۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 24 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بازار نفت در سال ٢٠١٦ متعادل تر می شود

بازار نفت در سال ٢٠١٦ متعادل تر می شود
کد: 6842   تاریخ انتشار :۲۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۵

  • اوپک در تازه ترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد در سال ٢٠١٦ به دنبال افزایش مصرف نفت خام چین و کشورهای در حال توسعه و کند شدن روند رشد تولید شیل اویل در آمریکا، توازن میان عرضه و تقاضای در بازار نفت بیشتر می شود.
  • به گزارش TSEpress  به نقل از شانا، برآوردهای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش ماه ژوئیه نشان می دهد که رشد تقاضای جهانی نفت خام سال آینده میلادی روزانه یک میلیون و ٣٤٠ هزار بشکه خواهد بود، در حالی که این رقم برای امسال یک میلیون و ٢٨٠ هزار بشکه برآورد شده است.
    ارزیابی های اوپک حاکی از آن است که سرعت رشد تقاضای جهانی نفت از روند رشد عرضه نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک و انواع نفت خام فوق سبک از جمله میعانات گازی فراتر می رود، همچنین تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک سال آینده میلادی با افزایش همراه خواهد بود.
    کارشناسان اقتصادی اوپک در تازه ترین گزارش دبیرخانه این سازمان پیش بینی کردند که این شرایط سبب متعادل تر شدن بازارهای جهانی نفت خام در سال ٢٠١٦ می شود.
    رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال ٢٠١٦
    اوپک پیش بینی می کند تقاضای جهانی نفت خام در سال ٢٠١٦ روزانه با یک میلیون و ٣٤٠ هزار بشکه رشد نسبت به امسال، به ٩٣ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید، در حالی که تقاضا برای نفت خام اوپک امسال با رشد روزانه یک میلیون و ٢٨٠ هزار بشکه ای به ٩٢ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.
    برآوردهای اوپک نشان می دهد که تقاضای جهانی نفت خام برای سال ٢٠١٤ میلادی، ٩١ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز بوده است. بر پایه این ارزیابی، تقاضای نفت خام چین در سال ٢٠١٦ به روزانه ١١ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه می رسد، در این حالی که میانگین این رقم برای امسال ١٠ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز برآورد شده است؛ در حالی که تقاضای نفت خام در قاره آمریکا در سال ٢٠١٦ نسبت به میانگین ٢٤ میلیون و٨٠٠ هزار بشکه ای سال ٢٠١٥، تنها روزانه ٤٠٠ هزار بشکه در روز افزایش می یابد. میانگین تقاضای نفت خام اروپا در سال ٢٠١٦ نسبت به سال ٢٠١٥، تغییر نمی کند و روی رقم ١٣ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه ثابت می ماند.
    رشد عرضه نفت غیر اوپکی ها کند می شود
    برآوردهای اوپک حاکی از آن است که عرضه نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک به همراه تولید مایعات گازی (ان جی ال) اوپک در سال ٢٠١٦ میلادی به ٦٣ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز می رسد، در حالی که این رقم برای سال ٢٠١٥، روزانه ٦٣ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه پیش بینی شده است.
     تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک به تنهایی برای سال ٢٠١٦، ٥٧ میلیون و ٦٩٠ هزار بشکه در روز برآورد شده است در حالی که این مقدار نسبت به رقم پیش بینی شده برای سال ٢٠١٥، تنها روزانه ٣٠٠ هزار بشکه رشد نشان می دهد.
    میانگین تولید مایعات گازی اوپک به علاوه انواع نفت خام نا متعارف به تنهایی برای سال ٢٠١٦ روزانه ٦ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه و برای سال ٢٠١٥ روزانه ٦ میلیون بشکه برآورد شده است. برآوردهای اوپک نشان می دهد که مجموع عرضه نفت خام جهان در سه ماه دوم سال ٢٠١٥ به میانگین روزانه ٩٤ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه رسیده است.
    رشد تولید نفت آمریکا کند می شود
    اوپک پیش بینی کرد که مجموع تولید نفت خام و مایعات گازی آمریکا در سال ٢٠١٦ تنها با به طور میانگین روزانه با ٣٣٠ هزار بشکه رشد همراه شود، در حالی که این نرخ رشد تولید نفت خام این کشور برای امسال ٩٣٠ هزار بشکه در روز برآورد شده بود.
    این گزارش می افزاید: مجموع ذخیره سازی های تجاری (Commercial) و راهبردی (SPR) نفت خام کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی (او یی سی دی) در سه ماه نخست سال ٢٠١٥، به چهار میلیارد و ٣٦٢ میلیون بشکه رسیده، به تفکیک ذخیره سازی های تجاری ٢ میلیارد و ٧٨٠ میلیون و ذخیره سازی های راهبردی یک میلیارد و ٥٨٢ میلیون بشکه بوده است.
    بر اساس برآوردهای گزارش ماهانه اوپک، در سه ماه نخست امسال تعداد روزهای مصرف آتی برای مجموع ذخیره سازی های نفت خام کشورهای عضو او یی سی دی ٩٦ روز و به تفکیک برای ذخیره سازیهای تجاری و راهبردی به ترتیب ٦١ و ٣٥ روز بوده است.
