسعه سرمایه و مردمی تر کردن اقتصاد فراهم شده است.
تعداد سهامداران از ۱۰ میلیون نفر، فراتر رفته است و با هم پوشانی مشمولان سهام عدالت از رقم ۵۰ میلیون سهامدار بازهم بیشتر خواهد شد.
ساختار شناسی نمایشگاه دهم نشان می دهد که علاوه بر معرفی خدمات و ابزارهای مالی و مهارت های سرمایه گذاری، برای هر قشری برنامه ریزی خاصی صورت گرفته و تقدیر از پیشکسوتان بازار سرمایه و میزبانی از دانش آموزان و کودکان نشان می دهد که توسعه فرهنگ سرمایه گذاری در اولویت قرار دارد.
راهروهای سرمایه گذاری یکی از بخش های این نمایشگاه است که علاقه مندان با ورود و خروج از آن به راحتی می توانند با فرآیند سرمایه گذاری آشنا شوند.
ویژگی ممتاز این نمایشگاه در این است که توجه جدی به ستارگان فناوری تامین مالی و سرمایه گذاری دارد و سالن ویژه ای هم برای آن در نظر گرفته است.
قرار است امروز راه یافتگان به مرحله نهایی رقابت های فین استارز در فاینکس ۲۰۱۷ معرفی شوند و نشست های تاثیر سود بانکی بر بازار مالی روز گذشته برگزار شد و در آخرین روز هم نمایشگاه نشست بررسی سهام عدالت برگزار خواهد شد.
همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۷)، شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس برای آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان و مخاطبان عام به سرمایه گذاری در بازار سرمایه، اقدام به برگزاری نمایشگاهی با عنوان "تالار فرهنگ بازار سرمایه" کرده است.
"تالار فرهنگ بازار سرمایه" متشکل از عناصر و شعارها با هدف معرفی بازار سرمایه و آشنایی با عملکرد و ساختار این بازار در روزهای برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه پذیرای علاقه مندان است.
همزمان با برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۷)، شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس برای آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان و مخاطبان عام به سرمایه گذاری در بازار سرمایه، اقدام به برگزاری نمایشگاهی با عنوان "تالار فرهنگ بازار سرمایه" کرده است.
"تالار فرهنگ بازار سرمایه"، فرصت مناسبی برای معرفی سازمان بورس و اوراق بهادار و فعالیت های شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس است. در این تالار به ضرورت برنامه ریزی مالی و افزایش سواد مالی پرداخته می شود.
در بخشی دیگر از این تالار، نمایشگاهی با استفاده از مختصات بصری همچون اینفوگرافی و اپلیکیشن های جذاب برگزار می شود که به معرفی ساختار و کارکرد اجزا بازار سرمایه می پردازد.
همچنین توجه به تاریخچه بورس و بازار سرمایه از برنامه ها و جذابیت های دیگر این تالار است.
سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اینکه متولی اصلی برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه است، خود نیز در سالن ۳۵ نمایشگاه و به همراه سایر ارکان بازار سرمایه دارای غرفه است.
در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۷ )، کار ویژه اصلی غرفه سازمان بورس، اطلاع‌رسانی و پاسخگویی است.
مراجعان ابتدا با کارشناسان مرکز ارتباط بورس گفتگو می‌کنند. چنانچه سؤالات مراجعان جنبه عمومی داشته باشد، این کارشناسان پاسخ لازم را ارائه خواهند کرد و اگر سؤالات در حوزه تخصصی باشند، به کارشناسان بخش مربوط راهنمایی خواهند شد.
در غرفه سازمان بورس کارشناسان مختلفی از بخش‌های حقوقی، نظارت بر بورس‌ها و ناشران، نظارت بر نهادهای مالی، مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی و امور بین‌الملل سازمان حضور دارند که وظیفه پاسخگویی به سؤالات فنی را برعهده دارند.
همچنین در غرفه سازمان بورس و اوراق بهادار، بروشورهایی به منظور اطلاع‌رسانی و آشنایی با وظایف هر یک از بخش‌های سازمان توزیع خواهد شد و از امکانات بصری نیز در قالب پخش کلیپ‌ها بهره‌برداری خواهد شد.
براساس این گزارش، از دیگر برنامه‌های سازمان در محل غرفه برپایی جلسات با حضور مدیران ارشد و میانی سازمان خواهد بود.
سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه‌های دیگری نیز در دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه دارد که در محوطه نمایشگاه و با همکاری مجری نمایشگاه برگزار می‌شود.
از این موارد می‌توان به برپایی نشست‌های تخصصی، راه‌اندازی راهروی فرهنگسازی، فعالیت‌های رادیو و تلویزیونی، تعامل با اصحاب رسانه و موارد دیگر اشاره کرد.
فین‌استارز ۲۰۱۷، رویدادی در مسیر حل چالش‌های بازار سرمایه
فین‌استارز ۲۰۱۷، یا رقابت ستاره های فناوری های نوین تامین مالی و سرمایه گذاری در نمایشگاه تهران ، رویدادی در مسیر حل چالش‌های بازار سرمایه است.
فرابورس در زمینه تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان از چند سال گذشته فعالیت خود را با راه‌اندازی بازار دارایی فکری آغاز کرده و در سال ۹۵ با تاسیس بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه این مسیر را تداوم بخشیده است.
