۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بازار نفت چشم انتظار نشست فردای اوپک /ادامه طوفان تولیدعربستان یا مرگ سیاسی اوپک؟

بازار نفت چشم انتظار نشست فردای اوپک /ادامه طوفان تولیدعربستان یا مرگ سیاسی اوپک؟
کد: 18392   تاریخ انتشار :۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۰۵

وپک فردا نشست مهمی دارد؛دبیرکل جدید خود را انتخاب می کند و برای بازار آشفته نفت تصمیم گیری می کند.اگر اعضای اوپک برای تثبیت تولید نفت به نتیجه برسند،بازار نفت تکان خواهد خورد.
یکصد و شصت و نهمین نشست اوپک فردا در وین برگزار خواهد شد،نشستی که قرار است در آن دو اتفاق بیفتد؛درباره سقف تولید مذاکره شود و رییس جدید تعیین شود. به گزارش TSEpress  به نقل از  خبرآنلاین،دو نشست قبلی اوپک بعد از اجلاس یکصد و شصت و هشتم که در آذرماه سال گذشته برگزارشد،نشست های موفقی نبودند.اوپک نتوانسته به اجماع کلی درباره تولید نفت برسد،به همین دلیل هم هست که از سال قبل زمزمه مرگ سیاسی این کارتل نفتی مطرح می شود.نشست یک ماه و نیم قبل که در دوحه برگزار شد و قرار بود برای توافق در مورد طرح تثبیت تولید نفت تصمیم گیری شود، به دلیل درخواست جدید عربستان سعودی در لحظات آخر با مشكل روبه رو شد. عربستان سعودی در آخرین روز های منهی به این نشست گفته بود که ایران نیز باید در این مذاکرده شرکت کند و در طرح فریز نفتی که از طرف عربستان و روسیه به عنوان مُسکن کاهش قیمت نفت ارائه شده، همکاری کند. اما ایران در پاسخ به این طرح از ماه های گذشته موضع خود را مشخص کرده و اعلام کرده بود که ایران تا زمانی که تولیدات خود را به قبل از تحریم ها بازنگرداند، به طرح توقف تولید نمی پیوندد.

سرانجام این نشست با تنش های ایجاد شده بین ایران عربستان با شکست رو به رو شد و وزرایی که امیدوار بودند با دست پُ به کشورشان برگردند،نومید بازگشتند.

پس از این نشست وزیر انرژی روسیه با انتقاد شدید از عربستان و دیگر کشورهای عربی عضو اوپک گفته بود که بعضی از اعضا تلاش داشتند از کشوری که در نشست غایب است امتیاز بگیرند و این عامل شکست مذاکرات بود.

حالا نشست تازه ای در دستور کار است.این روزها وین دوباره شاهد رفت و آمد وزرای نفت عضو اوپک است.بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران امروز راهی وین می شود.

نشستی سرنوشت ساز؟

نشست فردای اوپک،  اولین جلسه اوپک پس از برکنار شدن وزیر نفت عربستان النعیمی، است. چشم بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به نتایج این نشست دوخته شده و البته نقشی که خالد الفالح وزیر جدید نفت عربستان بازی خواهد کرد.

از همین الان گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که ، نشست فردا جلسه ای طولانی و پر چالش خواهد بود.  الفالح یک مدیر نفتی با تجربه است که سال ها شرکت نفتی سعودی آرامکو را مدیریت کرده، اما تاکنون در نشست های اوپک شرکت نداشته و رابطه طولانی ای که نعیمی با دیگر کشورهای عضو اوپک داشته، را ندارد.

در یک سال گذشته تولید نفت عربستان به ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بشکه نفت خام در روز رسیده است. این ارقام نشان می دهد که عربستان تصمیمی برای توقف تولید خود ندارد و در تلاش است که میزان تولید خود را افزایش دهد.

دبیرکل جدید برکرسی ریاست

از تصمیم های مهم نشست فرا، انتخاب دبیرکل اوپک خواهد بود.اعضا باید جایگزین البدری را تعیین کنند. عبدالله البدری لیبیایی، دبیر کل فعلی باید در سال 2012 از  این پست خداحافظی می کرد. اما به دلیل اختلاف نظر بین اعضای کلیدی مانند ایران، عربستان و عراق  بر سر دبیرکلی ،اوپک  مجبور شده ماموریت دبیر 76 ساله خود را در 4 سال گذشته تمدید کند.

ایران قبل از پیروزی انقلاب یکبار دبیر کلی اوپک را به عهده داشته و پس از آن دیگر دبیر کل از ایران انتخاب نشده است.ایران امیدوار است که امسال دبیر کلی اوپک را به عهده بگیرد.

در بازار  نفت طی  چند روز گذشته به دلیل نزدیک شدن به نشست اوپک جنب و جوشی ایجاد شده.  قیمت نفت اندکی رو به افزایش گذشته است. قیمت نفت  هم اکنون حدود ۴۹ دلار است. تحلیلگران معتقدند که پس از نشست فردا، قیمت نفت تا سال آینده حوالی ۵۰ دلار الی ۶۰ بماند.

اوپک   نفت   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70