    این گزارش می افزاید: شمار دکلهای نفتی آمریکا در ژوئن ٢٠١٥، ٨٦١ بوده است، در حالی که نسبت به رقم ٨٨٩ دکل در ماه مه، ٢٨ دکل کاهش نشان می دهد، تعداد دکلهای حفاری کشورهای عضو اوپک در ماه ژوئن تنها با یک عدد کاهش به ٥٧٢ دکل رسید، مجموع تعداد دکلهای جهان در ماه ژوئن نیز با هشت دکل افزایش نسبت به ماه مه، ٢ هزار و ١٨٩ بود که هزار و ٥٧٥ دکل نفتی و ٥١٥ دکل گازی و ٩٩ دکل مربوط به بخشهای دیگر بوده است.
    رشد روزانه ٨٦٠ هزار بشکه ای تقاضا برای نفت اوپک در سال ٢٠١٦
    بر پایه این ارزیابی، تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک در سال ٢٠١٦ با رشد روزانه ٨٦٠ هزار بشکه به ٣٠ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز می رسد، در حالی که پیش بینی شده است امسال این رقم با رشد روزانه ١٠٠ هزار بشکه ای به ٢٩ میلیون و ٢١٠ هزار بشکه در روز برسد.
    سازمان کشورهای صادرکننده نفت پیش بینی درباره نرخ رشد اقتصادی جهان در سال ٢٠١٦ را ٣,٥ درصد و برای امسال ٣.٢ درصد اعلام کرد، همچنین پیش بینی می شود رنخ رشد اقتصادی چین از رقم ٦.٩ در سال جاری میلادی به ٦.٥ درصد برای سال ٢٠١٦ برسد.
    میانگین قیمت سبد نفتی اوپک در ماه ژوئن با یک دلار و ٩٥ سنت کاهش نسبت به رقم ٦٢ دلار و ١٦ سنتی ماه مه، به ٦٠ دلار و ٢١ سنت برای هر بشکه رسید.
    بر پایه تازه ترین برآورد ماهانه اوپک، میانگین نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ماه ژوئن با ٢ دلار و ٦٣ سنت کاهش به ٦١ دلار و ٦٩ سنت برای هر بشکه رسید، این رقم در ماه مه ٦٤ دلار و ٣٢ سنت برای هر بشکه بود. در همین حال میانگین نفت خام دابلیو تی آی آمریکا در دوره مورد بررسی با ٥٣ سنت افزایش از رقم ٥٩ دلار و ٢٨ سنت برای هر بشکه در ماه مه به ٥٩ دلار و ٨١ سنت برای هر بشکه رسید. افزایش تولید نفت خام اوپک در ماه ژوئن
    بر اساس تازه ترین برآورد ماهانه اوپک به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام ١٢ عضو اوپک در ماه ژوئن گذشته به ٣١ میلیون و ٣٧٨ هزار بشکه در روز رسید که این مقدار در مقایسه با ماه مه، روزانه ٢٨٣ هزار و ٢٠٠ بشکه رشد نشان می دهد.
    اعضای اوپک پنجم ژوئن گذشته (١٥ خردادماه) در نشست ١٦٧ این سازمان  در وین اتریش تصمیم گرفتند باردیگر سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه ای خود را تثبیت کنند.
    بر پایه گزارش منابع ثانویه در دوره مورد بررسی، تولید نفت همه اعضای اوپک به جز عراق، نیجریه، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با کاهش روبرو بوده است.
    این گزارش می افزاید: عراق و نیجریه در ماه ژوئن بیشترین افزایش تولید را در میان کشورهای عضو اوپک داشته اند، تولید روزانه نفت خام این دو کشور عضو اوپک به ترتیب با ١٩٨ هزار و ٦٠٠ بشکه و ٨٧ هزار و ٤٠٠ بشکه افزایش روبرو بوده است.
    کاهش تولید آن دسته از اعضای اوپک که تولید آنها در ماه ژوئن با افت روبرو بوده است، بسیار ناچیز بود، در ماه ژوئن لیبی و ایران به ترتیب تنها با افت روزانه ١٨ هزار بشکه و ٩ هزار و ٢٠٠ بشکه بیشترین کاهش تولید را در ماه گذشته میلادی داشتند.
    تولید نفت خام ١١ عضو اوپک بدون احتساب تولید نفت خام عراق، در ماه ژوئن به طور میانگین روزانه ٢٧ میلیون و ٣٧١ هزار بشکه بوده است که در مقایسه با ماه مه ٨٤ هزار و ٦٠٠ بشکه افزایش داشت.
    رشد خیره کننده تولید نفت عراق و عربستان در ماه ژوئن گزارش منابع ثانویه اوپک حاکی از آن است که تولید نفت خام عربستان سعودی در ماه ژوئن با افزایش روزانه ٤٨ هزار و ٤٠٠ بشکه به روزانه ١٠ میلیون و ٢٣٥ هزار بشکه رسیده است، در حالی گزارش مستقیم این کشور به دبیرخانه اوپک از تولید روزانه ١٠ میلیون و ٥٦٤ هزار بشکه ای حکایت دارد که این رقم در مقایسه با ماه مه روزانه ٢٣٠ هزار و ٩٠٠ بشکه رشد نشان می دهد. بنا بر گزارش منابع ثانویه اوپک، تولید نفت خام عراق در ماه ژوئن با افزایش روزانه ١٩٨ هزار و ٦٠٠ بشکه به روزانه چهار میلیون و هفت هزار بشکه رسیده است، در حالی گزارش مستقیم این کشور به دبیرخانه اوپک از تولید روزانه سه میلیون و ٥٩١ هزار بشکه ای حکایت دارد که این رقم در مقایسه با ماه مه روزانه ٣٠٣ هزار بشکه رشد نشان می دهد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70