سال گذشته دبیرخانه دائمی فین‌استارز که رویدادی در خصوص استارتاپ‌های مالی حوزه فین‌تک است به فرابورس ایران منتقل شد تا در سال ۹۶ مسئولیت برگزاری این رویداد را با توجه به ماموریت‌هایی که در حوزه دانش‌بنیان برای فرابورس ترسیم شده با هدف معرفی و شبکه‌سازی میان فعالان اکوسیستم فین‌تک در ایران، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بر عهده بگیرد.
این دور از رویداد فین‌استارز در یک سالن به صورت مجزا برگزار می‌شود که به طور کامل در اختیار فرابورس و رویداد فین‌استارز خواهد بود. در این فضا کانترهایی رایگان به استارتاپ‌های مالی اختصاص یافته و فضایی نیز برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، صندوق‌های نیکوکاری، حامیان رسانه‌ای رویداد فین‌استارز و شتاب‌دهنده‌ها در نظر گرفته شده است.
همچنین در طول برگزاری این رویداد تا سه شنبه ۲۹ فروردین، کارگاه‌ها و پنل‌های تخصصی در حوزه مالی و اکوسیستم فین‌تک و همچنین جلسات مشاوره خصوصی و ارائه‌های استارتاپی برگزار می شود.
برگزاری رویداد فین‌استارز کمک می‌کند کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌های حوزه مالی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه فضای بهتری به منظور ارائه عملکرد، محصولات و توانمندهای خود و جذب منابع مالی از سوی سرمایه گذاران پیدا کنند.
در واقع هدف از برگزاری این رویداد شناسایی و معرفی نوآوری‌های برتر در حوزه تکنولوژی‌های مالی، ارائه مشاوره به شرکت‌های نوپا، صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فین‌تک است که زمینه‌ساز ارتباط میان سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌هاست.
مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد در دنیا استارتاپ‌های فین‌تک‌‌ در حوزه بازار سرمایه سهم کمی را به خود اختصاص داده‌اند، که این مساله شاید به خاطر پیچیدگی‌های بازار سرمایه و بورس است و هنوزآنطور که باید ارتباط لازم میان رشته‌های فناوری اطلاعات و بازار سرمایه به نحوی که بتوان چالش‌های موجود در این حوزه را به کمک IT برطرف کرد برقرار نشده است.
رقابت استارتاپی حول محور ارائه راه‌حل برای تعدادی از چالش‌های موجود در بازار سرمایه پیش‌بینی شد که ثبت نام در این مسابقه از اواخر اسفندماه آغاز شد.
لزوم حرکت به سمت تکنولوژی‌های نوین مالی و پررنگ شدن نقش استارتاپ‌های حوزه فین‌تک در بازار سرمایه بر کسی پوشیده نیست، به همین منظور رویداد فین‌استارز کمک می‌کند فرهنگ‌سازی و حرکت به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه جدی‌تر از قبل دنبال شود.
به هر حال نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه ایران (فاینکس) سومین نمایشگاه صنعت ملی جهان محسوب می شود که با مثلث توسعه کیفی و اطلاع رسانی ؛ گسترش فعالیت مجازی و حضور در مسان همه اقشار می تواند به تحقق اهداف اقتصادی مقاومتی ؛ توسعه تولید و گسترش اشتغال کمک کند.
این نمایشگاه بزرگترین رویداد صنعت مالی در منطقه خاورمیانه و سومین نمایشگاه تخصصی مالی در جهان محسوب می شود.
مهمترین هدف برگزاری فاینکس ۲۰۱۷ فرهنگ سازی است و معمولا مراکز آموزشی و تخصصی در فصل تابستان فعال نیستند که با تغییر تاریخ برگزاری نمایشگاه، امکان حضور بیشتر آنها فراهم شد، در نتیجه دپارتمان های مدیریت مالی، اقتصاد و حسابداری دانشگاه‌ها می‌توانند با حضور در این نمایشگاه از نزدیک با دستاوردهای صنعت مالی و مدیران بخش های مختلف آشنا شوند و به تبادل نظر بپردازند.
برای برگزاری کارگاههای تخصصی در هر سه حوزه بورس، بانک و بیمه و همچنین برپایی غرفه کودک و نوجوان به منظور فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی، برنامه ریزی های لازم انجام شده و همچنین "دالان فرهنگ سازی" به عنوان راهنمای ورود مخاطبین به بازار مالی طراحی شده است.
رونمایی از کتب مالی از جمله تاریخچه بازار سرمایه، انجام مصاحبه‌های اختصاصی با مدیران بیمه‌ها، بانکها و ارکان بازار سرمایه، برگزاری نشستهای تخصصی جانبی در غرفه‌ها، ایجاد فضای مذاکرات دو طرفه و اطلاع‌رسانی روزانه و تقدیر از مشارکت کنندگان و حامیان مالی نمایشگاه از دیگر برنامه های فاینکس ۲۰۱۷ است.
دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه از روز شنبه اغاز بکار کرده است و تا پایان امروز ۲۹ فروردین در نمایشگاه بین‌المللی تهران ادامه دارد.
یادداشت از اسماعیل محمدی

اقتصاد   اقتصاد ایران   بورس   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70